Haber-Yorum:  Kaybetmek ne kadar kolay. Yık dağıt ve yok et. Tarihin üstünü ört ve sonra da ! Evet sonra da bölgenin tarihine sahip çıkıyormuş gibi yap. İşte Kdz. Ereğli’deki iki olay. Bir tanesi dünyada bulunması mümkün olmayan Kandilli’deki varagel, diğeri de  Ereğli’nin eğitim vadisi olarak gösterilen Kırmacı Mahallesi’ndeki DDY tamirhanesi. Her iki  tarihi değer ile ilgili çookkkkkk vali, siyasetçi, kaymakam falan geldi gitti. Gelip gördüler ve heyecanlı olduklarını ve gerekenlerin yapılacağını kamuoyuna açıkladılar. Bu açıklamalar gazetelerin haberlerine bile yansıdı. Hatta öyle kaymakamlar geldi ki, “sahibi benim” diyecek kadar iddialı konuştular. Söylenenlerin hepsi boş ve hikaye çıktı. Hani bir söz vardır “ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz” diye. Laflara baktık ve nihayetinde sonuca gelindiğinde ortada koskocaman bir “hiç!” çıktı.

Kdz. Ereğli kömür ile var olan biri llçe. Köseağzı’nda Uzun Mehmet’in bulduğu kara taş parçaları, hem Ereğli’ye, hem bölgeye hem de Türkiye’ye hayat verdi. Zonguldak’ın Cumhuriyet döneminin ilk il yapılan kent olmasını sağlayan da kömürdür. Kurtuluş Savaşı ve öncesinde bu bölgeye düşmanların büyük ilgisinin sebebi de kömürdür. Bu kömür nedeniyle diğer sanayi Zonguldak’a gelmiştir. Bu kömür sayesinde limanlar yapılmış ve ta 1925 yılında TBMM’den “Kömürde Giden Demiryolu” kanunu çıkarılmıştır.  Bu kanun ile Ankara-Filyos-Zonguldak-Kdz. Ereğli arasında   demiryolu yapımı için harekete geçilmiştir. Aynı kanunla ayrıca “Türkiye’nin Marsilya’sı Kdz. Ereğli olmalıdır” vurgusu ile Ereğli-Ankara arasında direkt demiryolu yapımı da kabul edilmiştir. Kanun kapsamında yıllar içinde Ankara-Zonguldak ve Kozlu’ya kadar getirilen demiryolu, nedense Kozlu-Ereğli arasındaki bölümünün askıya alınması ile sona erdirilmiştir. Bu arada inşa edilen Erdemir’in demiryolu ağına bağlanması açısından Arifiye-Ereğli demiryolu projesi hazırlansa bile gerçekleştirilmemiştir. Tüm bu gelişmeler arasında, Ereğli-Kandilli arasında 15.5 kilometre demiryolu yapımı 1953 yılında gerçekleştirilmiş ve bu demiryolu, ne Kozlu’ya ne de Arifiye’ye bağlanamamışken,2009 yılında bu demiryolunun sökülmesi kararı alınmaz mı?  2010 yılı Ereğli için kara bir yıl oldu demiryolu açısından. Raylar söküldü, tarihi buharlı lokomotifi sökülüp MKE’ye hurda olarak gönderildi.

Ereğli tarihinde ne kadar çok acı var. İşte ilk kömürün bulunduğu Kandilli’nin durumu ortada. Bir dönemlerin örnek gösterilen kenti şimdi sosyo-ekonomik çöküşe terk edilmiş iken, üzerindeki tarihi tesisler de yıkılmaya, çökmeye, yok olmaya bırakılmıştır. Kandilli’deki varagelin turizme kazandırılması yönünde büyük büyük yetkililer büyük büyük sözler ederek, kamuoyuna da hava basarak çok şeyler söyleyip gelip gittiler. Gelip giden bu siyasi ve kamu görevlileri artlarında hizmet bırakmadılar. Sözleri ile umut verip de, iş yapmayan ve sonrasında da kulakları çınlatılan bu etkin ve yetkinler, bölgeye olan içten olmayan davranışları ile geride kalırken, Kandilli’de Eğitim Köyü kurma yalanını da söyleyip gönderildiler.

İşte şimdi yine yeni bir tarih ve yine yeni bir ihmal ve ilgisizlik. Kdz. Ereğli’de DDY’den kalan son tarihi bina muhteşem gücüyle doğaya kafa tutarak yıkılmaya direnirken, bu bina turizme kazandırılması için de söylenen sözler boş ve yalan çıktı. Eğitim vadisi içindeki geniş arazisi ile ayakta duran bu  binanın maden ve çelik  müzesi olması ve binanın çok amaçlı dizayn edilerek sosyal tesise çevrilmesi yönündeki verilen sözler de yerine getirilmedi. Şimdi bu bina okulların ortasında kaderine terk edilmiş vaziyette duruyor. Zonguldak’ta yeni bir vali ve Ereğli’de de yeni bir kaymakam var. Mutlaka biliyorlardır bu tarihi binanın durumunu. Devlette devamlılık esastır diye sahip çıkarlar mı? Bilinmez. Ancak dün gördüğümüz ilgisizlik insanı doğaldır ki endişeye sevk ediyor. DDY binasının maden ve demir-çelik müzesi haline getirilmesi, kapının önüne de tarihi buharlı lokomotifin yerleştirilmesi ile çevresindeki okullardaki öğrencilerin gereksinimlerine dönük bir sosyal tesis haline getirilmesi tarihe bir saygı olarak görülecektir.

Umarım Vali Mustafa Tutulmaz ile Kaymakam Mehmet Yapıcı Ereğli’nin yaşadığı bu ilgisizliğe son vermek için harekete geçerek, yerel yönetimler ile birlikte kolları sıvayarak bu kronik sorunları çözümlere kavuştururlar.

Dileğimiz budur. Yani, Ereğli’nin bölgenin o kadar çok gündem konuları vardır ki!

-Eyüp Bektaş