Bankaların kullandırdığı tüketici kredilerinde, tüketicinin bilgilendirilmeden hayat sigortası yaptırıldığı, bunun Tüketici Yasası’nın 5’inci maddesine aykırı olduğu belirtildi.
Bankaların çeşitli alanlarda tüketicilere kredi verirken, hayat sigortasını zorunlu kıldığı, kredi alımı sırasında tüketicinin yeterince bilgilendirilmediği iddiasıyla birçok kişinin bundan dolayı mağdur olduğu bildirildi.
Tüketici Hakları Derneği Zonguldak Şube Başkanı Ali Topaloğlu, yaptığı açıklamada, bankaların kullandırdığı kredilerde tüketicilerin mağduriyet yaşadıklarını, son yıllarda bu konuda da ciddi artış olduğunu söyledi.
Özellikle bankaların kredi kullandırırken tüketicilere hayat sigortası veya konut paket sigortası gibi sigortalar yaptırdıklarını, tüketicilerin krediye karşılık bir teminat göstermelerinin dışında, ayrıca bir de sigorta işlemi yapıldığını belirten Başkan Topaloğlu, "Normalde krediler verilirken, o teminatın yeterli olması gerekiyor.
Eğer kredi dönüşümünde bir sorun yaşanırsa, teminatın işleme sokulması gerekiyorken bankalar bununla yetinmiyor. Üstelikte sigorta yaptırıyorlar. Bu sigortalar Tüketici Yasası’nın 5’inci maddesine aykırılık teşkil ediyor. Madde, ‘bir mal veya hizmetin bir başka mal veya hizmetin satışına şartlandırılamayacağını’ açıkça hükme bağlamış. Buna rağmen maalesef bankalar bu uygulamaları sürdürmeye devam etmektedirler. Bu uygulamalar kimi vatandaşlar için gerçekten eziyet haline geliyor" dedi.

"BANKACILIK SİSTEMİMİZDE
İNSANİ BOYUT YOK"
Topaloğlu, bankaların tüketiciyi bilgilendirmeden sigorta işlemlerine başladığını, tüketicilerin önüne sigorta masrafı dahil bir masraf çıkarıldığını belirterek, şöyle konuştu;
"Tüketicilerin çoğu bilinçsiz bir şekilde bu sözleşmeyi imzalıyorlar.
Ödeyecekleri meblağın, kredi borcu dışında bir sigorta ödemesi olup olmadığını çok fazla bilmiyorlar. Bu yüzden tüketicilerin aslında biraz daha bilinçli davranmaları gerekiyor. Ve kesinlikle ödeyecekleri bu taksitlerin içeriğini sormaları hangi kaleme, ne kadar para ödeyecekleri konusunda bilgilenmeleri gerekiyor. Banka yetkililerine konuyu sormaları gerekiyor.
Tüketiciler haklarını arasınlar. Tüketici Hakem Heyetleri bu konulara vakıf... Bankaların uygulamalarının haksız olduğuna hükmediyorlar."