Deniz Ticaret Odası Batı Karadeniz Bölgesi Başkanı İrfan Erdem sektörün sorunlarını ve çözüm yollarını anlattı.

* Bugün hala 1996 yılından beri faaliyet gösteren 6 limanımız teknik ve emniyet açısından hiçbir sorunu olmamasına rağmen, işletme izni konusunda Maliye Bakanlığından kaynaklanan nedenlerden dolayı sıkıntı içinde bulunmaktadır.

*. ALPORT Limanı şirket ortakları, Düzce Sanayicileri ve bölgemizdeki büyük sanayi kuruluşlarımız limana katılacaklarını belirtmişlerdir. Şifai olarak sizin olumlu görüşlerinize ek olarak ÇED konusunda bütün kurumlarda olumlu görüş alınmış olup sadece DLH’dan resmi görüş beklenmektedir.

* Gemi İnşa sanayisinde Türkiye kimsenin tahmin edemeyeceği noktaya gelmiştir. Gemi inşa sanayisi emek yoğun iş kolu olması nedeniyle Alaplı ve Ereğli bölgemizde sigortalı 7.500 kişiye istihdam sağlamıştır. Bu rakam aileleriyle birlikte 30.000 kişiye ulaşmaktadır. 

2009 yılındaki kriz dünya gemi inşa sanayisi ve Türkiye’deki gemi inşa sanayisini olumsuz yönde etkilemiş ve siparişler ardı ardına kesilmiştir. 40 yıllık tersaneci olarak bu ekonomik krizden el ele vererek çıkacağımıza olan inancım tamdır.

 

Medyılmaz tersanesinde Aslan Sivri römorkörünün denize indirilmesi töreninde konuşan Deniz Ticaret Odası Batı Karadeniz Bölgesi Başkanı İrfan Erdem, ilçede gemi inşa sektörünün 1973 yılında kurulan Erdem Gemi tersanesi tarafından atıldığını ve ilk geminin de 7 bin DWT’luk Kamil Erdem gemisi olduğunu hatırlatıp daha sonraki süreçte de, Madenci Gemi Sanayi, Ustaoğlu Gemi Sanayi, Ustamehmetoğlu Tersanesi, Med Yılmaz, Ereğli Gemi ve Azim Tersaneleri kurulduğunu, ayrıca da  Likoğlu Tersanesi’nin de kurulma aşamasına geldiğini belirti.

İrfan Erdem, “24 Mayıs 2003 tarihinde Sayın Başbakanımız Recep Tayyip ERDOĞAN ve Sayın Ulaştırma Bakanımız Binali YILDIRIM bu tersanelerin temellerini atmışlardır. 2003 yılında 532.100 m2 alanda faaliyetlerine başlayan tersanelerimiz 2005 yılı başından itibaren kendilerine tahsis edilen alanda yeni gemi inşa faaliyetlerine başlamıştır. 2005 yılında 33.000 DWT gemi inşa eden tersanelerimiz, 2008 yılında 124.000 DWT’luk gemi ve römorkör imal etmişlerdir” sözleriyle devam ettiğini konuşmasında şunları ifade etti:

“Tersanelerimizin ihtiyacı olan teknik eleman yetiştirmek için Hatice Erdem Denizcilik Anadolu Meslek Lisesi,  Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Deniz İşletmeciliği ve Yönetimi Yüksekokulu ile Alaplı Meslek Yüksekokulu eğitim ve öğretim faaliyetlerini sürdürmektedir. Buna ek olarak Deniz Ticaret Odamızın önderliğinde Halk Eğitim Müdürlüğü ile ortak olarak 2.200 tane klas sertifikalı kaynakçı yetiştirilmiştir. Böylece tersanelerimizin ihtiyacı olan teknik personel en son teknoloji ve eğitime göre yetiştirilmiş olup, tersanelerimiz ihtiyacı karşılanmıştır.

Gemi İnşa sanayisinde Türkiye kimsenin tahmin edemeyeceği noktaya gelmiştir. Gemi inşa sanayisi emek yoğun iş kolu olması nedeniyle Alaplı ve Ereğli bölgemizde sigortalı 7.500 kişiye istihdam sağlamıştır. Bu rakam aileleriyle birlikte 30.000 kişiye ulaşmaktadır. 

2009 yılındaki kriz dünya gemi inşa sanayisi ve Türkiye’deki gemi inşa sanayisini olumsuz yönde etkilemiş ve siparişler ardı ardına kesilmiştir. 40 yıllık tersaneci olarak bu ekonomik krizden el ele vererek çıkacağımıza olan inancım tamdır.

Kriz döneminde büyük istihdam kaybına uğrayan sektörümüzün kriz öncesi potansiyeline ulaşması için uygulanan ekonomik ve sosyal politikalar gemi inşa sanayimiz açısından umut vaat etmektedir.

 

-         Devletimiz tarafından zor günler geçiren tersanelere 2 milyar TL’nin üzerinde 65’ten fazla gemiden oluşan siparişlerin verilmiş olması,

-         Yarım kalan gemileri tamamlanabilmesi için başlatılan Kredi Garanti Fonu sistemi,

-         Akdeniz’de lider olduğumuz koster filosunun yenilenme ihtiyacı,

ve

-         Kendisi de gemi inşa mühendisi olan sayın Binali YILDIRIM’ın çabaları gemi inşa sanayimiz için umut olmuştur.

Bu saydıklarıma ek olarak Türkiye’de ekonomik göstergeler dikkat çekmektedir.

-         Türkiye’nin ikinci çeyrekteki büyüme hızı  %10 ‘u buldu. Yıl sonu itibariyle büyüme hızı %7’yi geçecektir.

-         Dünyada Singapur, Çin, Hindistan ve Türkiye büyümede yıldız ülkeler olarak anılmaktadır.

-         Kriz döneminde birçok ülke Türkiye modelini örnek almaya çalışmaktadır.

-         Dünyanın en gelişmiş ülkelerin bankaları, tarihlerinin en büyük krizleri ile boğuşurken, Türk bankaları yıldızlaşıyordur.

Bütün bunların sebebinin ne olduğunu sizlere açıklayayım;  Siyasi istikrar! Siyasi istikrar olmazsa büyüme olmaz. Geriye doğru tarihe bakınız, Türk ekonomisinin çöküşe geçtiği dönemlerde ülkeyi koalisyon hükümetleri idare etmekteydi. Tek partinin getirdiği siyasi ve ekonomik göstergesidir bunlar.

Maliye Bakanlığından kaynaklanan sorunlardan ötürü 1 hafta önce Zonguldak Limanına 3 gün boyunca ithalat ve ihracat yapan gemilerin yanaşmalarına müsaade edilmedi. Bugün hala 1996 yılından beri faaliyet gösteren 6 limanımız teknik ve emniyet açısından hiçbir sorunu olmamasına rağmen, işletme izni konusunda Maliye Bakanlığından kaynaklanan nedenlerden dolayı sıkıntı içinde bulunmaktadır. Sayın Müsteşarımız Hasan NAİBOĞLU Bey ile Sayın Genel Müdürümüz Özkan POYRAZ Bey bu konuda üstün gayret göstererek bu sorunun çözülmesine yardımcı olmaya çalışmışlardır. Sorunun tamamen çözülmesi için yardımlarınızı, sıkıntı ve eksikliklerin giderilmesi için Liman İşleticilerine makul bir ek süre verilmesini talep etmekteyiz.

İkinci konumuz, daha önceden Ereğli’ye geldiğinizde size brifing verdiğimiz Alaplı ALPORT Limanı hakkındadır. Sayın Zonguldak Milletvekilimiz Fazlı ERDOĞAN Beyin katkıları ve yardımlarıyla Alaplı Meslek Yüksekokulunda bilgilendirme toplantısı yapılmıştır. ALPORT Limanı şirket ortakları, Düzce Sanayicileri ve bölgemizdeki büyük sanayi kuruluşlarımız limana katılacaklarını belirtmişlerdir. Şifai olarak sizin olumlu görüşlerinize ek olarak ÇED konusunda bütün kurumlarda olumlu görüş alınmış olup sadece DLH’dan resmi görüş beklenmektedir. Bunun hızlandırılması hususunda yardımlarınızı arz ve talep etmekteyiz.”