Düzce ve Bolu, Karasu, Akçakoca, Ereğli ve Alaplı Bölgesindeki sosyo ekonomik gelişme ve kalkınmanın en önemli araçlarından biridir havaalanı.

*

Kdz. Ereğli’nin önceki dönem il Genel Meclis üyelerinden Ayhan Taşdelen, daha önce hazırlığı yapılan havaalanı konusundaki görüşlerini ifade ederken, TSO’ların Alaplı, Ereğli, Karasu, Akçakoca, Düzce’nin bir araya gelip bu konuyla ilgili çalışmalar yapıp diğer sivil toplum örgütlerini de arkalarına almaları gerekiyor.” dedi.

Alaplı Akçakoca arasındaki Kocaman’da yapılacak bir havaalanının maliyetinin de yüksel olmayacağına vurgu yapan Taşdelen, bu bölgedeki deniz derinliğinin, kıyı şeridinin, hava sirkülasyonu ve netliğinin büyük avantaj olduğuna dikkat çekti.

Bir kentin gelişmişliğinin ve gelişme şansının ulaşım ile ölçülebileceği gerçeğinin çerçevesinde,  liman kenti Ereğli’nin, Ereğli-Düzce karayolunun tamamlanması ile birlikte bir havaalanına kavuşturulması, Batı Karadeniz bölgesinin gelişmesine büyük katkı sağlayacak. Düzce ve Bolu, Karasu, Akçakoca, Ereğli ve Alaplı Bölgesindeki sanayileşmenin de belkemiği olacak olan bu havaalanı konusunda, istekleri yakından izleyen Ayhan Taşdelen ile yaptığımız söyleşi şu şekilde:

  • SORU: Ayhan bey Alaplı Kocaman bölgesinde havaalanı yapılacağına dönük bazı çalışmalardan söz etmiştiniz. Ben bunu birkaç kez yazımda kullanmıştım. Bu konu ile ilgili bilgi verir misiniz?
  • YANIT: Öncelikle bizim İl Genel Meclis Üyeliği yaptığımız dönemde 20142018 yıllarında üniversitenin yapmış olduğu çalışma var. Zonguldak’ın biliyorsunuz mevcut bir havaalanı var ama Düzce’nin bir havaalanı yok. Düzce Batı Karadeniz’in en çok gelişen illerinden biri. Düzce havaalanı Merkez’de ve sisten dolayı yapılamayacağından  dolayı  Düzce ile Zonguldak’ın kullanabileceği AkçakocaKocaman arasında iki il sınırı arasında denize dolgu yapılarak gerçekleşebilir.  Bu Ordu’da yapılmış, Rize’de yapılmış örnekleri olan havaalanı.
  • Denizin dolgusuyla bir havaalanı oluşturma projesi bir çalışması yapılmıştı. Bununla ilgili dönemin Düzce Valiliğine gidildi ve bu olaya sıcak bakıldı. Buradaki organize sanayiler ve yatırımcılarla da bu iş konuşuldu ama ondan sonra bu proje proje bazında kaldı. Bununla ilgili çalışmayı bizim de meclis üyeliğimiz bittikten sonra çok takip edemedik ama böyle bir projenin varlığı var ortada.
  • Batı Karadeniz’de özellikle Karasu’da gelişen organize sanayi ve tren yolunun gelmesiyle yeni limanların oluşmasıyla Düzce’deki organize sanayinin oluşumu artan bir nüfus ve ticari tanzimleri gelişeceğinden dolayı sirkülasyon olacağı ve uluslararası ve ulus içi yani şehirlerarası bir hava limanı oluşturularak bu trafiğin rahatlatılması gerekiyordu.
  • Bununla ilgili de bir alt yapı çalışması yapıldı proje bazında. Çalışma yapıldı ama şuan için ilerletilemedi. Zonguldak’ın Batı’sında kalan EreğliAlaplı gibi ilçeler de, Erdemir’in de, Ereğli Organize Sanayinin de katıldığı hem ticari olarak hem de kadro noktasında düşünülebilir bu.
  • Böyle bir havaalanının buraya artık zorunlu olduğu gerçek. Çünkü önümüzdeki dönemler artık havacılık noktasında gidiliyor. Artık her şey havadan takip ediliyor. Daha hızlı ulaşım. İnsanların iletişimi olsun ticaretin daha hızlı olması için.  Havaalanı trafiği,  artık daha güncel ve daha kullanılan bir iletişim vasıtası oldu. 
  • O yüzden havaalanının Düzce odaklı olup Zonguldak’ın da hatta Karasu bölgesinin de Akçakoca dâhil olmak üzere bunun içinde Adapazarı’nın bir kısmı da alınabilir. İşte bir nüfus yoğunluğunun da burada bir artışı göz ardı edilmemek kaydıyla buranın bir örneği olan Doğu Karadeniz’de oldu. Denize dolgu yapılması şeklinde aynı maliyette hatta Kocaman’ın maliyetinin biraz daha az olacağını söyleyebilirim Çünkü derinliğinin daha az olduğu ve kıyı şeridinin daha derin olmadan uzunluğunun daha iyi olduğu ve hava sirkülasyonunun ve açıklığının ve hava netliğinin daha çok olduğu deniz. Batı Karadeniz’in en güzel denizi olan Akçakoca ve Kocaman Köyünün olduğu bölgede bir havaalanı çalışmasının varlığı var.  Bununla ilgili biz kendi dönemimizde bunu sadece  dillendirilebildik.  
  • Düzce Valiliği biraz önderlik yapmıştı ama buna biraz daha siyasetçilerin diğer bürokratların da gündeme getirip insanların da sivil toplum örgütlerinin de bu işi biraz desteklemeleri gerekiyor.
  • SORU: Peki, Ereğli’de hiçbir kurum havaalanından söz etmiyor. Duymadım ben, siz duydunuz mu bilmiyorum. Ereğli’de o kadar meslek örgütleri ve sivil toplum örgütleri var siyasetçiler var.
  • YANIT: Şimdi tabi ki Zonguldak’a bir bütün olarak baktığımızda Zonguldak, Saltukova’da bir havaalanı var.  O dönemde de ben hatta Meclis Üyesiydim orada bir tepeden dolayı görüş mesafesi olarak pistin kısalığıyla alakalı sıkıntılar vardı. Bunlar dönem dönem valiliğin ve meclis üyelerinin almış olduğu kararlarla pist de uzatıldı o tepe de tıraşlandı ve liman da yapıldı. Artık o bölgede ciddi anlamda bir ticari hareketlilik var. Özellikle bu Karadeniz’de bulunan doğalgazın taşınmasıyla oradaki endüstri bölgesiyle beraber havaalanı oluşması Zonguldak’ı biraz tünelden ayırdığın zaman o tarafa daha yatkın oluyor.
  • Bizim her zaman burada kalan ilçe olarak Ereğli’nin ve Alaplı’nın İstanbulAnkara ile bağlantısı her zaman Düzce yönünde olduğu için nüfus yoğunluğumuzla bu bölgeye daha yakınız.
  • Bizim de şehirlerarası uçuş ve uluslararası uçuşları da en güzel yapabileceğimiz noktayı da ben bu taraftaki havaalanının olacağını düşünüyorum.
  • Çünkü ticaret çok hızlı gelişiyor Batı Karadeniz’de ve organize sanayileri liman bölgeleri hızlı gelişiyor. Ereğli ikinci organize sanayi bölgesini yapıyor burada ticaret yapacak insanların hem gidiş gelişleri iş transferleri yolcu kapasitelerinin çok artacağını düşünüyoruz.
  • Ve Düzce’nin bunu çok sağlıklı kullanacağını herkese yarım saatlik bir mesafede olacağı bir bölge burası. Düzce Merkez’e de, Karasu’ya da, Ereğli, Alaplı’ya da öyle çok yakın olacağı için burada böyle bir projenin gerçekleşeceği hakikaten bölgenin ekonomisine ve canlanmasına daha çok katkı yapacak. Çünkü hemen yanında duble yol var. Çok da maliyetli olmadığını düşünüyorum.
  • Özellikle sivil toplum kuruluşlarının, TSO’ların Alaplı, Ereğli, Karasu, Akçakoca, Düzce’nin bir araya gelip bu konuyla ilgili çalışmalar yapıp diğer sivil toplum örgütlerini de arkalarına almaları gerekiyor.
  • SORU: Ereğli’de liman var, Tat Metal, Erdemir, Özdemir Boru, Çınar Boru var bunlar dev kuruluşlar yani.
  • YANIT: Batı Karadeniz hakikaten bu kuruluşların liman projesi Erdemir’in Liman maliyetlerinin birim başına yüksek olduğunu bildikleri için kendilerinin de başka yerlerde liman tahliyesiyle ilgili liman yapımıyla ilgili ya da liman işletmeyle dönem dönem talepleri oldu. Buna Akçakoca’da katıldı, Alaplı’da bir proje düşünülmüştü Alport diye. Alaplı’nın da özellikle desteklediği bir projeydi ama Filyos Projesi her zaman bizim işimizi engelledi.  Filyos Liman Projesi bitti. Artık bence Karasu ve Filyos arasında boş kalan bir bölge olan EreğliAlaplı bölgesinde limanların küçük ve orta ölçekli liman yapılması özellikle havaalanıyla birleştirilirse bir de en sonunda demiryolu da eklendiğinde ticaretin çok büyük safhada ve talep edilen bir bölge olacağı Batı Karadeniz’in bu yakası olacaktır. O yüzden çok önemli diye düşünüyorum. Havaalanını da dillendirmemiz gerekiyor hem siyasi hem sivil toplum örgütleri noktasında.
  • Haber: Eyüp Bektaş