Kurtuluş Savaşı'nın "tek deniz çatışmasının" silahsız kurtarma gemisi olduğu belirtilen, aynı ölçülerde benzeri yapılarak müzeye dönüştürülen Gazi Alemdar Gemisi'nde müzik dinletisi ve İstiklal Savaşı'nın dış siyasi cephesinin anlatıldığı kitabın imza günü yapıldı.

 

 

Kdz. Ereğli’de milli mücadele döneminde üstün yararlılıklar gösteren, 1982'de hurdaya ayrıldıktan sonra aynı ölçülerle benzeri yapılarak müzeye dönüştürülen Gazi Alemdar Gemisi'nde müzik dinletisi ve İstiklal Savaşı'nın dış siyasi cephesinin anlatıldığı “Kulağım Karadeniz’de” kitabının imza günü yapıldı.


50 BİN İMZA TOPLANMIŞTI

Gazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve Yaşatma Derneği Başkanı Atılay Durmaz Demiroğlu, gemide düzenlenen etkinlikte yaptığı konuşmasında, Gazi Alemdar Gemisi'ne İstiklal Madalyası verilmesi için 2012'de açılan imza kampanyasında toplanan 50 bin imzanın teslim edildiği Ereğli Belediyesi'nce aynı yıl meclis kararını alınarak konuyu Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne taşındığını söyledi.





İSTİKLAL MADALYASI BEKLENİYOR

Kurtuluş Savaşı'nın ilk ve tek deniz savaşı olarak tarihe geçen Alemdar olayının, tutsak alınan Fransız askerlerin serbest bırakılmasında Mustafa Kemal Atatürk'ün imzaladığı ilk uluslararası anlaşma olduğunu da anlatan Demiroğlu, "Ereğli, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin Gazi Alemdar Gemisi'ne vereceği İstiklal Madalyası kararını umutla beklemektedir" dedi.


"BU ÇOK ÖZEL GÜNDE"

Geminin 97 yıl önce bağlı bulunduğu demirleri bırakıp Ereğli'den Kuvvayi Milliye'ye katılmak üzere hareket ettiğini belirten Demiroğlu, "Gazi Alemdar Gemisi, İstiklal Savaşı'mızın sancak gemisidir. 97 Yıl önce bugün kestane karası fırtınasının başlamasıyla bağlı bulunduğu demirleri bırakıp fırtınalar içindeki Karadeniz'e kendini bırakarak hareket etmiş ve savaşın sonuna kadar kahraman bahriyemizin hizmetinde bulunarak üstün başarılar elde etmiştir. Alemdar tarihinin bu çok özel gününde böyle güzel bir etkinliğin Alemdar Gemisi'nde yapılıyor olması önemlidir" dedi.





GENÇ KUŞAKLARA AŞILANARAK İCRA EDİLECEK

Demiroğlu sözlerine şöyle devam etti: “Ereğli tarihinin en az 150 yıl evvelinden gelen bu türküler yavaş yavaş unutulmaya başlansa da Ertan Özdayı, Erduran Akdeniz ve Sarmacı Metin Demirkaya gibi müzik severlerimiz sayesinde zamanımıza taşınmış, genç kuşaklara aşılanarak yaşatılmaya çalışılmış ve günümüze gelinmiştir. Bugünden sonra da Nevzat Göl ve Cihangir Bilgin gibi değerli koro şeflerimizle unutturulmayacak ve genç kuşaklara aşılanarak icra edilecektir. Ereğlimizin türküleri ve müziği konusunda hizmeti geçen ve geçecek olan herkesime teşekkür ederiz. Kadroda Erturan Akdeniz, Naile Bingöl, Ayşe Eren, Emine Altay, Seda Zehra Günal, Şerife Demirkol, Mehpare Koç, Hatice Öner, Nezihe Turan, İbrahim Çil ve Necdat Taşcı yer almaktadır. Beş eski ve bir de yeni Alaaddin Gelen türküsü yer almıştır"


KULAĞIM KARADENİZDE

Kdz. Ereğli Sanat Kurumu tarafından Ereğli türkülerinin seslendirildiği konserin ardından Kemal Anadol'un kaleme aldığı Kuvvayi Milliye ve İstiklal Savaşı'nın dış siyasi cephesinin anlatıldığı, "Kulağım Karadenizde" isimli kitabın imza günü gerçekleştirildi. Kaymakam İsmail Çorumluoğlu, Zonguldak Baro Başkanı Özel Eroğlu, ÇYDD Kdz. Ereğli Şube Başkanı Hakime Tuncer, bazı belediye meclis üyeleri ve sivil toplum örgüt yöneticileri ile kitapseverlerin katıldığı imza gününde Anadol’un konuşması da ilgiyle dinlendi.





- ALEMDAR'IN DESTANSI ÖYKÜSÜ

Gazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve Yaşatma Derneği kayıtlarından derlenen bilgiye göre, 1898'de Danimarka'da kurtarma gemisi olarak inşa edilen Alemdar, Marmara Denizi ve boğaz çevresinde Osmanlı'da kurtarma hizmetleri yapıyordu.

Birinci Dünya Savaşı sonunda Osmanlı donanmasının çürümeye terk edilmesinin ardından muharebe gücü olmayan gemiler arasında yer aldığından kurtarma seferleri yapmasına izin verilen Alemdar'ı milli mücadelenin içine çekebilmek için boğazdan kaçış planı hazırlandı.

Gemideki 7 kahraman denizci, Karadeniz'deki şiddetli fırtınayı fırsat bilerek demir aldı. Müttefik gemilerin arasından geçerken "batmakta olan gemiye yardıma gittiklerini" söyleyen denizciler, boğazdan çıkıp zorlu yolculuğun ardından Ereğli'ye ulaştı.

Ereğli'den 80 ton kömür yüklenen Alemdar, bir süre sonra Trabzon'a gitmek üzere hareket ettiği sırada ilçedeki gayrimüslimlerin ve casusların haber vermesi sonucu Fransız Karadeniz Komutanlığındaki C-27 gambotu, Bartın'ın Amasra ilçesinde pusuya yatarak gemiye asker çıkardı.

Yönü İstanbul'a çevrilen ve C-27 gambotunun takibe aldığı Alemdar'ın personeli, kurtuluş planları yaptı. Gemide kemençe eşliğinde horon oynayan personel, davet ettikleri 5 askeri etkisiz hale getirip silahlarına el koydu.

Ani manevrayla dümen kıran Alemdar'ın peşine düşen gambottan açılan ateşe tüfeklerle karşılık veren gemi personeline, Ereğli'ye yaklaşılması üzerine karadan da destek verildi.

Sandallarla da denize açılan vatandaşların desteğiyle C-27 gambotu mağlup olarak bölgeden ayrılırken, esir 5 askerin serbest bırakılmasına karşılık Fransızlardan Karadeniz'de dolaşan Türk bayraklı gemilere dokunulmaması garantisi alındı.

Fransızlarla anlaşma gereği milli mücadelenin sonuna kadar Ereğli'de demirli kalması gereken Alemdar, yine efsanevi kaçış öyküsüyle siyah rengi griye boyanarak Trabzon'a getirildi.

Rusya'dan harp malzemesi taşıyan gemilere karakol ve kollama görevi yapan Alemdar, 1951'de İstanbul Haliç Tersanesinde onarımdan geçirildikten sonra 1959'dan itibaren hizmet dışı bırakıldı.

Alemdar Gemisi, 1964 ve 1980'de özel firmalar tarafından satın alınmasının ardından 1982'de söküldü.