Tüketici Hakları Derneği Zonguldak Şube Başkanı Ali Topaloğlu, düzenlediği basın toplantısında, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu'nun vatandaşı soydurma kuruluna dönüştüğünü söyledi. EnerjiSa Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş'nin Ölçüler ve Ayar Yasası'nda zorunluluk olmadığı halde 10 yılı dolduran elektrik sayaçlarını elektronik sayaçlarla değiştirmeyi zorunlu tutarak aboneler üzerinden vurgun yaptığını ifade eden Topaloğlu, şöyle konuştu;
ENERJİ BAKANLIĞI'NI
GÖREVE ÇAĞIRIYORUZ
EnerjiSa Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş., Ölçüler ve Ayar Yasası'nda bir zorunluluk olmadığı halde 10 yılı dolduran elektrik sayaçlarını elektronik sayaçlarla değiştirmeyi zorunlu tutarak aboneler üzerinden vurgun yapmaktadır. Ölçüler ve Ayar Yasası ile Ölçü ve Ölçü Aletleri Muayene Yönetmeliği'ne göre elektrik sayaçlarının 10 yıllık periyodik muayeneleri yapılmak durumundadır. Periyodik muayenelerin yaptırılması sorumluluğu ise, 31 Aralık 2009 tarihinde Ölçü ve Ölçü Aletleri Yönetmeliği'nde yapılan bir değişiklik ile dağıtım şirketlerine verilmiştir. Yasa ve yönetmeliğe uygun olarak 10 yılını dolduran sayaçların Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nca her yıl yayınlanan tarife tebliğine göre küçük bir ücret karşılığında muayenelerinin yapılması gerekmektedir.
BEDAŞ bünyesinde bulunan bakım tamir istasyonu özeleştirme ile birlikte kaldırıldığının altını çizen Topaloğlu, EnerjiSa BEDAŞ'ın sayaç bakım onarım yerine vatandaşa yeni sayaç takmayı zorunlu hale getirdiğinin altını çizdi. Topaloğlu, şunları söyledi;
2010 yılı için geçerli olan Su, Elektrik ve Doğalgaz Sayaçlarının Tamir ve Ayar Ücret Tarifesi Hakkında Tebliğ ile 30 Aralık 2009 tarihli Ölçü ve Ölçü Aletlerinden Alınacak Muayene ve Damgalama Ücret Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik bulunmaktadır. Yönetmeliğe göre, 'tek fazlı (monofaze) mekanik elektrik sayaçlarının damgalama işleminden 2,6 TL, üç fazlı (trifaze) mekanik elektrik sayaçlarının damgalama işleminden ise 3,1 TL alınacak' denmektedir. Buna paralel olarak 'yıllık enflasyon kadar artırılacak' denmektedir. Bu da çok az miktar artışı gerektirmektedir. Kentimizde BEDAŞ bünyesinde bulunan bakım tamir istasyonu özeleştirme ile birlikte kaldırılmış EnerjiSa BEDAŞ sayaç bakım onarım yerine vatandaşa yeni sayaç takmayı zorunlu hale getirmiştir.
SAYACI BAKIM GÖRENLERDEN
İKİ DEFA ÜCRET İSTENİYOR
Oysa ki, gerek yasada gerek yönetmelikte böyle bir zorunluluk yoktur. Ayrıca kurum açma kapatma ya da söküp takma adı altında tüketicilerden sayacı bakım görenlerden iki defa ücret istemekte bu da yaklaşık olarak 36 ti olmaktadır. Yanı tüketiciler açıkça yeni sayaca zorlanmaktadır. Konunun daha da düşündürücü yönü ise, Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş.'nin işletme müdürlüklerinde tüketiciye satılan elektronik sayaç faturalan kurum adına değil de sayaç satan bir başka firma adına düzenlenmiş olarak tüketicilere verilmektedir. Bu durumu gizlemek, sayaç abone tarafından sanki başka bir şirketten alındığım kanıtlayabilmek ve sorumluluğu abonelere yüklemek için abonelere doldurulan standart formlarda aynen şöyle bir ifade bulunmaktadır: 'Şahsıma/şirketinize ait olan sayaç 10 yıllık damga süresinin dolması nedeniyle tarafımdan temin edilen sayaç ile şirketinizce değiştirilmesini istiyorum.'
Bu ifadeyle açıkça görülmektedir ki, kurum tarafından bir hileye başvurularak ticari risklerini güvenceye almaya çalışmaktadırlar. Biz Tüketici Hakları Derneği olarak Enerji Bakanlığı'nı göreve çağırıyoruz. Ayrıca vatandaşı soyan bu anlayışa göz yuman EPDK'yı şiddetle kınıyoruz. EnerjiSa BEDAŞ'ın bu uygulamaya derhal son vermesini, tüketicilerimizden sayaçlarım değiştirmemelerini talep ediyoruz.