Bu haber kez okundu.

KESTİLER, DOĞRADILAR, GÖTÜRDÜLER...

Kdz. Ereğli’ye 57 yıl önce getirilerek kent merkezi ile Kandilli arasında yolcu ve yük taşımacılığı yapan buharlı lokomotif parçalanarak MKE’nin Ankara’daki hurdalığına taşındı.

 

Kestaneci Köylü Uzun Mehmet’in Köseağzı’nda bulduğu siyah taş parçalarının karaelmas olduğunun keşfedilmesiyle var olan bölgede, tarihsel kimliği olan bir lokomotifin yok edilmesine seyirci kalınmasının acısı yüreklere çöktü.

 

 

8 Kasım 1829’da Karadeniz Ereğli’nin Kestaneci Köyü’nden Bahriye eri olarak terhis olan Uzun Mehmet’in Köseağzı’ndaki değirmene un öğütmek için gittiğinde, değirmeni döndüren Neyrendere yatağında bulduğu siyah taş parçalarını, değirmendeki ocağa atınca tutuştuğunu görmesiyle keşfedilen karaelmas  taşkömürü küçük bir yerleşim birimi olan Zonguldak’a hayat verdi. Zonguldak taşkömürü işletmeciliği ile Ulusal Kurtuluş Savaşı’ndan sonra ilk ilk olan kent oldu. Zonguldak; ayrıca Bartın ve Karabük illerini yarattı. Zonguldak; Türkiye’nin Almanyası olup göç aldı, ülke ekonomisine katma değer yarattı.

Taşkümürü ile var olan Zonguldak’ta, kömür işletmeciliği “Mahdut Mesuliyetli Ereğli Kömürleri İşletmesi” adıyla yapılırken, daha sonra “Türkiye” adını alıp Türkiye Taşkömürleri Kurumu oldu.

 

Zonguldak demek kömür demek. Zonguldak demek emek demek. Zonguldak demek madenci demek. Zonguldak demek grizu demek. Zonguldak demek ölüm demek.

 

Zonguldak ve çevresine yaşam veren maden kömürü ve maden kömürü işletmeciliğinin sembollerinden biri olan demiryolları da bölgeyle o kadar çok özdeleşmiştir ki, demiryolları işletmeciliği de madencilik gibi algılanır ve görülür. Öyle ya, karada demiryollarından taşınmıştır kömür. Lokomotiflerin çektiği vagonlarla kömürler limanlara götürülmüş ve gemileri yüklenirken, iç kesimlerde de her noktaya demiryolları ağı götürmüştür maden kömürünü.

 

Demiryolları ağı konusunda 1950’lere kadar devam eden atağın sonraki yıllarda kesintiye uğrayıp karayolu taşımacılığına önem verilmesinin bedelini ulusça ödüyoruz. 1950’den önce planlanan ve 1953 yılında da yapımı tamamlanarak hizmete giren Ereğli-Kandilli arasındaki demiryolunun, doğu da Kozlu’ya, batı da ise Adapazarı’nın Arifiye’sine bağlanması için projeler hazırlanırken, 2010 yılına gelindiğinde o projeler gerçekleşmediği gibi Ereğli-Kandilli arasındaki demiryolu da sökülmeye başlandı.

 

DDY’nin Kdz. Ereğli kent merkezi Kırmacı Mahallesi üzerindeki ana merkezinde bulunan 80 yıllık tarihi buharlı lokomotifte ray söküm işleri kapsamında göz göre göre oksijen kaynağı ile paramparça edilerek vinçlerle kamyonlara doldurulup Ankara’ya MKE’ye gönderildi.

Kömürü bulan Uzun Mehmet’in memleketi Kdz. Ereğli’de bu tarihi lokomotife sahip çıkılmayarak kesilip parçalanmasında seyirci kalınmasının yürek burkan görüntülerini

 

Gazeteniz Önder’in parçalanma anlarını fotoğraflayarak gündeme taşıdığı olay, Kdz. Ereğli’nin toplumsal konulardaki dayanışma kültüründen nasıl uzaklaştığının da bir örneği olarak tarihin sayfalarına bırakıldı.

Kdz. Ereğli’nin gelişim sağladığı tarih, buharlı lokomotifin parçalanması sırasında oksijen kaynağının erittiği metal parçaları toprağa düşerken, o malum sessizliği yırtan ise toplumsal barışın hızla yok olduğu gerçeğiydi.

 

DDY’nin buharlı lokomotifi yok şimdi Kırmacı yolunda. Kestiler, doğradılar ve götürdüler tarihimizden bir parçayı.

 

Ve hep birlikte izledik bu senaryonun son sahnelerinden birini…

 

Lokomotifin kesilerek yok edileceği gün olayı gündeme haber olarak taşımıştık.

1 günde kesilerek vinçlerle kamyona yüklenip götürülen 80 yıllık buharlı lokomotiften şimdi geride, lokomotifin kömür deposu kaldı sadece.

Lokomotifin buhar kazanının üst bölümü de kesilip bir kenara atılmış. Çok yakın bir zamanda Ankara'dan gelip hurda demirleri MKE'ye taşıyacak olan kamyonlar da bu parçaları alıp götürecekler.

Kırmacı Mahallesi'ndeki eski istasyon merkezi şu anda tamamen boşaltıldı ve yıkılacağı günü bekliyor.

Anahtar Kelimeler:
Misafir Avatar
İsim
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Misafir Avatar
Tcdd çalışanı 6 yıl önce

Demiryollarını haritasından,İlçesinden silmeye çalışan birinci derecede Karadeniz Ereğli Belediye başkanlığıdır.

Misafir Avatar
mechul gurbetci 6 yıl önce

Geçmişini bu kadar hoyratca yok eden bir millet var midır acaba? Hadi vagonlardan,raylardan geçtik hiç olmazsa lokomotife sahip çıksaydik. Kim bilir ne kadar insanlarda hüzünlü,sevinçli,umutlu anılari var. Son Ereğli'ye gelişimde boşuna aramışım kara treni. Oysa bende de çok tatlı anıları vardi. Ne söyleyebiliriz artık? Umarım şu vurdum duymazlığı üzerimizden atarak geçmişimizden kalan son emanetlere sahip çıkalım. Saygilarla

Misafir Avatar
mechul gurbetci 6 yıl önce

gecmisini bu kadar hoyratca yok eden bir millet varmidir acaba?hadi vagonlardan,raylardan gectik hic olmasa lokomotife sahip ciksaydik kim bilir ne kadar insanlarda hüzünlü,sevincli,umutlu anilari var son eregliye gelisimde bosuna aramisim kara treni oysa bendede cok tatli anilari vardi ne söyliyebiliriz artik umarim su vurdumduymazligi üzerimizden atarak gecmisimizden kalan son emanetlere sahip cikalim saygilarla

Misafir Avatar
Burhan Ateş 6 yıl önce

İstasyon-Kırmacı bölgesi DDY'den neden alındı? Kdz.Ereğli Belediyemiz halkının kullanımı için değerlendirilmek için aldı. Peki o zaman 2. İstasyon bölgesi ve binası olduğu şekli ile düzenlenip cafe,lokanta,cep tiyatrosu,konferans salonu gibi aktivitelerde kullanılamaz mı? Beraberinde tarihimizi simgeleyen O canım lokomotif, O güzel lokomotif iki kutu boya ile boyanıp muhafaza edilemez mi idi?
Kent Konseyi'nin çalışma sahasına giriyormu bilmiyorum ama Kentin Konseyi olarak daha duyarlı olabilirdi.
Tarihi değerlerimizi yok ediyoruz sonrada Ülkemize turist gelmesi için feryat ediyoruz.
Aslında feryadımız değerleri korurken olsa görmek için gelen ÇOK OLUR...

Misafir Avatar
yalçın meriç 6 yıl önce

zavallı antika orada durup dururken kime battı acaca???
Bir insan geçmişine önem vermezse geleceği onun için karanlık demektir!

Misafir Avatar
kırımlı 7 yıl önce

bizler türkler sadece kıkıp gecerız ve botana dondururuz her yerı.o lokootivi ne cok deyerlendire bılırlerdı sayilin bir kenarına koya bılırlerdı ben cok uzuldum dogrusu yıkan yok eden bu tür beyınleri kınıyorum yazıklar lsun yok ettıler tarihi hazineyı

Misafir Avatar
zafer 7 yıl önce

bunu haberını sızın gazetenızı arıyarak ben verdım evımden ısıme gıderken kesıldıgını gordum ve sızın durdurabılecegınızı dusunerek sıze soledım ama malesef sızın oraya gıtmenızde cozum olmadı tarıhı yok eden ve buna ızın veren herkımse cezalarını bulmalarını ısterdım ama bızde dogaya deger vermıyolarkı nasıl ordakı alcı deposu kurulduysa ve harfıyat yıgını halıne geldıyse bu bolge gızlı kapaklı tarıhı kesmelerınede kımse ses cıkarmazdı cıkaramadıda kader utansın kırmacının ıstasyon caddesının kaderı utansın sahıpsız beledıye baskansız beledıye duraksız sahıpsız mahalle beledıye baskanı bunu durdurabılırdı sahıle koysaydı herseye degerdı enaz alemdar gemısı gıbı ılgı cekerdı neyse cok yazdım kızdım ıyı yayınlar

Misafir Avatar
sıra ziraat bankasında 7 yıl önce

evet bundan sonra gündemde olan kANDillide hizmet veren tc ziraat bankasının gidişi olacak ama ne çare ne yapsakda geri gelse

Bunlar da Dikkatinizi Çekebilir

banner251

banner185


banner294