- Gazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve Yaşatma Derneği Başkan Yardımcısı  Durmaz Demiroğlu: "Birinci dünya savaşı başladığında Zonguldak ve Ereğli'den İstanbul'a giden kömür yüklü gemiler, Rus donanmasının hücumlarına maruz kaldılar. Bunları önlemek için Osmanlı, Ereğli'ye hava üssü kurmak durumunda kaldı. Uçaklar, Karadeniz'deki mayın tuzaklarını havadan tespit ederek gemilerin mayınlara değmemesini sağlıyor yine Rus donanması gemileri, kömür yüklü gemileri batırmak için yakına geldiğinde Ereğli'den kalkan bu uçaklar, Rus gemilerini bombalıyor, makineli tüfekle karşılık veriyorlardı" Dedi.

-Dernek olarak talepleri üzerine, uçakların  projelerini Deniz Kuvvetleri'nden temin ettiklerini ifade eden Demiroğlu, Ereğli-2 Uçağının 10’da 1 oranında küçültülmüşünün maketini yaptıklarını, bu maketi önce Gazi Alemdar Müze Gemisi’nde sergileyeceklerini ve ardından da aynı Alemdar Gemisi’nde olduğu gibi birebir aynısı yapmak istediklerini açıkladı.

 

(Mustafa Kemal Bektaş’ı n Haberi) Karadeniz Ereğli’de  milli mücadele döneminde üstün yararlılıklar gösteren, 1982'de hurdaya ayrıldıktan sonra aynı ölçülerle bir benzeri yapılarak 2008'de müzeye dönüştürülen Gazi Alemdar Gemisi'nin ardından, bu kez de Osmanlı tarafından Ereğli'de kurulan "2. Deniz Tayyare Bölüğü"ndeki iki uçaktan birinin yapımı için harekete geçildi.

Gazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve Yaşatma Derneği Başkan Yardımcısı  Durmaz Demiroğlu, 28 Temmuz 1914 yılında başlayan, Kasım 1918 yılında sona eren Birinci Dünya Savaşı döneminde Zonguldak ve Ereğli'de üretimi yapılan taşkömürünün denizden sevki sırasında Rus donanmasına ait savaş gemilerinin müdahalede bulunduğunu söyledi. Osmanlı'nın Ocak 1917 yılında "2. Deniz Tayyare Bölüğü" kurarak 1915 model "Ereğli 1" ve "Ereğli 2" isimli  iki Alman uçağını  Ereğli’de konuşlandırdığına dikkat çekerek şöyle dedi:




TAŞKÖMÜRÜ YÜKLÜ GEMİLERİ KORUYORLARDI

“Birinci dünya savaşı başladığında Zonguldak ve Ereğli'den İstanbul'a giden kömür yüklü gemiler, Rus donanmasının hücumlarına maruz kaldılar. Bunları önlemek için Osmanlı, Ereğli'ye hava üssü kurmak durumunda kaldı. 2 Tane Alman uçağı konuşlandırıldı. Uçaklar, Karadeniz'deki mayın tuzaklarını havadan tespit ederek gemilerin mayınlara değmemesini sağlıyor yine Rus donanması gemileri, kömür yüklü gemileri batırmak için yakına geldiğinde Ereğli'den kalkan bu uçaklar, Rus gemilerini bombalıyor, makineli tüfekle karşılık veriyorlardı. Uçak, kanat uzunluğu 15,5 metre, gövdesi 10,5 metre, yerden yüksekliği de 3,8 metre.  Altında kayıkları olan bir uçak. Uçaklar, bu kayıkların altına tekerlekler takılarak karaya çekilebiliyorlardı."







-MAKETİ YAPILDI

Derneğin, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'na yaptığı başvuru  sonrası uçaklara ilişkin dökümanlara ulaştıklarını, gelen bilgiler doğrultusunda ise uçaklardan birinin maketini yaptıklarını anlatan Demiroğlu sözlerini şöyle tamamladı:

"Uçağın projesi bize Deniz Kuvvetleri'nden geldi. Dernek olarak talep etmiştik. Onlar bize bu uçaklarla ilgili dosya gönderdiler. Bizde bu dosyayı kullanarak bu uçağı imal etmeye başladık. İlk defa 1/10 küçülterek maketini yaptık. Önce maketini sergileyeceğiz sonra birebirini yapmak istiyoruz. Birinci Dünya Savaşı'nda da Ereğli'de hava üssünün kurulmuş olduğunun öğrenilmesini istiyoruz. Bizler Ereğli halkı olarak Alemdar Gemisi'nin aynısın yaptı isek inşallah bu uçağın da birebir yapıp Alemdar Gemisinin yanına koyarak yerli ve yabancı turistlere bunları göstermek istiyoruz."






2. DENİZ TAYYARE BÖLÜĞÜ NEDİR?

Deniz Tayyare Bölüğü Komutanlığına Deniz Yüzbaşı İhsan Hakkı atandı.  Pilot olarak Ahmet Cemal, rasıt olarak da Şerafettin 2’nci Deniz Tayyare Bölüğünün ilk personeli oldular.

Kurulan bölüğe, Hansa Brandenburg NW ve Gotha WD12 tipi iki deniz uçağı tahsis edildi. Ahmet Cemal’in Deniz Tayyare Mektebi’nden getirdiği Gotha WD12 tipi “Ereğli 2” ismi verilen uçak ile Mayıs ayı son haftasında bölük ilk uçuşunu yaptı.17 Haziran 1917 günü Ahmet Cemal Bey tarafından yapılan bir uçuşta Rus mayın hatları tespit edildi. Bölük tek uçakla başarılı keşif uçuşları icra etti.

 Ahmet Cemal, bölüğün hazır edilen “Ereğli 1” isimli diğer uçağını getirmek için 14 Temmuz 1917 günü, Kamil Mehmet’le birlikte Deniz Tayyare Mektebi önünden havalandı. Fakat arıza sebebiyle Şile’ye mecburi iniş yapınca uçağın Ereğli’ye gelişi gecikti. “Ereğli 1” uçağının Eylül ayı başlarında gelmesi ile bölüğün iki uçağı oldu.




1917 yılının sonunda râsıd deniz subayları Yusuf Kenan (Göyer) ve Fahrettin Naci 2’nci Deniz Tayyare Bölüğü’ne atandılar. Aynı günlerde Ruslarla ateşkes görüşmeleri sonucunda yapılan barış anlaşması neticesinde Rusların Karadeniz’deki faaliyetleri sona erdiğinden, 2’nci Deniz Tayyare Bölüğü’nün harekâta ilişkin uçuşları durdurularak sadece eğitim uçuşlarına devam edildi. O dönemde Ege’de sürdürülen keşif harekâtını desteklemek maksadıyla eldeki tek uçak olan “Ereğli 1”, 1918 Şubat ayında 1’inci Deniz Tayyare Bölüğü emrine verildi. Uçağı kalmayan 2’nci Bölüğün komutanı Deniz Yüzbaşı İhsan Hakkı ve Deniz Yüzbaşı Ahmet Cemal İstanbul Deniz Tayyare Mektebi’ne geri döndüler.

Karadeniz’deki Rus tehdidinin ortadan kalkması nedeniyle, elinde uçağı bulunmayan 2’nci Deniz Tayyare Bölüğü’ne ihtiyaç kalmadığı, 27 Temmuz 1918 tarihinde Başkomutanlık Vekâlet’ine bildirilmiş ve bölük lağvedilmiştir.



İLGİLİ KÖŞE YAZISI:
www.ereglionder.com.tr/gemi-tamam-sira-ucakta-makale,5848.html