Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Levent Küçük, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'un yürürlüğe girmesine rağmen birçok firmanın tüketicilerden onay almadan ticari ileti göndermeye devam ettiğini belirterek, "Tüm bu tedbirler yetersiz kalıyor ve yine başa dönmüş durumdayız." dedi. 

Küçük, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 2015 Mayıs ayında yürürlüğe giren elektronik ticareti düzenleyen kanuna göre, ticari firmaların tüketicilere gönderecekleri ticari amaçlı SMS ve e-posta mesajlarında tüketicinin onayının bulunması zorunluluğu getirildiğini anımsattı.

Firmaların, tüketicilerin onayını almadan ticari amaçlı kısa mesaj ve e-posta gönderemeyeceklerine yönelik uygulamanın ilk dönemler tüketiciler tarafından memnuniyetle karşılandığını ancak birçok firmanın yasayı ihlal etmeye başlamasıyla şikayetlerin de arttığını ifade eden Küçük, şunları kaydetti: 

"Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'un yürürlüğe girmesine rağmen birçok firma tüketicilerden onay almadan ticari ileti göndermeye devam ediyor. Bu konuda mustarip ve şikayetçi olanlardan biri de benim. Ayrıca derneğimize de hemen her gün özellikle bahis ve otel gibi bazı turizm firmalarının tüketicilerden onay almamasına karşın ticari ileti göndermeye devam ettiği yönünde yoğun şikayetler geliyor. Yasanın ilk çıktığı dönemlerde firmalar biraz daha tedbirli, daha kontrollü olmaya başlamışlardı ancak sonradan yine istenmeyen SMS ve e-postaları göndermeye başladılar. Özellikle son dönemlerde özellikle bahis şirketleri ve turizm firmalarından çok sayıda istenmeyen SMS ve e-posta geliyor. Kişisel verilerin korunması konusunda yasa da çıktı ama o yasanın da bu elektronik ticarette yeni dönemi başlatan yasayla uyumlu çalışması lazım. Birtakım kişiler kişisel iletilerimizi firmalarla paylaşmasının önüne geçilmesi lazım."


- "Daha etkin yaptırımlara ihtiyaç var"

Küçük, yasanın uygulamasının gözden geçirilmesi ve yaptırımların artırılması gerektiğini savundu. 

Yasanın uygulamaya girmesiyle firmaların mesajlarını bu kez "Kampanya ve bilgilendirme SMS'lerini almak istemiyorsanız şuraya dönüş yapın" notuyla biten iletiler almaya başladıklarını oysa yasaya göre tüketicinin böyle bir cevap vermesine gerek olmadığına işaret eden Küçük, şunları söyledi: 

"Tüketiciden habersiz hiçbir firmanın ticari ileti göndermemesi gerekiyor. Dolayısıyla ileti göndermeye devam eden firmalar suç işlemiş oluyor. Bu konudan rahatsız olan tüketicilerimiz, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın internet sitesinde şikayet sayfasına veya Alo 175 Şikayet Hattına bildirebilirler. Tabi tüm bu tedbirler yetersiz kalıyor ve yine başa dönmüş durumdayız. Bu da yasanın getirdiği faydayı sağlamıyor. Özellikle kişisel verilerin güvenliği de bu yasayla düşünülmesi gereken bir konu."

Küçük, firmaları istenmeyen iletileri göndermekten vazgeçmeye davet ederek, "Firmalar iyilik yaptıklarını zannediyorlar ama vatandaşı, müşteriyi rahatsız etmekten, onların tepkisini çekmekten, başka bir şey yapmıyorlar. Adı üzerinde 'istenmeyen ileti' diyoruz ve artık bıktırdılar. Tüketicileri bu kadar bıktırmanın bir anlamı yok." dedi. 

(A.A)