Kdz.Ereğli'nin bir mil açıkta batan Vera isimli yük gemisi ile batmadan birkaç saat önce telsiz irtibatı kuran başka bir kargo gemisinin kaptanı, yaşadıklarını anlattı.

Rusya'nın Rostov On Don Limanı'ndan aldığı hurda yükünü İzmir Aliağa Limanı'na giderken olumsuz hava koşulları nedeniyle Kdz. Ereğli Limanı açıklarında bilinmeyen bir nedenle 5 dakika içerisinde batan Kamboçya bandıralı 'Vera' isimli kuru yük gemisinin kayıp 8 mürettebatı için arama kurtarma çalışmaları sürerken, batmadan önce gemiyle irtibat kuran kargo gemisinin kaptanı 30 yaşındaki Deniz Bayır, yaşadıklarını anlattı. Limanın kalabalık olması sebebiyle iki gündür sıra beklediklerini ve 31 Ocak 2012 günü saat 18.00 sıralarında kendilerine limana girmeleri yönünde talimat geldiğini ifade eden Bayır, kendilerinin batan gemiye yardım etmedikleri yönündeki iddialara da yanıt vererek, "Balıkçı arkadaşın bahsettiği fırtına dolayısıyla içeriye giren geminin kaptanıyım, Liman girişi yaptık. Limana girdiğimiz esnada 'Vera' gemisi S.O.S sinyali verdi. Saat 18.45 civarlarıydı. Yaklaşık 2 dakika S.O.S sinyali verdikten sonra iletişim kesildi. Benim gemim yanaştıktan hemen sonra kılavuz kaptanı arkadaşlar römorkör ve pilot bot ile gemiye müdahale etmeye gitti" dedi.

SABAH DEMİRLEDİ, AKŞAM BATTI
Geminin 31 Ocak 2012 günü saat 10.30 sıralarında liman açıklarında demirlediğini ifade eden Hikmet K isimli kargo gemisinin birinci kaptanı Deniz Bayır, "Bu gemi aynı gün saat 10.30'da benim beş komine güneyime demirlemişti. Geminin baş tarafının aşağıda olduğunu kaptanına bildirdim. Limanda yerim açılınca giriş yapmam söylendi, Bu gemi kanal gemisidir, açık denizlerde zorlanabilecek bir gemidir. Demirli olduğu sırada akşam saatlerinde 18.45 ile 18.55 arasında battı" diye konuştu.

TELSİZ DİYALOGLARI
Vera isimli yük gemisi telsiz görüşmesi yaptığını anlatan Deniz Bayır, 13.00 itibarıyla yaptığı görüşmede geminin tehlikede olduğunu söylediğini ifade etti. Bayır, buna rağmen herhangi bir sorun olmadığı yönünde kendisine telsiz bilgisi verildiğini aktararak görüşmeyi şöyle aktardı:
"10.30'da demirlemek üzereyken kaptanıyla görüşerek yukarıdaki havanın durumunu sordum. Telsiz irtibatıyla yaptığımız görüşmede bana yakın demirlemek istediğini söyledi. Biraz daha güneyime demirlemesini söyledim. Saat 13.00 civarında bu görüşmeyi yaptık. Sanki su alıyormuş gibi baş aşağıya gidiyordu. Saat 13.00 itibarıyla gemiyle ufak bir diyalogumuz oldu. Herhangi bir sorun olmadığını söylediler. Bana 18.00 itibarıyla içeriye girmem söylendi. Limana girdiğimiz esnada, yani saat 18.45 itibarıyla
telsizden S.O.S. sinyali verdiğini duydum. Benim limana girişimin hemen ardından o gemiye müdahale etmeye gittiler. Benim içeriye girişimin sağlanmasının hemen ardından S.O.S. sinyali veren Vera isimli gemiye müdahale etmeye gittiler. Bir gemici bu tür durumlarda başka bir gemiye yardım etmelidir. Ancak ben olay anında Vera isimli geminin yanında değildim. Limana giriş yaptığımız esnada sinyal verilince kılavuz botları hemen Vera isimli gemiye yardım etmeye gitti."

"HORTUMLA ALAKASI YOK"
Saat 11.00 12.00 civarında geminin etrafında hortum olduğunu ancak geminin batmasının hortumla bir alakası bulunmadığını ifade eden Bayır, "Kaptan ise herhangi bir sorun olmadığını bana iletti. Gerekli işlemler yapılırken ben içeri girmeme müteakip gemi battı. Sıram geldiğinde içeriye girdim. Fırtınadan dolayı içeriye kaçtığım söyleniyor, bu doğru değildir. Yalnızca liman doluydu, iki gündür sıramı bekliyordum. Sıram gelince de içeriye girdim" dedi.

KAYIP PERSONEL
Faciadan kurtulan geminin ikinci kaptanı Pavlenko Eduard, üçüncü kaptanı Selivanov Pavlo ve aşçı Lukach Larysa'nın olay yerine ilk giden kılavuz botları sayesinde kurtulduğunu tahmin ettiğini belirten Bayır, açıklamalarını şöyle tamamladı: "8 mürettebattan ben umudumu kestim gibi. Olaydan sonra yaklaşık bir ya da iki saat dayanabilirlerdi. O süreyi de çoktan geçtik. Zaten akıntı da çok kuvvetli. Benim tahminin onların bulunabileceği yerler kuzey taraflarıdır. Akıntı da doğu yönlüdür. Kuzeydoğu yönlü bakılırsa kayıp arkadaşlar orada bulunabilir. Çıkamayanlar gemi içerisinde olabilir. Battıkları yer 30 35 metre civarındadır. Hava müsait olduğunda dalgıç arkadaşlar tarafından da bakılabilir."