Kdz.Ereğli Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mehmet Genç, yerel kalkınma sorunları ve çözüm önerilerini açıkladı çarpıcı detaylara vurgu yaptı.

42 BİN İCRA DOSYASI: Kdz.Ereğli’nin şehir içi nüfusu 100 bine ulaşmakta, 100 binlik nüfusta 27 bin hane bulunmaktadır. 19 bin adet ipotekli konut ve işyeri vardır. Buradan anlaşılacağı üzere, şehrimizin büyük bir kısmı ipotekli ve rehinlidir. Aynı zamanda toplam icralık ve mahkemelik dosya 2010 yılı itibariyle 42 bine ulaşmış durumdadır. Bu verilerden de anlaşılacağı gibi Kdz. Ereğli’deki hanelerin birçoğu icralık durumdadır.

HESAPLAR ALT ÜST OLDU: Dünya'da ve ülkemizde yaşanan kriz neticesinde Erdemir, mevcut çalışanlarının maaşlarında brütten %35 oranında, nette %50 ye varan maaş indirimi yapılmıştır. Toplam 30 bin kişiye yakın kişi mevcut durumdan etkilenmiş ve çalışanlar kendi bütçelerini mevcut maaşlarına göre yapmışken bir anda çok büyük bir darbe almışlar tüm hesapları alt üst olmuştur. Erdemir'in üretiminin %8’ini pazarlayan Ereğli tüccarı çok büyük miktarda bir stokla krize yakalanıp, çok büyük zararlar ödemek zorunda kalmıştır.

TRAFİĞE KESİN ÇÖZÜM: Yeni bir liman, Kdz. Ereğli şehir içinde yer alan küçük gemilerin yanaşabilmesini sağlayacak ve yetersiz olan limanın yükünü büyük oranda hafifletecektir. Şehir içindeki gürültü, ses kirliliğini önleyecek; şehrin doğal güzelliğini bozmayacak ve de en büyük sorunlardan biri olan trafik sorununa kesin sonuç getirecektir.

DEVLET DESTEĞİ ŞART: Yeni çıkan Teşvik yasasına bakıldığında durum Kdz. Ereğli için yeterince avantajlı görünmemektedir. Şehrimizde ihtiyaç duyulan teşvikler; demir ve demir-çelik ürünleri, maden ve gemi sanayidir. Zira Ereğli tüccar ve sanayicisi, bu sektörlerde faaliyet göstermektedir. Bu yüzden bölgesel ve sektörel teşvik kapsamına alınmalıdır. İlçemiz, göç alan bir şehir iken, şimdi göç veren bir şehir konumuna gelmiştir. Kdz. Ereğli’nin eski ekonomik potansiyeli yakalayabilmesi, göç alan bir şehir olabilmesi, daha çok katma değer yaratabilmesi daha çok istihdam alanlarına sahip olabilmesi için devlet yatırımları ve desteklerini katkısına ihtiyacı vardır.

Kdz.Ereğli Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mehmet Genç, Kdz.Ereğli'nin sosyal, kültürel ve ekonomik yapısına ilişkin değerlendirmede bulundu özellikle yaşanan krizlerin ardından ekonomik anlamda çöküşü gündeme getirdi. Tersaneler bölgesinden, sac tüccarlarına, limandan icra dosyalarına kadar pek çok konuda detayları ile Zonguldak, Ereğli ve Çevresini Kalkındırma Derneği Araştırma 2011 raporunda değerlendirdi. Kdz.Ereğli’nin gerek 782 kilometrekarelik yüzölçümü 200 bine ulaşan toplam nüfusu, ekonomik potansiyeli ve gerekse sınai, ticari, ekonomik ve sosyal yapısı ile Zonguldak'ın en büyük ilçesi konumunda olduğunu belirterek açıklamasına başlayan Genç şu ifadelere yer verdi:

EN BÜYÜK
ENTEGRE TESİSİ
Kdz. Ereğli, yüzde 0 ile 10 arasında değişen arazi eğilimi yapısı ve önemli bir ham madde kaynağı olan kömür yataklarına olan yakınlığı sayesinde sanayileşmeye elverişli bir yapıya sahip olması nedeniyle Erdemir Ereğli'ye kurulmuştur. Gerek doğal limanı, gerekse Erdemir limanı ile deniz taşımacılığında önemli bir yeri bulunmaktadır. Erdemir 4,5 milyon tona ulaşan üretimi, özelikle soğuk haddelenmiş mamulleri ve kalaylı teneke üretimi ile Avrupa da bölgemizin en büyük entegre tesisidir. Bu büyük ve stratejik önemi tartışılmaz olan tesisin ürettiği yassı mamul ve yan ürünlerine dayalı olarak boru profil ve galvanizleme tesisleri, gemi inşa sanayi, çimento sanayi, çelik konstrüksiyon, makine sanayi sektörleri faaliyet göstermektedir. Erdemir'in üretiminin artmasıyla doğal olarak yan sanayi iş hacminde de aynı oranda artış beklenmekte, ancak elde edilen veriler tam aksini göstermektedir.

NÜFUSUN YARISINDAN
FAZLASINI ETKİLEMEKTE
Kdz. Ereğli sanayisinin sadece Erdemir'e bağımlı olarak gelişme eğilimi göstermesinden kaynaklanan sıkıntılara küresel ekonomik krizde eklenince ilçemiz Erdemir, gerçekten Kdz. Ereğli'de iş potansiyeli açısından çok büyük bir güce ve tartışılmaz öneme sahiptir; sağladığı istihdam çok büyük olup Kdz. Ereğli nüfusunun yarısından fazlasını doğrudan etkilemektedir. Dünyada ve ülkemizde yaşanan kriz neticesinde Erdemir, mevcut çalışanlarının maaşlarında brütten %35 oranında, nette %50 ye varan maaş indirimi yapılmıştır. Kesinti neticesinde aileleri ile birlikte toplamda 30 bin kişiye yakın kişi mevcut durumdan etkilenmiş ve çalışanlar kendi bütçelerini mevcut maaşlarına göre yapmışken bir anda çok büyük bir darbe almışlar ve tüm hesapları alt üst olmuştur. Bunun mevcut ekonomik sıkıntılarla birlikte piyasaya yansıması sonucu diğer ekonomik sıkıntılarla birleştiğinde tüm şehir esnafı mağdur olmuş ve pek çok esnaf kepenk kapatmasına sebep olmuştur.

BÜYÜK ZARAR ÖDEDİLER
Aşırı fiyat dalgalanmalarının ve kur farklarının yaşandığı bu sektörde; 2008 sonlarında 1400 dolar seviyelerinde seyreden ton/mamul, 2009 yılının ilk aylarında 400 doların altına düşmüş, şu anda 600-650 dolar düzeylerindedir. Erdemir’in toplam üretiminin yaklaşık %8'ini pazarlayan Ereğli tüccarı çok büyük miktarda bir stokla krize yakalanıp, çok büyük zararlar ödemek zorunda kalmıştır. Kdz. Ereğli'de sac ticareti lokomotif sektördür; yan sanayiciyi ve nakliyeciyi direk etkilemektedir.

TERSANELER BÖLGESİ
2006 yılında temelleri atılarak kurulan Tersaneler Bölgesi belli bir süre faaliyet gösterdikten sonra Global Krizinde çok büyük yaralar almıştır. 2008 yılının Aralık ayı itibariyle Tersaneler Bölgesi’nde 7000 kişi çalışır iken, 2010 yılı Ağustos ayı verilerine göre toplam çalışan sayısının 500 civarında olduğu tespit edilmiştir. Mevcut limanlarımızın ihtiyacı karşılayamaması ve ücretlendirmenin pahalı olması, müteşebbisleri ilçemizden uzak tutmaktadır. Organize Sanayi bölgemizdeki işletmelerin yakın vadede hizmete girmesi durumu da göz önünde alındığında yeni bir limana olan ihtiyacımız ortaya çıkmaktadır. Bu bölgeye yeni bir liman yapıldığı takdirde, Bolu'nun, Düzce'nin önü açılacak ve bu illerimizde kısa mesafede denize ulaşabileceklerdir.

KİRLİLİĞİ DE SON
Yeni bir liman, Kdz. Ereğli şehir içinde yer alan küçük gemilerin yanaşabilmesini sağlayacak ve yetersiz olan limanın yükünü büyük oranda hafifletecektir. Şehir içindeki gürültü, ses kirliliğini önleyecek; şehrin doğal güzelliğini bozmayacak ve de en büyük sorunlardan biri olan trafik sorununa kesin sonuç getirecektir. OSB'deki ve çevresindeki birçok sanayi Kuruluşları ve yeni açılması düşünülen sanayi tesisleri, yapılması düşünülen liman mevkiine yaklaşık 7 km. bir yol mesafesindedir. Fakat şu an takip edilen yol ise OSB'den şehir içindeki limanlara gidiş-dönüş yolu yaklaşık 30 km'dir. Kdz. Ereğli ilçe içindeki limanı kullanan ithalatçı ve ihracatçı kuruluşlar, yaklaşık 20 km gibi bir yol avantajına sahip olacaklar. Bu da üretim maliyetlerine yansıyacağından, hem kendi ticaretlerin de hem ülke ekonomisine çok daha fazla katkıda bulunacaklar. Böylece bölgeye yeni yatırımların da önü açılmış olacaktır.

"SEKTÖREL TEŞVİK KAPSAMINA
BÖLGE ALINMALIDIR"
Yeni çıkan Teşvik yasasına bakıldığında durum Kdz. Ereğli için yeterince avantajlı görünmemektedir. Bölgemiz TR 81 adı altında adlandırılan 3. Bölgede yer almaktadır. 3. Bölgedeki teşvikleri incelediğimizde, Kdz. Ereğli'nin mevcut sıkıntısını çözebilecek teşviklerin olmadığı görülmektedir. Şehrimizde ihtiyaç duyulan teşvikler; demir ve demir-çelik ürünleri, maden ve gemi sanayidir. Zira Ereğli tüccar ve sanayicisi, bu sektörlerde faaliyet göstermektedir. Bu yüzden bölgesel ve sektörel teşvik kapsamına alınmalıdır. Üniversiteler, bulundukları kentlerin bacasız fabrikaları olup, sosyal kültürel ve ekonomik olarak o bölgeye büyük katkılar sağlamaktadırlar. Ereğlimiz'de mevcut bulunan eğitim fakültemize ilaveten 2 yeni fakülte kurularak süratle üniversiteye dönüştürülmelidir. Bu fikrin hayata geçirilmesi halinde ilçe ekonomisi, Erdemir'e olan bağımlılıktan kurtulmada büyük katkılar sağlayacaktır.

İCRA SAYISI 42 BİNE ULAŞTI
Kdz. Ereğli'de 24 banka şubesi mevcut olup, meydana gelen bu krizde esnaf, tüccar ve sanayicilerimizin kullandıkları kredileri bazı bankalar geri isteyerek ya da kredi teminatları için vermiş oldukları ipoteklerin değerlerini yarı yarıya indirip artı teminatlar isteyerek sıkıntıya sokmuşlardır. Şehiriçi nüfusumuz 100 bine ulaşmaktadır. 100 Binlik nüfusta 27 bin adet hane bulunmaktadır. 19 bin adet ipotekli konut ve işyeri vardır. Buradan anlaşılacağı üzere, şehrimizin büyük bir kısmı ipotekli ve rehinlidir. Aynı zamanda toplam icralık ve mahkemelik dosya 2010 yılı itibariyle 42 bine ulaşmış durumdadır. Bu verilerden de anlaşılacağı gibi Kdz. Ereğli'deki hanelerin birçoğu icralık durumdadır.
Yaşanan ekonomik kriz nedeniyle ilçemizde yüksek ticaret hacminin bizleri endişeye sevk edecek derecede düştüğünü dile getirmiştik. Odamıza kayıtlı nakliyeci üyelerimiz kriz ortamında yıllarca çalışıp elde ettikleri öz varlıklarını koruma çabası ile çalışmaya devam etmektedirler. Bu düşüşün farklı nedenleri bulunmaktadır. Bunların en başında geleni haksız rekabete maruz kalınmış olmasıdır.

KANTAR MESELESİ
Bunu şu şekilde izah etmemiz mümkündür; ilçemizde, nakliye işi ile iştigal eden üyemiz yüklemiş olduğu aracı ile ilçe dışına (Düzce istikametine) yola çıkarken, Göktepe mevkisi olarak adlandırılan yerde kantar uygulaması ile karşılaşmaktadır. Kantar uygulaması ilçemizde tek taraflı olarak yapılmaktadır. Düzce istikametinden Kdz. Ereğli ilçemize gelen kamyon ve tırlara kantar uygulaması yapılmamaktadır.
Bir başka ifadeyle "Şehir dışından gelen araçlar kontrolsüz fazla tonajla gelip, ilçemizden normal tonajla ayrılmaktadır" Bu uygulama haksız rekabet fiilini ortaya çıkarmaktadır. Üyelerimizin ortaya çıkan bu fiille mücadele gücü yoktur. Ayrıca, fazla tonajla taşımacılık yapan araçlar, can ve mal güvenliği için son derece büyük tehlike yaratmakta ve milli servet olan yollarımız tahrip olmaktadır.

"HAKSIZ REKABETTEN
BUNALAN NAKLİYECİ"
Bir başka husus da; haksız rekabetten bunalan nakliyeci üyelerimizin alternatif çözümler üretmeye çalışmasıdır. Bu nakliyeciler fazla tonajlı yükten dolayı kantara girmemek için Organize Sanayi Bölgesi yolunu kullanarak mevcut kantarın 1 km. ilerisindeki OSB yolundan karayoluna çıkış yaparak kantar uygulamasından kurtulmaktadırlar. Bir diğer husus da, Düzce ilimizin bir ilçesi olan Akçakoca ilçesinde mevcut büyük sanayi tesislerinin yüklerini taşıyan nakliyecilerin, İstanbul istikametinde kantar olmadığı için nakliyelerini istiap hadlerini aşan tonajlarda yapmasıdır. Mevcut kantar yerinin Akçakoca ile Düzce karayolu arasında bir mevkiye çift taraflı bir şekilde uygulama yapacak şekilde alınarak, kantar uygulamasının acilen her nakliyeciye eşit şekilde uygulanması sağlanmalıdır. İlçemiz, göç alan bir şehir iken, şimdi göç veren bir şehir konumuna gelmiştir. Kdz. Ereğli'nin eski ekonomik potansiyeli yakalayabilmesi, göç alan bir şehir olabilmesi, daha çok katma değer yaratabilmesi daha çok istihdam alanlarına sahip olabilmesi için devlet yatırımları ve desteklerini katkısına ihtiyacı vardır.