Zonguldak Meteoroloji Müdürlüğü Mühendisi Fatih Mutlu, İstanbul Boğazı'nın Karadeniz çıkışına deneme amaçlı kurulan HF Deniz Radarı’nın sadece meteorolojik değil arama kurtarma faaliyetleri, kaçakçılık, korsan gemi tespiti, kaçak balıkçılığın önlenmesi, gemi trafik kontrolü ve özellikle deniz kazalarında meydana gelen deniz yüzeyindeki petrol kirlilikleri ve yayımının tespitine yönelik faaliyetlerde de kullanılabileceğini söyledi.

 

Meteoroloji 9. Bölge Müdürlüğü ile Bülent Ecevit Üniversitesi Denizcilik Fakültesi ve Ereğli Meslek Yüksekokulu organizasyonu ile fakülte öğrencilerine ‘Denizcilik Sektörüne Verilen Meteorolojik Hizmetler’ semineri verildi.

 

KESİNTİSİZ 24 SAAT HİZMET VERİLMEKTE

Meteoroloji 9. Bölge Müdürlüğü Bölge Müdür Yardımcısı Salih Koç, Kdz. Ereğli Meslek Yüksekokulu Konferans Salonu’nda gerçekleşen seminerin açılış konuşmasında denizciliğin tarihinin uzun yıllara dayandığını söyledi. Denizciliğin başladığı gün denizcilik meteorolojisinin de başladığını ifade eden Koç şöyle konuştu: “Meteoroloji Genel Müdürlüğü denizcilik sektörüne bünyesinde kurulu bulunan Tahminler Dairesi Başkanlığı’na bağlı Deniz Meteorolojisi Şube Müdürlüğü başta olmak üzere, denize kıyısı olan illerdeki meteoroloji müdürlükleri vasıtasıyla kesintisiz 24 saat hizmet vermektedir”

 

“KISA SÜREDE KAMUOYUNA İLETİLİYOR”

Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün denizcilik sektörüne verdiği hizmetlerin tanıtımını sağlamak amacıyla Samsun, Mersin, İzmir ve İstanbul’da tanıtım toplantıları düzenlediğini belirten Zonguldak Meteoroloji Müdürlüğü Mühendisi Fatih Mutlu yaptığı konuşmada, “Bu doğrultuda çalışmalarımıza devam edeceğiz. Temel görevi doğru güvenilir ve zamanında meteorolojik gözlem ve tahminler yaparak bunların en kısa sürede kamuoyuna iletilmesini sağlamaktır” dedi.

 

60 DENİZ FENERİ 7 ŞAMANDIRA

Meteoroloji Genel Müdürlüğünün deniz gözlemlerindeki eksikliği gidermek amacıyla 2009 yılında Kıyı Emniyet Genel Müdürlüğü (KEGM) ile ortak bir proje çalışması başlattığını, KEGM’nce işletilen deniz fenerleri ve şamandıralara meteorolojik sistemler kurarak, kıyıya en yakın noktadan ve deniz üzerinden meteorolojik bilgilerin alınacağını belirten Mutlu, “Kıyı Emniyet Genel Müdürlüğüne ait 60 adet deniz feneri, 7 adet seyrüsefer şamandırası ile Türkiye Petroller Anonim Ortaklığı’na ait bir adet meteorolojik amaçlı sabit şamandıraya Deniz Otomatik Meteoroloji Gözlem İstasyonu kurulduğunu belirten Mutlu, “2012 yılında 33 fener 7 şamandıra, 2013 yılında ise 27 fener 1 şamandıra kurulmuştur. Sistemden elde edilen anlık verilen GPRS Haberleşme Sistemi ile Meteoroloji Genel Müdürlüğü’ne gönderilerek burada bir sunucuda depolanması sağlanmaktadır. Ayrıca denizlerimizdeki seyir güvenliğinin arttırılabilmesi amacıyla şamandıra ve deniz fenerlerinde mevcut olan SOTAS cihazı vasıtası ile bu bilgiler anlık olarak KEGM’ne ve AIS donanımına sahip gemilere de iletilmektedir” ifadelerine yer verdi.

 

METEOROLOJİK AMAÇLI 5 ŞAMANDIRA

Genel Müdürlüğün 2014 yılı yatırım planları kapsamında 5 adet meteorolojik amaçlı sabit şamandıra ihalesini gerçekleştirdiğini ve bu sistemin 2014 yılı sonuna kadar kurulumlarının sağlanacağını belirten Mutlu şu ifadelere yer verdi: “Bu şamandıralar İstanbul boğazının Karadeniz çıkışı, Samsun açıkları, Antalya Körfezi, Taşucu açıkları ve Çanakkale Boğazı çıkışlarında atılımları gerçekleştirilecek. Yine bu 5 adet şamandıra üzerinde meteorolojik parametrelerin yanı sıra dalga ölçümleri, akıntı ve iletkenlik sensörleri  vasıtasıyla bilgi ve ölçümleri yapılarak kullanıcıların hizmetine sunulacaktır”

Denizlere yönelik bilgi eksikliğinin giderilmesi için farklı gözlem sistemlerinden de faydalanacaklarını belirten Mutlu ilk kez Türkiye’de kullanılan sisteme ilişkin şu bilgileri verdi.

 

HF DENİZ RADARI PROJESİ

“HF Deniz radarı projesi gündeme geldi ve trafiğin en yoğun boğazı seçilen İstanbul Boğazı Karadeniz çıkışına kurulması planlanmıştır. Söz konusu sistem direkt sadece bir noktadan değil geniş alanlarda da ölçüm yapabilecektir. Bu proje bir çok ülke ve özel kuruluş tarafından kullanılmaktadır. Söz konusu sistem sayesinde geniş alanlarda yüksek çözünürlükte ve gerçek zamanlı olarak akıntı yön ve hız bilgileri, dalga yüksekliği, dalga yönü, rüzgar yönü bilgileri de elde edilmesi amaçlanmaktadır. HF Deniz Radarından meteorolojik olmayan bir çok denizcilik uygulamasından da faydalanmaktadır.

 

BİRÇOK ÜLKE BU SİSTEMİ KULLANIYOR

Birçok ülke bu sistemle bunu kullanmakta özellikle arama kurtarma faaliyetleri, kaçakçılık, korsan gemi tespiti, kaçak balıkçılığın önlenmesi, gemi trafik kontrolü ve özellikle deniz kazalarında meydana gelen deniz yüzeyindeki petrol kirlilikleri ve yayımının tespitine yönelik olarak söz konusu sistemler kullanımı sağlanacaktır. İstanbul boğazının Karadeniz’e çıkışına kurulacak HF deniz radarı ülkemizde ilk defa kullanılan bir sistem olduğu için bu nokta test amaçlı tespit ettik. Buradan elde edilecek sonuçlara ve sistemin verimliliğine bağlı olarak kıyılarımızın da büyük bir kısmında bunları yaygınlaştırılması planlanmaktadır. Boğazın her iki yakasına kurulan radar sistemlerinde 4 adet verici 12 adet de alıcı bulunmaktadır”

 

Seminerin ikinci bölümünde Deniz Meteoroloji Şube Müdürlüğü Mühendisi Cengiz Çelik meteorolojik tahminlere ilişkin bir sunum gerçekleştirdi.

 

(Haber: Mustafa Kemal Bektaş)