Eğitim Sen Çaycuma Temsilciliği, 2009-2010 eğitim öğretim yılının sorunlarla başladığına dikkat çekerek, Çaycuma'da yaşanan eğitim sorunlarını ayrıntılı bir rapor haline getirip Çaycuma Kaymakamı Hasan Yaman'a sundu.
Eğitimin temel sorunlarının çözülmesi, eğitimin niteliğinin artması, eğitim emekçilerinin yaşam düzeyinin yükseltilmesi noktasında olumlu adımların atılmadığını vurgulayan Eğitim Sen Çaycuma Temsilcisi İsmet Akyol, "Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinden yatırıma ayrılan pay üçte iki oranında azalmıştır. Derslik, okul, öğretmen, memur ve hizmetli açığını kapatmak; fiziki alt yapı, araç ve gereç ihtiyacını gidermek; eğitim emekçilerinin ekonomik, demokratik, sosyal ve özlük haklarında iyileştirme yapmak ve ders kitaplarının içeriğini bilimsel hale getirmek için hükümet gerekli adımları atmamıştır" dedi.    
Öğretmen atama sayısının çok sınırlı olduğunu ve bunların çoğunluğunun da güvencesiz bir şekilde sözleşmeli olarak atandığını söyleyen Akyol; "Kadrolu, sözleşmeli, ücretli, uzman ve başöğretmen gibi ayrıştırmalar ve bunların ücretleri arasındaki farklılıklar aynı işi yapan öğretmenlerin çalışma azmini kırmaktadır. Aynı işi yapmalarına rağmen farklı ücret almaktadırlar. Bu da eğitimin kalitesini düşürmektedir" diyerek Çaycuma'da yaşanan eğitim sorunlarını şu şekilde anlattı:
"2007 yılı Nisan ayında depreme dayanıklı olmadığı gerekçesiyle yıkım kararı alınan Çaycuma Anadolu Lisesi 2008 Nisan ayından bu yana prefabrik binada eğitim-öğretime devam etmektedir. Prefabrik binada sağlıklı bir biçimde eğitim-öğretim faaliyetinin devam ettiği söylenemez. (Derslik eksikliği, sıcak havalarda binanın fazla ısınması, sosyal ve sportif aktiviteler için yeterli alanların olmaması,  bilgisayar odası ve kütüphanenin iç içe geçmişliği ve sıkışıklığı gibi)
Çaycuma Anadolu Lisesi'nin yeni binasının yapımına ise bir türlü başlanmamıştır. İş adamı Rıfat Güpgüpoğlu tarafından yapılması planlanan 24 derslikli Anadolu Lisesinin yapımına, mevcut Çaycuma Anadolu Lisesi arsası üzerinde başlanmadığı gibi Çaycuma Belediye Meclisi'nin alternatif alanlar göstermek yerine, hukuki problemleri bulunan ve büyük tartışmalara neden olan Belediye Sosyal Tesisleri'nden yer tahsis etmesi nedeniyle başlanamamıştır.
Çaycuma İstasyon Mahallesi'ndeki Fatih Lisesi'nin fiziki durumu oldukça kötü ve sınıflar kalabalıktır. İlk başta maden işçilerinin konaklaması için yapılan bina, modern bir genel lise görüntüsünden oldukça uzaktır. Derslik sayısı yeterli olmadığı için okulda bazı şubeler açılamamaktadır. Kütüphane, laboratuar ve bilgisayar odaları koridorlara kurulan paravanlarla bölünmüştür. Bahçesi küçük ve spor alanları yoktur. Binanın çok eski olmasından dolayı ısınma problemi yaşanmaktadır. Zor koşullarda eğitim-öğretime devam eden Fatih Lisesi'nin bir an önce boşaltılarak acilen yeni yapılacak bir binaya taşınması gerekmektedir.
İlçemizde liselere devam etme oranı yüksek olduğundan özellikle genel liselerin derslik ve alt yapı olanakları yetersiz kalmaktadır. Özellikle Çaycuma Lisesi'nin Anadolu Lisesi'ne dönüştürülmesinden sonra acil bir şekilde genel lise ihtiyacı doğmuştur. İlçemizdeki var olan liseler ihtiyacı karşılayamamakta ve bu okullarımıza aşırı derecede yığılma olmaktadır. Lise düzeyinde, en az 20 derslikli bir eğitim kurumunun inşasına acil bir şekilde başlanması ve en kısa zamanda eğitim ve öğretime hazırlanması gerekmektedir.
Çaycuma'daki beldeler içerisinde lisesi olmayan tek belde Nebioğlu Beldesi' dir. Nebioğlu Beldesi ve çevresinde eğitime oldukça önem verilmekte ve liselileşme oranı oldukça yüksektir. Nebioğlu Beldesi' ne Çok Programlı bir lise açılması gerekmektedir.
Üniversiteye girişte katsayı uygulamasının kalkmasıyla meslek liselerine olan ilgi artmıştır. Çaycuma Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi'nin mevcut fiziki durumu bu yoğun ilgiye yanıt verememektedir. Bu okulumuza acilen en az 10 derslikli ek bina yapılması gerekmektedir.

ORTA ÖĞRETİM
YURDU İHTİYACI
Çaycuma'da liselileşme oranı şu anda erkeklerde  % 89 kızlarda % 66'dır. Birçok öğrenci velisi öğrencisini (özellikle kız öğrencileri) ev kirası ve öğrenci taşıma ücretlerinin yüksekliği nedeniyle okutamamakta veya okutmakta zorlanmaktadır. Çeşitli liselere devam eden ancak kalacak yeri olmayan birçok öğrenci, birtakım cemaat ve tarikatların kuşatması altındadır. Özellikle Çaycuma ilçe merkezi başta olmak üzere orta öğretim kurumlarının bulunduğu beldelere acilen Milli Eğitim tarafından kız ve erkek öğrenci yurtlarının yapılması gerekmektedir. 

İLKÖĞRETİMDE OKUL
VE DERSLİK EKSİKLİĞİ
Atatürk İlköğretim Okulu'nun bulunduğu araziyle ilgili hukuki sorunların çözülememesi nedeniyle yeni bir okul henüz yapılamadı. Bu okulumuzda bugün kötü koşullarda eğitim ve öğretim yapılmaktadır. İlçenin yapılaşmaya açık bu bölgesindeki nüfusun sürekli artış göstermesi bölgenin okul ihtiyacını daha da artırmaktadır. Araziyle ilgili hukuki sorunun çözümünü sürekli ertelemek ve prefabrik sınıflar yaparak geçiştirmek sorunu daha da çözümsüzleştirmektedir. Arsa tahsisi ile ilgili olarak Çaycuma Belediyesi, Milli Eğitim Müdürlüğü ve ilgili kuruluşlar bir an önce harekete geçmeli ve en kısa sürede yeni bir ilköğretim okulu yapımına başlanmalıdır.
Saltukova Beldesi'ndeki Saltukova İlköğretim Okulu'ndaki derslik sayısının yetersizliği nedeniyle öğrencilerin bir kısmı Saltukova Lisesi binasında eğitim-öğretime devam etmektedir. Saltukova Beldesi'nde ihalesi yapıldığı belirtilen ilköğretim okulu biran önce bitirilmelidir. 
Karapınar Beldesi'ndeki Karapınar İlköğretim Okulu'ndaki derslik sayısı yetersizdir. Bu okulumuza en az 6 derslikli ek bina gerekmektedir.
Programda olduğu halde 1-8 sınıflı Yukarıtaşçılı, Kadıoğlu ve Kalafatlı İlköğretim Okulunun yapımına başlanmamıştır.
Ayrıca ilçemizde 28 okulda birleştirilmiş sınıflı okullarda yetersiz bir eğitim verilmektedir. Bu olumsuz durumun giderilmesi için tam donanımlı 1-8 sınıflı ilköğretim okulları uygun yerlere yapılması gerekmektedir.
İsmail Hakkı Tonguç Yatılı İlköğretim Bölge Okulu'nda öğrencilerin 50 kişinin bir arada kaldığı yatakhanelerde (koğuşlarda) kalması önemli bir sorundur. Koğuş sisteminden daha az sayıda öğrencinin kaldığı oda (6-8 kişilik) sistemine geçilmelidir. Yine bu okulumuzun mutfak bölümünün tamamının yenilenmesi gerekmektedir.

ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI
YETERLİ DEĞİL
Çaycuma'da sadece Barbaros Kutlutaş İlköğretim Okulu ve Gemiciler İlköğretim Okulu'nda birer şubesi ve öğretmeni bulunan özel eğitim sınıfları var olan ihtiyaca yanıt verememektedir. 1-8 sınıflı ilköğretim okullarının bünyesinde özel eğitim sınıflarının açılması gerekmektedir.
Ayrıca birkaç okulumuz haricinde, okullarımızda çok amaçlı salon, kütüphane, iş teknik atölyesi, spor odası, resim atölyesi, müzik odası ve kapalı spor salonu gibi bölümler yoktur.
Deprem etüdü yapılmayan okullarımızda deprem etütlerinin ve gerekli güçlendirme çalışmalarının acil bir şekilde yapılması gerekmektedir.
Çaycuma'da çeşitli branşlarda toplam 250 öğretmen açığı bulunmaktadır. Okullardaki bu açıklar ücretli veya başka branşlardaki öğretmenlerin derslere sokulmasıyla kapatılmaya çalışılmaktadır. Bu eksiklikler eğitim ve öğretimde başarıyı düşürmektedir. 2006 Mart ayından itibaren Zonguldak'ın zorunlu hizmet bölgesinden çıkarılmış olması öğretmen ihtiyacını daha da artırmıştır.
Okullarımızın birkaçı dışında memur ve hizmetli bulunmamaktadır. Çaycuma'da 51 hizmetli ve 30 memur ihtiyacı vardır. Okullarımız özellikle hizmetli gereksinimlerini kendi olanakları ile karşılamakta; bu durum öğrencilere ve dolayısıyla velilere maddi ve manevi olarak büyük bir yük oluşturmaktadır.
2009-2010 eğitim-öğretim yılında Çaycuma'da Türkiye İş Kurumu (İŞ-KUR) tarafından Toplum Yararına Çalışma Programları kapsamında dönüşümlü olarak 4 aylık geçici 35 işçinin alınması kısmen hizmetli ihtiyacını giderecektir. Ancak bu kalıcı bir çözüm olmayacaktır. Gerçek ve kalıcı çözüm kadrolu hizmetli ve memur alımıyla sağlanacaktır.

İNTERNET
KAFELERİN DENETİMİ
Çaycuma genelinde internet kafeler hızla yaygınlaşmaktadır. Öğrenciler için bir araştırma ve okuma yeri olması gereken kafelerin bazıları, çocukların olumsuz davranışlar edindiği mekânlar haline gelmeye başlamıştır. İnternet kafelerin sık sık çok yönlü olarak denetlenmesi buraların sağlıklı mekanlar olmasına katkı sağlayacaktır.."