Makine Mühendisleri Odası Şube Başkanı Şahin, LPG'li araçlara 'Gaz Sızdırmazlık Raporu' istenmemesine karşı çıktıklarını söyledi

TMMOB Makine Mühendisleri Odası Zonguldak Şube Başkanı Birhan Şahin, LPG'li araçlardan Gaz Sızdırmazlık Raporu istenmemesinin facialara yol açacak bir karar olduğunu belirterek, Oda olarak Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü'nün ilgili genelgesi hakkında hukuki sürecin başlatılacağını açıkladı.
İlgili kurumları duyarlılığa davet ettiklerini belirten Şahin açıklamasında şunları söyledi:
"Araçların LPG'ye dönüşümü ve ilgili piyasanın denetiminde ulaşılan düzey ve disiplin bozulmak üzeredir. LPG'li araçların trafikte 'hareketli bombalara' dönüşmesi söz konusudur. Bu gidişe 'dur' denilmelidir. Yeni uygulama yedi yılda sağlanan denetimi ortadan kaldırıyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü`nün 19 Aralık 2011 tarihli Genelgesi; 22 Mart 2010 tarihli önceki genelgede belirtilen uygulamaya aykırı olarak, araç muayene istasyonlarında (LPG ve CNG takılı araçlar için en geç bir ay önceki tarihe ait 'Gaz Sızdırmazlık Raporu') aranması zorunluluğunu kaldırmış, gaz sızdırmazlık raporu bulunmamasını 'ağır kusur'dan 'hafif kusur'a dönüştürülmüştür. Bu durum LPG'li araç kullanıcılarının keyfiyetine yol açmış ve 2012 yılı Ocak ayı başından itibaren gaz sızdırmazlık testlerinde ciddi bir düşüş gerçekleşmiştir. Bu yeni uygulama ile 2005 yılından önceki denetimsiz ortama geri dönülmüş, özellikle son yedi yıldır gerçekleştirilen sistemli, disiplinli denetim sayesinde oluşan yaygın güvenilirlik ortadan kalkmaya, halkın can ve mal güvenliği ciddi bir şekilde tehdit edilmeye başlanmıştır. Uygulama mevzuata aykırıdır. Bu uygulama, alternatif LPG-CNG yakıtı kullanan araçların imalatı, tadilatı ve montajı ve periyodik kontrollerinin uluslar arası-ulusal standartlara uygun olarak yapılmasını sağlayan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın 28.11.2008 tarihinde yayımladığı 'Araçların İmal Tadil ve Montajı (AİTM) Hakkında Yönetmelik' hükümlerine açık bir aykırılık oluşturuyor. Zira söz konusu Yönetmelikte, araçların LPG/CNG'ye dönüşümüne ilişkin bütünlüklü önlemler sıralanmış ve bu bütünlük içinde Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, TSE, MMO veya otomotiv ana bilim dalı olan üniversiteler kurumsal ayaklar olarak tanımlanmıştır. Yönetmelikte araçların yakıt sisteminin hangi standartlara göre LPG-CNG'li kullanıma dönüştürülebileceği, bu işlemlerin kimler tarafından yapılabileceği, dönüşümlerin ve kullanılacak ekipmanın denetimi, gaz sızdırmazlık testlerinin kimler tarafından yapılacağı, denetim ve test raporlarının nerelerde aranacağı ve bütün bu işlemlerle ilgili yetkilendirilen kurum ve kuruluşlar açık bir şekilde tanımlanmış bulunuyor."
"ODAMIZ TARAFINDAN KAYIT DIŞI 'MERDİVEN ALTI' UYGULAMALAR EN AZA İNDİRİLDİ"
"Kısaca Yönetmelik; yakıt sistemi tadilatı yapılan araçların ilk LPG-CNG sistem montajında ve daha sonra araç muayene istasyonlarındaki Periyodik Muayeneleri sırasında 'Gaz Sızdırmazlık Raporu'nun aranmasını zorunlu hale getirmiş ve bu raporu verecek kurum ve kuruluşları da MMO, TSE ve otomotiv ana bilim dalı olan üniversiteler ile il merkezi belediye hudutları dışındaki yerlerde araç muayene istasyonları olarak belirlemiştir. Ancak Ulaştırma Bakanlığı'nın söz konusu genelgesi, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın Yönetmelikle düzenlediği mevzuata açık bir şekilde aykırıdır.
Geçmişten ders alınmalıdır. Bu uygulama 2005 yılı öncesini akıllara getiriyor. Zira 2005 öncesinde imalat-montaj ve kullanıma dair denetim ve kontrollerin yapılmaması, araçların LPG'ye dönüşüm tadilatında standart olmayan malzemelerin kullanılması, montajların standart dışılığı, periyodik ve etkin denetimlerin yapılmamasından kaynaklanan kazalar dolayısıyla önemli can ve mal kayıpları oluşmuştur. Hatırlanacağı üzere 2004 yılı sonunda bir basın mensubunun sekreterinin acı ölümüne yol açan ve ardından artan LPGli araç patlama ve yangınları ciddi can ve mal kaybına yol açmış; LPG'li araçlar kamuoyunda önemli bir sorun haline gelmişti. MMO kontrolleri 2000–2005 yılları arası dönemin birikmiş sorunları, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın Odamıza yaptığı yetki devri sonucu Bakanlık, Odamız, TSE ve sorumlu sektör işbirliğiyle çözümlenmiş; kayıt dışı 'merdiven altı' uygulamalar en aza indirilmiştir. Bu nedenle son yedi yılda yakıt türü bilinmeyen araç sayısı 3,5 kat azalmış, LPG yakıtlı araç sayısı 3,5 kat artmış; bu duruma bağlı olarak LPG yakıtı tüketiminde de artış gerçekleşti."