Alaplı'da 1 milyon 131 bin 132 m2'lik alana kurulması, 750 kişinin istihdam edilmesi planlanan 166 milyon 543 dolarlık Alaplı Liman Projesinin detaylarını şirket ortağı Rafet Kılıç kamuoyuna aktardı.

Alaplı limanının bittiğinde Ereğli ve Alaplı Organize Sanayi Bölgesi’ne yakın olmasından ötürü bugüne kadar bölge yatırımcısı haricinde yatırım yapılmayan Organize Sanayi Bölgelerinin yabancıların ilgi odağı olacağını ve bölgenin ciddi bir kalkınma içerisine gireceğini söyleyen Kılıç, limanın yatırımcıların ilgisini çektiğini vurguladı.

Kılıç, "Projemiz Alaplı ve bölgemiz için iş ve aş kapısı olacak bölgemiz ekonomisi canlanacak Alaplı dünyaya açılan bir pencere olacaktır. Her liman farklı medeniyetlere açılan bir kapı niteliğinde olup Alaplı limanı yöremiz ile bu farklı medeniyetleri ticaret bağı ile bağlayacak ve bu sayede Alaplı ekonomisine ayrı bir hareketlilik ve katkı sağlayacaktır" dedi.

Alaplı Erbotan'ın öncülüğünü yaptığı Alaplı Ticaret ve Sanayi Odası'nın tam destek verdiği Alaplı Liman Projesinin (Alport Ticaret) detaylarını şirket ortaklarından Rafet Kılıç açıkladı. 8 Bin 33 Kilometrelik kıyı uzunluğa sahip ülkenin denizlerden ve denizcilikten gereği gibi yararlanamadığını belirterek sözlerine başlayan Kılıç, yatırım konusu, yatırım yeri, yatırıma başlama tarihi, istihdamı, kapasitesi, gerekçesi ile projenin detaylı tanıtımını gerçekleştirdi. Yatırım yapılması düşünülen Alaplı limanına bölgedeki iş adamlarından güçleri nispetinde projeye ortak olmaları ve destek vermelerini isteyen Kılıç, "Dünyanın 2/3'ünü kaplayan sularda, ülkemizin de bir pano olduğu gerçeği kadar, bu kaynağı rasyonel bir şekilde kullanmanın gerekliliği de bir gerçektir. Zira temel amaç olan yük ve yolcu taşımacılığı liman ile başlamakta ve liman ile bitmektedir. Dünya ticaretinin % 90' dan fazlası deniz yolu ile yapılmaktadır.

TOPLAM 26 LİMAN VAR
Gerek büyük miktarlarda yükleri bir seferde taşıma özelliği, gerekse taşıma maliyetinin diğer taşıma türlerine göre daha ucuz olması, çevreyi az kirleten ulaştırma türü olması, tüketilen enerjinin 'yolcu-km' ve 'ton-km' başına diğer ulaşım tipleriyle karşılaştırıldığında maliyetinin en az olması deniz yolu taşımacılığının tercih edilmesinde ki en önemli başlıklardır" derken ülkede iç ve dış ticarete hizmet veren 26 kamu limanı ile özel sektör liman ve iskelelerinin kapasitesinin ise 200 milyon ton/yıl olduğunu bu kapasitenin önümüzdeki yıllarda yetersiz kalacağı göz önüne alınarak Denizcilik Müşteşarlığı 2015 yılına kadar 200 milyon ton/yıllık ek kapasite ilavesi ile liman kapasitelerinin toplamını 400 milyon ton/-yıl'a çıkarılmasının he-deflendiğini söyledi.

750 KİŞİ İSTİHDAM
Yatırımın konusunun, Batı Karadeniz Bölgesine hitap edecek niteliklere sahip her nevi yük boşaltma ve yükleme faaliyetinde bulunabilecek ve aynı zamanda Ro-Ro romörkör yanaşma rıhtımları da bulunan liman hizmetlerini kapsadığını yatırımın yerinin ise Merkez Mahallesi Taşbaşı Mevkii ile Kılçak mevki arasında kaldığını vurguladı. Yatırım yerinin tahsis işlemlerinin tamamlanmasına müteakip yatırıma başlanacağını ifade eden Kılıç, proje hayata geçtikten sonra alan içerisinde çalışacak kişi sayısının 750 kişinin yerleşik olarak 3 vardiya şeklinde çalışmasının planlandığına dikkat çekti.

VERİMLİ KULLANILAMADI
Liman alanının 889 bin 343 m2, toplam proje ala-nının 1 milyon 131 bin 132 m2, gemi kabul kapasitesinin 720 gemi/yıl, yükleme boşaltma kapasi-tesinin 1 milyon 152 bin TEU olduğunu söyleyen şirket ortaklarından Kılıç projenin gerekçesini şu sözlerle açıkladı. "Bölgemiz demir çelik sektörü ve kömür sektörü olarak gelişimini tamamlamış ve bu doğrultuda da sanayileşme sürecinin ortalarına gelmiştir. Yapılan fizibilite çalışmaları neticesinde bölgemizde ihracat harici üretilen tüm malların kara yolu kullanılmak sureti ile bölgeden taşındığı tespit edilmiştir. Fakat bölgemiz sahil şeridi olarak geniş bir alana sahip olduğu halde bu sahil kesimi bu zaman kadar çok verimli bir şekilde kullanılamamıştır. Yaklaşık olarak üç ay gibi bir yaz dönemine ait olan bölgemizde turizm destekli yatırımların yapılması uygun bir yatırım anlayışı olmamaktadır. Bugüne kadar ki süreçte yapılan yatırımların yatırım analizleri yapıldığında ağırlıklı olarak üretime dayalı sanayi (saç mamulleri ağırlıklı) ve tersanecilik (gemi imalatı-yat imalatı)hedefli yatırımlar göze çarpmaktadır.

KATKI SAĞLAYACAK
Bölgemizin ulaşım noktasında yapılan yatırımlara dikkat edildiğinde son dönemlerde kara ve demir yolu konusun da ciddi projelerin varlığı görülmektedir. Amacımız burada eksik olan deniz ulaşımında aktif hale getirilmesidir. Bu amaçla liman projelerinde bölgemiz de birçok kuruluşun uzun süredir çalışma içinde olduğu tespit edilmiştir. Her liman farklı medeniyetlere açılan bir kapı niteliğinde olup Alaplı limanı yöremiz ile bu farklı medeniyetleri ticaret bağı ile bağlayacak ve bu sayede Alaplı ekonomisine ayrı bir hareketlilik ve katkı sağlayacaktır. Yapılması planlanan Alaplı Limanı bittiğinde konum olarak Ereğli ve Alaplı Organize Sanayine son derece yakın olması sebebi ile bugüne kadar bölgemiz yatırımcıları haricinde yatırım yapılmayan organize sanayimizin de yabancıların ilgi odağı olacağı kuşkusuzdur. Bu sayede Alaplı yöresinde buluna esnaf, tüccar, bakkal, kasap ve berberine kadar birçok küçük işletmecilerin de bu yatırımdan faydalanacağı da ortadadır. Zira liman yapımı sonrasında yeni gelecek organize sanayi yatırımlarını saymazsak sadece liman yatırımı kendisinde asgari 750 kişiye istihdam sağlanması planlanmaktadır.

PROJENİN TANITIMI
Bölgemizde yılda ortalama olarak toplam Erdemir Limanına 1.100 gemi Ereğli Limanına 50 gemi, Ereğli Barınak Limanına 60 gemi ve Zonguldak TTK Limanına 200 gemi olmak üzere toplam 1.410 gemi gelmektedir. Bunların çoğunluğu genel yük taşımaktadır. Konteynır tipi yük taşımacılığı çok verimli bir şekilde yapılmaktadır. Bu noktadan hareketle bölgeden konteynır limanın varlığının az olması yeni yapılacak liman sahalarının mevcut talebi bile karşılayamayacağı, çünkü yeni limanların bir çoğunun geri planda yoğun sanayinin var olduğu belirlenmiştir. Bu limanlar ancak liman sahasının arka platformunda tasarlanan sanayinin ihtiyaçlarını karşılamak için yapılacaktır. Örneğin Filyos Limanı yıllık 25 milyon ton /yıl olacak fakat Filyos limanı geri sahalarına baktığınızda yaklaşık olarak 7 milyon m2 alan sanayi ve depolama alanı olarak tasarlanmıştır. Alaplı Liman Projesi bu noktada da önem kazanmaktadır. İleri yıllarda oluşacak liman ihtiyaçlarının karşılanması da önemli bir rol alacaktır.

KONTEYNIR TAŞIMACILIĞI
Hazırlanan avam proje üzerinden değerlendirme yapıldığında; hem yoğun sanayi yatırımlarına hem de konteynır taşımacılığına uygun alanları birlikte taşıyabileceği muhtemeldir. Tamamı deniz dolgusu ile elde edilecek alanda; gerekli izinlerin alınması ile birlikte çevre ocak sahalarından temin edilecek malzeme ile doldurulacaktır. Tahmini olarak doldurma işlemi için ön görülen süre 3 yıldır. Liman projesinin hayata geçmesi ile birlikte Alaplı Çayı üzerinde de ciddi yatırım ve düzenleme çalışmaları yapılacağı tahmin edilmektedir. Yıllardır ciddi anlamda temizliği yapılmayan ve değerlendirilmeyen Alaplı Çayının da bu proje sayesinde aktif kullanımının sağlanacağını düşünmekteyiz. Yatırım yapmayı düşündüğümüz Alaplı Limanına bölgemizdeki iş adamlarından güçleri nispetinde projeye ortak olmalarını ve destek vermelerini bekliyoruz. Bu projemiz Alaplı ve bölgemiz için iş ve aş kapısı olacak bölgemiz ekonomisi canlanacak Alaplı dünyaya açılan bir pencere olacaktır.166 milyon 753 $'lık bu projenin hayırlı olmasını temenni eder bu projede bizleri yalnız bırakmayan başta valimize bölge milletvekillerimize, kaymakamım-ıza, belediye başkanımıza, DLH ve sivil toplum kuruluşlarına şimdiden teşekkür ederim" dedi.