* Kdz. Ereğli Belediyesi Erdemir ile birlikte hazırladığı Kdz. Ereğli'de yassı çeliğe dayalı yan sanayi yatırımlarının oluşturulması raporunu kamuoyu ile paylaştı.

* Yeni teşvik sisteminde 3. Bölgede olduğumuza dikkat çekilen raporda, yatırımcılar açısından bölgenin neden cazip olduğuna da vurgular yapılıyor.

* OYAK'tan beklentilerin de kalem kalem ifade edildiği raporda, öncelikli hedefin sektör temsilcilerinin biraraya gelmesi ve bölge imkanlarının ve cazibe olanaklarını göstermek olduğunu öne çıkarıldı.

Kdz. Ereğli Belediyesi kapağında belediye ve Erdemir'in logolarının bulunduğu bir raporu basın yayın organlarına e-posta aracılığı ile gönderdi. 7 sayfalı gönderinin kapağında logoların altında ise Kdz. Ereğli'de yassı çeliğe dayalı yan sanayi yatırımlarının oluşturulması Kasım 2012 yazıyor. Belediye'nin Erdemir ile birlikte hazırlayıp kamuoyu ile paylaştığı bu rapor, yeni teşvik sistemine de atıfta bulunup  Kdz. Ereğli ve Alaplı'nın 3. Bölge olduğu belirtiyor ve yassı çelik sektöründe atılabilecek adımları da sıralıyor.
Raporun ana amacının Erdemir'in tedarikçi konumda bulunduğu 7 sektörün tamamının bölgeye çekilmesi olduğu, sektörden alınan verilerde otomotiv yan sanayi, çelik boru, dayanıklı ev aletleri ve çelik ambalaj sanayisi üzerinde yatırım talepleri olduğu ifade edilerek, ortak görüşler şöyle sıralanıyor:
Kdz. Ereğli, Alaplı ve çevresinde boru ve profil sanayisi haricinde Erdemir'in ürettiği mamuller tüketilmemektedir. Oysa bölgemizde 2'si Erdemir'in olmak üzere 3 adet dünya ölçeğinde büyük liman var. Bölgemiz yassı çelik yan sanayisinin hedef pazarlarının hemen göbeğinde bir konumda.
Erdemir'de üretilen sacın en az 1/3 yani 1,5 milyon tonu bölgemizde nihai mamul olabilmelidir.
Kdz. Ereğli'de oluşturulacak yassı çelik üretim tesislerinin Erdemir'in de üretim kapasitesinin artmasına katkı verecektir.
Oyak üst yönetiminin de bölgede yassı çeliğe dayalı üretim tesislerin kurulmasına her türlü desteği verme konusunda samimi oldukları inancındayız.
Ülkemizde yassı çelik talebinin hala %40 a yakınının ithal edildiğini düşünürsek bu yassı çelik entegre tesislerinin yakınında arz ve talep dengesini koruyacak şekilde yan sanayinin oluşmasına katkı vermek önemlidir.
Yeni teşvik yasası kapsamında teşvik kapsamındaki 5 sektörde yatırım talepleri olduğunu finans çevrelerinden duyuyoruz bizim için önemli olan bu yatırım taleplerini bu bölgeye nasıl çekeriz bunu araştırıyoruz.
Hedefimiz ulusal ve uluslar arası yassı çeliğe dayalı üretim yapan firmaların; Erdemir'in de kurum olarak desteğini alarak ilçemizde yatırım yapmalarını sağlamaktır.

Erdemir'in Kurumu Olarak Ürünleriyle Hizmet Verdiği Sektörler:
•Çelik Boru Profil Sektörü
•Dayanıklı Ev Gereçleri
•Otomotiv Sektörü
•Gemi İnşa Sektörü
•Makine İmalat Sektörü
•Yapı Sektörü
•Metal Ambalaj Sektörü
Erdemir'in tedarikçi konumunda olduğu 7 tane ana tüketim kolu olduğunu görüyoruz ilçemizde bunlardan sadece 1 tanesi üzerinde üretim yapılıyor.
•Boru profil sektörü ilçemizde kapana fabrikalarla kan kaybetse de üretimini çok cüzi ölçüde devam ettirme çabası içindedir. Ayakta kalan profil fabrikaları da verimli çalışamamaktadır.
•Özellikle gemi inşa sektörüne ilçemizde hızlı bir girişim yapılmıştı bu amaçla kurulan tersanelerde 10000'e yakın insan çalışıyordu 2009'dan sonra bu tersanelerin tamamı kapandı. İlçemiz, bu sektörlerde yaşanan üretim kayıplarının finansal etkilerini çok ağır şekilde hissetmektedir.
Anlamsız bir şekilde bize göre tüm ekonomik iktisadi koşulların oluşmasına rağmen diğer 5 sektörde bölgede ciddi bir yatırım yoktur.
Bu konuda bütün siyasi mülahazalardan uzak bir gözle bakmak gerekliliğine inanıyoruz. Belirlediğimiz bu hedefte Oyak'tan beklentilerimizi şöyle sıralayabiliriz:
•Yukarıda belirttiğimiz Erdemir'in yassı çelik tedarikçiliği yaptığı bu yedi sektörde; yakın zamanda ulusal ve uluslar arası ölçekte ülkemizde yatırım talebinde bulunan firma var mı? Varsa firmaların isimleri.
•Erdemir'in kurum olarak bu yedi sektörde ticaret yaptığı firmaların yatırım yapma kabiliyetinde olanları hangileridir? Firma isimleri nelerdir?
•Oyak holdingin yassı çelik üretimi haricinde özellikle otomotiv ve metal yan sanayisine yapacağı her türlü yatırıma bölge olarak talibiz. Bizden halihazırdaki teşvikler dışında talepleri varsa bilmek isteriz.
Özellikle Oyak holdingin otomotiv sektöründeki tedarikçilerinin varsa yapacağı yatırımlara da talibiz (Snop Metal, Bey Çelik, Baran Çelik, Farba gibi)
•Erdemir bu yedi sektörün temsilcileriyle kuracağımız diyaloglarda yardımcı olabilir mi?
•Oyak grubu bu samimi yaklaşıma nasıl destek olabilir bu talebimiz her türlü öneriye ve desteğe açıktır.
•Bölgede Oyak grubu çelik boru yatırımı yapabilir mi özellikle geçmişte Borusan Holdingin Ereğli için böyle bir yatırım talebi olduğunu biliyoruz.
Öncelikle hedefimiz sektör temsilcileriyle bir araya gelmek onların beklentilerini ve taleplerini almak bölgemizde bu konudaki yatırım cazibesini görmelerini sağlamaktır. Yatırımcılara bölgenin imkanlarını gösterip karşılıklı diyalog imkanı arayacağız.
Elbette onların da muhtemel yatırım şartlarını almak bu şartların yerel ve ulusal imkanlarla ne kadarının oluşturulabileceğini araştırmak hedefindeyiz.
Sektöre yatırım talebi ile ilgili karşılıklı diyaloga geçeceğimiz kurumlar:

•TC. Başbakanlık Yatırım Destek Tanıtım Ajansı
•TÜSİAD
•TOBB
•Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği
•Otomotiv Sanayi Derneği
•Makine İmalatçıları Birliği
•ÇEBİD Çelik Boru İmalatçıları Derneği
•Metal Ambalaj Üretim Firmaları Derneği
•GESAD Gemi Sanayicileri Derneği
•En önemlisi firmaların bağlı olduğu holding yöneticileriyle diyalog kanaları aranacak resmi yazışmalar yapılacak.
•Özellikle Bosch grubu ve BSH'nin dayanıklı ev gereçleri üzerine yapacağı yeni yatırımlar çok önemli. Jant sanayi yatırımları dikkat çekiyor.
•Önemli ölçüde yassı çelik üreten bir bölgede 1 tane bile dayanıklı ev aletleri üreten tesis yok hem de dünya ölçeğinde limanları olmasına rağmen.
•Koç grubunun dayanıklı ev aletleri, otomotiv ve yan sanayi üzerine sürekli yatırımları var bu yatırımların bölgemize nasıl getiririz (ARÇELİK VE TÜM DAYANIKLI EV ALETLERİ FİRMALARI, TOFAŞ, FORD, OTOKAR, KARSAN)
•Yine alman WOSVAGEN, AMERİKAN CHRYSLER ve ÇİNLİ CHERY araba firmalarının ülkemizde yatırım düşüncesi içinde olduğunu biliyoruz.
•Boru fabrikalarının da son 5 yılda sürekli bir yatırım hamlesi içinde olduğunu görüyoruz.

Niçin Ereğli'de yatırım yapmalısınız?
Cevap:
Yassı çelik yan sanayi üzerine Ereğli'de niçin yatırım yapmalıyım?
•Kdz. Ereğli'de Türkiye'nin en büyük entegre yassı çelik üretim tesisi Erdemir 4,5 milyon ton yassı çelik üretimi yapmaktadır.
•Kdz. Ereğli'de 2 si Erdemir'in olmak üzere 3 adet ulaslararası liman vardır bu limanlar tüm Karadeniz'e ve boğazlar üzerinden Akdeniz'e hitap eden limanlardır.
•Kdz. Ereğli'de Erdemir yassı çelik yan sanayideki tüm sektörlere hitap eden Türkiye'nin en büyük çelik servis merkezini kurmuştur. Bölgede ülkemizin önemli çelik servis merkezi firmaları vardır.
•Bölge duble yolla Düzce otoban girişine hem İstanbul yönünden hem Ankara yönünden 40 dakika mesafededir ve yol yeni yapılmış duble yoldur.
•İzmit şehir merkezine 2 saat, Sakarya'ya 1 saat 40 dakika mesafededir. Yolun tamamı duble yol ve otobandır.
•Kdz. Ereğli Batı Karadeniz'in İstanbul'a açılan kapısı konumundadır. Zonguldak şehir merkezine 25 dakika mesafede, Bartın şehir merkezine 1 saat 40 dakika mesafede ve yolun %90'ı duble yoldur.
•Bolu şehir merkezine 1 saat 15 dakika mesafededir. Yolun tamamı duble yol ve otobandır.
•Karabük şehir merkezine 2 saat 15 dakika mesafededir. Yolun büyük bölümü duble yoldur.
•Kastamonu'ya 3,5 saat mesafede yolun büyük bölümü duble yoldur.
•Sinop şehir merkezine 5 saat mesafede yolun büyük bölümü duble yoldur. Bu şu demek Kdz. Ereğli 8 milyon nüfuslu önemli bir pazarın giriş noktasındadır.
•Kısacası Ereğli 8 milyon nüfuslu Batı Karadeniz'in kara ve deniz ulaşımıyla İzmit, İstanbul ve Marmara'ya açılan kapısı konumundadır.
•Bölgemizdeki limanlar hali hazırda Ereğli ve Zonguldak'ın dışında Düzce, Bolu, Karabük bölgesindeki önemli sanayi tesislerine de hizmet vermektedirler.
•Kdz. Ereğli özellikle Karadeniz üzerinden Türk dünyasına, Kafkaslar'a ve Rus Pazarına hitap eden bir coğrafi konumdadır.
•Çok kısa süre sonra (ihalesi yapıldı) Düzce-Ereğli Demiryolu hattı faaliyete geçecek Ereğli demiryolu ağı ile de Düzce-İzmit-İstanbul hattına bağlanacak.
•Birçok insanın zannettiği aksine Sanayi yatırımlarına müsait arazi yapısı da vardır.

Bu araziler aşağıda ayrıntısını vereceğimiz şekilde mevcut kurulu limanlara en fazla 8 kilometre mesafededir.
•Özellikle Topçalı, Bölücek, Hamzafakılı Bölgesi Organize Sanayi'nin olduğu ve arazi açısından en müsait bölgedir ve duble yola 2 kilometre mesafede, limanlar bölgesine 5 kilometre mesafededir.
•Delihakkı bölgesi şehrin kuzeyinde olup duble yola 1 kilometre mesafede limanlar bölgesine 8 kilometre mesafededir. Her iki bölgede büyük ölçekli sanayi tesisleri için arza temini yapılabilir.
•Kdz. Ereğli'de iki adet barajı ile önemli bir su kaynağını da içinde barındırmaktadır. Özellikle yukarıda adını saydığımız iki bölge bu su kaynağının hemen kenarındadır.
•Buraya yatırım yapan firmalar önemli ölçüde yetişmiş insan kaynağının bölgede olduğunu görecekler.
•Ve hepsinden önemlisi Zonguldak-Ereğli bölgesi yeni teşvik kapsamındaki şu sektörlerde teşviklidir.

Demirçelik dışındaki ana metal sanayi
Metal Döküm
Metal Eşya
Makine ve teçhizat imalatı
Motorlu kara taşıtı ve yana sanayi (Özellikle belirtelim asgari alt limiti 50 milyon tl'lik yatırım)
Elektrikli makine ve cihazları imalatı

Yukarıda saydığımız sektörlerin tamamı 3. Bölgenin kdv istisnası, gümrük vergisi, muhafiyeti, vergi indirimi, sigorta primi işveren hisse desteği, yatırım yeri tahsisi, faiz desteği uygulamalarından faydalanacaklardır.

*En önemlisi Ereğli halkı bu sektöre yabancı değildir. 1965 yılından beri bu sektörle yoğrulmaktadır