Zonguldak Karaelmas Üniversitesi (ZKÜ) Meslek Yüksek Okulu Öğretim Görevlisi Elif Mocan, 15-22 Nisan tarihleri arasında kutlanan Turizm Haftası dolayısıyla bir açıklama yaptı.
Turizmin bacasız sanayi olduğunu belirten Mocan'ın açıklaması şöyle;
"ALTIN BİR SEKTÖR"
"Turizm bir ülke için bacasız fabrikadır. Turizm, kültürel kaynaşma, insanlararası dayanışma ve dostluk ilişkilerini güçlendiren altın bir sektördür. Genel olarak turizm dendiğinde akla gelen ilk ifadeler bunlar oluyor. Turizmde insanlar günlük yaşamlarını sürdürdükleri yerlerden geçici süreler için başka yerlere, yörelere hareket ediyorlar. Aslında turizm kavramıyla ifade edilen bu hareket, her ne kadar günümüze özgü bir özellik taşısa da, insanlık tarihi kadar eskidir. Turizm gelişmekte olan ülke ve yörelerin ekonomilerine çeşitlilik kattığı gibi din, dil, ırk, milliyet, cinsiyet, yaş ayrımı gözetmeksizin insanlar arasında bireysel ve kültürel bağlar kuran etkili bir araçtır. Bu yapı ve işlev turizmin ticari boyutunu süslemekte sektöre evrensel bir boyut katıyor. Turizm terimi, hem zevk için yapılan seyahatleri, hem de döviz yaratan çağdaş bir dizi etkinliği kapsıyor. Bunlar turistlerin ulaşım, konaklama, yeme-içme, eğlenme, rekreasyon, sağlık, alışveriş, hatıra-hediyelik eşya ve sosyal ilişkiler gibi gereksinimlerinin karşılanması için çaba gösteren tur operatörleri ve seyahat acenteleri ile, bu işleri üstlenmiş olan çok geniş bir esnaf-zanaatkar ve işgücü kesimini kapsar. Bu iki grup etkinlikten birincisi için seyahat, turizme katılmanın ön koşulu olduğu halde, ikinci grup etkinlikler için gerekli değildir. Bunlar turizm ürünlerini üretenler veya arz edenler olduklarından müşterilerin ayağına gidemezler ancak turistler o ürünleri satın almak için onların üretilip sunuldukları yerlere seyahat ederler."
"TURİSTLER İÇİN FARKLI HİZMETLERİN SAĞLANMASI TURİZM ENDÜSTRİSİNİ YARATTI"
"Turizm gelirlerinden oluşan rakama, dünya ticaretinde büyüklük hacmi bakımından petrol dışında hiçbir mal ya da hizmet ulaşamıyor. Ekonomik, kültürel ve sosyal işlevleriyle turizm ülkemiz için büyük bir girdi oluşturuyor. Turizm pazarlamasında gerekli tüm statik unsurlara sahip olan Türkiye turizm sektörünün gelişmesiyle birlikte gittikçe artan turist akımına hedef oluyor. Dünyada kum, deniz, güneş turizminde lider bir ülke olmamıza rağmen, Türkiye turist sayısında ve turizm gelirlerinde lider olan ülkelerin çok gerisinde bulunuyor. Turizme sadece ekonomik gelir kaynağı olarak bakmamak gerekir. Turizme aynı zamanda bir kültür meselesi, bir tabii, doğal ve tarihi zenginlik meselesi olarak da bakılmalı. Turistler için farklı hizmetlerin sağlanması turizm endüstrisini yaratmıştır. Turizm endüstrisi, ulaştırmadan konaklamaya, lokantalardan spor tesislerine, hediyelik eşya satan dükkânlardan reklam ve tanıtım yapan firmalara kadar geniş bir kesimi içine alıyor. Bu hizmetlerden faydalanan turistler, tarafından harcanan paralar da ülkelerin uluslararası ticaretinde çok önemli bir görünmez ihracat kalemini oluşturuyor. Ziyaretçilerin seyahat amacı ile kullandıkları ulaştırma araçları ve biçimleri, çölden bir milli parkta yürüyüş yapmaya, mağaraları dolaşmaktan jetle uçmaya kadar çok değişik şekillerde olabilir. İnsanlar çok farklı araçlarla seyahat etmiş olsalar da sonuçta turizmle meşgul oluyor. Turizmin pek çok tanımı yapılsa da, çok yönlü ve bileşik bir özelliğe sahip olması, onun bugün bile sosyo-ekonomik, sosyo-kültürel, çevresel vb. tüm yönlerini kapsayan bir tanımın yapılmasını zorlaştırıyor. Genel anlamda turizm, insanların olağan bir biçimde yaşadıkları ve çalıştıkları yerlerin dışına yaptıkları kısa dönem faaliyetlerini kapsıyor. Turizm hareketlerinin önemli bir kısmı uluslar arası nitelikte olup çoğu serbest zamanı değerlendirmeye yöneliktir. Bu nedenle turizm tanımının içine serbest zaman kavramını da katmak gerekir. Buna göre, turizm, dinlenme ve onunla bağlantılı gereksinimlerin karşılanması amacıyla serbest zaman kullanımıyla ortaya çıkan ve yapılan harcamalarla belirlenen, geçici yer değiştirmelerin yarattığı olaylar ve ilişkilerin bütünüdür."