Aylardır, çocuklarımızın ve öğrencilerimizin geleceğini geri alınamayacak şekilde olumsuz etkileyecek bir konuya dair, TEOG sonrası getirilecek yeni sisteme karşı kamuoyunu bilgilendirme faaliyetleri yürütüp mücadele ettiklerini bildiren KDZ. Ereğli Eğitim Sen Temsilciliği yazılı açıklamasında görüşlerini şöyle ifade etti:
“SİSTEME MAHKUM”
Ancak gerek yetkililerin gerekse Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz’ın yaptığı açıklamalardan, yeni sistemde Bakanlığın ısrarcı olduğunu, uyarılarımızın ve itirazlarımızın gerektiği biçimde ele alınmadığını görüyoruz. Eğitim Sen olarak her fırsatta TEOG yerine getirilen sistemin, üniversiteye giriş sınavı gibi olmadığını, dolayısıyla öğrencilerimizin ikinci bir şansının bulunmadığını, bu nedenle de öğrencilerimizin telafisinin mümkün olmayan bir sisteme mahkum edildiğini belirtiyoruz. Bu mahkumiyeti özetlemek gerekirse;
ü MEB tarafından 10 Nisan’da yapılan açıklamaya göre, sınava girecek 1 milyon 200 bin öğrencinin sadece %10’u, yani 126 bin 536 öğrenci, Bakan Yılmaz’ın “nitelikli” olarak tarif ettiği 1367 okula yerleşecek. Bu okulların neredeyse yarısı imam hatip ve meslek liselerinden oluşacak.
ü Bugüne kadar işaret ettiğimiz sorunu doğrulayan bu açıklamaya daha yakından bakıldığında, 1367 okuldan 747 okulun imam hatip ve meslek liselerinden oluştuğu görülmektedir. Dolayısıyla AKP, 4+4+4 sisteminden bu yana eğitimde izlediği dinselleştirme ve işçileştirme politikasındaki ısrarını sürdürmekte, sınavda başarılı olmuş çocuklarımızı ve öğrencilerimizi, imam hatip ve meslek liselerine yönlendirmektedir.
%10'luk Dilimden Öğrenci Alacak Okullar |
Okul Sayısı |
Okulların Kontenjanları |
Fen Lisesi |
309 |
34.500 |
Sosyal Bilimler Lisesi |
89 |
9.450 |
Anadolu Lisesi |
222 |
34.530 |
İmam Hatip Lisesi |
298 |
28.886 |
Meslek Lisesi |
449 |
19.170 |
Toplam |
1367 |
126.536 |
Zonguldak genelinde belirlenen “nitelikli” okullar ve kontenjanları tablodaki gibidir.
Çaycuma |
Çaycuma Ticaret ve Sanayi Odası Fen Lisesi |
90 |
Devrek |
Sabahat-Cemil Ulupınar Fen Lisesi |
90 |
Ereğli |
Ereğli Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi |
60 |
Ereğli |
15 Temmuz Şehitleri Anadolu İmam Hatip Lisesi |
90 |
Ereğli |
İbrahim-Süheyla İzmirli Fen Lisesi |
90 |
Merkez |
Şehit Gökhan Esen Anadolu İmam Hatip Lisesi |
90 |
Merkez |
Zonguldak Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi |
30 |
Merkez |
Zonguldak Fen Lisesi |
120 |
Merkez |
Zonguldak İMKB Anadolu Lisesi |
90 |
ü Ayrıca daha önce sayısı 600 olarak açıklanan ve 10 Nisan’da sayısı 1367 olarak belirtilen okulların sayısının neden ve hangi amaçla artırıldığı sorusu karşımızda durmakta, MEB’in “kervanı yolda dizme” mantığı tüm gerçekliğiyle gün yüzüne çıkmaktadır.
ü MEB tarafından açıklanan okullar ile velilerin beklentilerinin karşılanması mümkün değildir. Çünkü akademik başarısı yüksek olan okullarda, hükümetin yayınladığı KHK ile bu okullarda 8 yılını tamamlamış öğretmenler tayin edilebilmektedir. Böylelikle hem velilerin beklentileri karşılanmamış olacak, hem de bu okullardaki öğretmenler sürgün edilerek yeni bir kadrolaşmanın önü açılacaktır.
ÜÇ OKUL BELİRLENDİ
%10’luk dilimden öğrenci alacak okullara daha yakından bakıldığında;
Ø İstanbul Kasımpaşa’da %10’luk dilimden öğrenci alacak okul bulunmamakta, Esenler gibi büyük bir ilçede ise sadece 1 İmam Hatip Lisesi bu okulların listesinde bulunmaktadır.
Ø Ankara’da %10’luk dilimden öğrenci alacak meslek lisesi ve imam hatip lisesi sayısı toplam 50 iken; fen, sosyal bilimler ve Anadolu Liselerinin sayısı toplam 32’de kalmıştır.
Ø İzmir’de ise meslek ve imam hatip liselerinin toplam sayısı 37 iken; fen, sosyal bilimler ve Anadolu Liselerinin toplam sayısı 25 olmaktadır.
Ø Isparta, Çorum, Gümüşhane ve Edirne gibi en az 31 ilde %10’luk dilime giren öğrenciler için belirlenmiş 1 tane dahi Anadolu lisesi bulunmamaktadır. Buna rağmen örneğin Çorum’da 2 meslek lisesi, 2 tane de imam hatip lisesinin %10’luk dilimden öğrenci alması sağlanmıştır. Diğer bir örnek olarak, Aksaray’da akademik başarısı yüksek 7 tane Anadolu lisesi varken, sadece Aksaray İmam Hatip Lisesi %10’luk dilimden öğrenci alacaktır. Aynı şekilde Uşak’ta da Uşak Eşme Ahmet Avcı Anadolu Lisesi’nin akademik başarısı son derece yüksekken bu lise değil, MEB tarafından belirlenen meslek lisesinin %10’luk dilimden öğrenci alması sağlandı.
Ø Adana’da belirlenen okullara ise ulaşım sorunu karşımıza çıkmaktadır.
Ø Ereğli’de %10’luk dilimden öğrenci alacak 3 okul belirlenmiştir. Akademik başarısını kanıtlamış, tarihi ve kültürü olan KEAL sınavla öğrenci alacak liseler kapsamına alınmamıştır. Ayrıca %10’luk dilimden öğrenci alacak bu 3 okulun kontenjanı belirlenirken Alaplı’daki öğrencilerin de dikkate alınması gerekirdi. Çünkü Alaplı’da sınavla öğrenci alacak herhangi bir okul belirlenmedi ve büyük ihtimalle orada sınava girecek olan öğrenciler de Ereğli’deki okulları tercih edeceklerdir.
ü Geriye kalan 1 milyonun üzerindeki öğrenci ise 3 Anadolu, 3 Meslek ve 3 İmam Hatip Lisesi olmak üzere toplam 9 lise içerisinden 5 liseyi tercih sisteminde belirtmek zorunda bırakılacak. Yani Anadolu Lisesine gitmek isteyen bir öğrenci, 3 liseyi yazdıktan sonra mutlaka iki farklı lise türünden tercih yapmak zorunda kalacak. Bu nedenle Bakan Yılmaz’ın “Hiçbir öğrencimizi, velimizi istemediği bir liseye, bölüme yönlendirme yok” açıklaması fiili zorlamayla anlamını yitirmiş olacak. Bu duruma Ereğli’den örnek verelim.
“İSTEDİĞİ OKULA YERLEŞMEK MÜMKÜN DEĞİL”
Adrese dayalı yerleştirmede Karadeniz Ereğli Anadolu Lisesi, Atatürk Anadolu Lisesi gibi liselere talep çok olacağı için kontenjan fazlası tercihte öğrenci yerleştirmede büyük bir sorun yaşanacaktır ve her öğrenci istediği okula yerleşemeyecektir. Ayrıca Sağlık Meslek, Ticaret , Turizm ve Otelcilik , Denizcilik gibi birbirinden farklı türdeki meslek liselerine yerleştirmede de öğrencinin tercihi değil ikametgah baz alınacağı için yine her öğrencinin istediği okula yerleşmesi mümkün olmayacaktır.
ü Aynı liseyi tercih eden ve puanları aynı olan öğrencilerle karşılaşıldığında ise öğrencilerin ortaöğretim başarı puanları, yıl sonu başarı puanları, okula devam ettiği gün sayıları ve son olarak yaşları da kimin o okula yerleşeceğini belirlemek için temel kriter olarak kullanılacak. Ancak, MEB’in yayınladığı yönetmelikte ve yönergede bu kriterlerin hangi sıraya göre sorgulanacağı açıkça ifade edilmediği için farklı uygulamalarla da karşılaşılacak!
ü Son olarak söz konusu 5 tercihinden herhangi birine yerleşememe kaygısı güden öğrenciler için de pansiyonlu liselerden 5 tercih yapılabilmesi sağlanacaktır. Ancak resmi rakamlara göre söz konusu pansiyonlu/yatılı liselerin yarısı İmam Hatip Lisesidir.
“HAYATLARI OLUMSUZ ETKİLENECEK”
MEB’in ortaöğretime geçiş sistemini yeniden yapılandırmasındaki temel amaç, resmi istatistiklerle de kanıtlanmış olan ve öğrencilerin tercih etmek istemediği, imam hatip ve meslek liselerine öğrencilerin gitmek zorunda bırakılmasıdır. Haliyle velilere bu sistemden çıkış yolu olarak da özel liseler işaret edilmekte ve bu nedenle de özel liselere erken tercih imkanı tanınmaktadır.
Yeni sistemin özellikle Büyükşehirlerde ve içerisinde 9 lise bulunmayan ilçelerde neden olacağı sorunların boyutları dahi tahmin edilememektedir. Bakanlığın bu soruna bulduğu tek çözüm İl, İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ve okulun bağlı olduğu Genel Müdürlük tarafından yerleştirmenin yapılmasıdır. Yani, öğrencinin ve velinin iradesi, eninde sonunda Bakanlığın vereceği kararlara teslim edilmektedir.
Bizler, eğitim emekçileri ve veliler olarak çocuklarımızın ve öğrencilerimizin geri dönülemeyecek bir yola sokulmasını kabul etmiyoruz. Her çocuğun, hükümetin siyasi arzularının ötesinde bir önemi, değeri olduğunu düşünüyoruz. Öğrencilerimizin ve çocuklarımızın hayatlarını böylesine olumsuz etkileyecek bir sisteme karşı çıkıyoruz. Bu kapsamda;
ü MEB’in ilgili yönetmelik ve yönergesine karşı 12.04.2018 tarihinde ayrı ayrı yargıya başvurduk.
ü Bugüne kadar yürüttüğümüz çalışmaların ötesine geçerek, konunun sadece 8. Sınıf öğrenci velilerinin değil, tüm toplumun sorunu olduğunu daha güçlü örgütleyebilmek için eylem ve etkinlikler düzenleyeceğimizi ifade ediyoruz.
ü Yeni sınav sisteminin yıkıcı sonuçlarından çocuklarımızı, öğrencilerimizi kurtarabilmek için bu sistemin bu yıl uygulanmamasını talep ediyor, Bakanlığı eğitim emekçilerinin, velilerin ve öğrencilerin sesine kulak vermeye davet ediyoruz.