TMMOB Şehir Plancıları Odası İl Temsilcisi M.Yesari Sezgin, yaya kazalarının da sık yaşandığı ülkemizde, belediyelerin trafikte risk taşıyan sorunlu noktaları belirlemesi ve araç trafiği hızını yavaşlatmaya yarayan önlemleri uygulaması gerektiğini hatırlattı.

Sezgin, yazılı açıklamasında şunları söyledi;

YAYALARIN MARUZ KALDIĞI RİSKİ AZALTMA YOLUNA GİDİLMELİ

Trafik, 'taşıt ve yayaların yol üzerindeki davranış biçimleri' olarak tanımlanıyor. Yani trafiğin iki önemli temel unsuru bulunuyor. Ancak, ülkemiz geneline bakıldığında trafiğin sadece 'taşıtların birbiri ile olan ilişkisi ve taşıt hareketi' olarak algılandığı, yaya ve yaya hareketinin ise yeterince dikkate alınmadığı görülüyor. Kentlerimizin geneline bakıldığında, içinde özürlü, yaşlı, çocuk, bebek arabalı, yük taşıyan kişiler gibi hareket kısıtlılığına sahip çok sayıda kişinin de bulunduğu yayaların, trafik sistemi içinde çoğunlukla göz ardı edildiği, trafiğin asli bir unsuru olarak görülmediği, trafikteki araçların ise kentsel çevrede ciddi bir ayrımcılığa maruz kaldıkları görülüyor. Zaman zaman taşıtlar yaya geçitleri üzerinde durmakta, kaldırımlar park yeri olarak kullanılmakta, yaya geçitlerine yaklaşımda ya da yoldan geçmeye hazırlanan yayalar olduğu halde hız azaltılmıyor. Özellikle yaya kazalarının da sık meydana geldiği ülkemizde, en az taşıtlar kadar önemli olan yaya hareketi ve ulaşımı için gerekli önlemler mutlaka alınmalıdır. Karayolları sorumluluğu altında bulunan şehir içi geçişi yollarda tehlikeli olabilecek belirli noktalarda araçların hızını azaltmayı sağlayabilecek önlemler alınmalıdır. Bu anlamda karayolları tarafından Kozlu Fatih Sitesi'nde ve Kozlu merkezi girişi kavşağına yaklaşırken uygulanan araçların hız kesmesine yönelik çift konpenantlı trafik çizgilerinin Milli Egemenlik Caddesi üzerinde benzinliklere dönüşü sağlayan kavşaktan önce, Öğretmenevi önündeki kavşakta Milli Egemenlik Caddesi üzerinde kafelerin bulunduğu alana yaklaşırken, Yeni Çarşı'daki yaya geçidine ve özellikle Zonguldak Belediyesi'nin arkasında yer alan köprü ile kent merkezine ulaşımı sağlayan noktadaki yaya geçidine yaklaşma mesafesinde de uygulanması bu alanlardaki riski azaltmak açısından yerinde bir uygulama olacaktır. Belediyelerimizde kendi sınırları içerisinde bu gibi risk taşıyan sorunlu noktaları belirleyerek araç trafiği hızını yavaşlatmaya yarayan bu önlemleri uygulayarak yayaların maruz kaldığı riski azaltma yoluna gitmelidir.