Zonguldak  Anadolu İmam Hatip Ortaokulunda Fen Bilgisi öğretmeni olarak görev yapan  Serhat Ordu ile  Zonguldak Şehit Gökhan Esen Anadolu Lisesi’nde matematik öğretmeni olarak görev yapan Bahadır Yılmaz, aldıkları STEM eğitimini kendi  okullarındaki öğrencilerle birlikte uygulamaya başladı.

 

PAKET LASTİĞİNDE DENEYİM

Fen Bilgisi öğretmeni Serhat Ordu, yaptığı STEM uygulamasının amacının esneklik potansiyel enerjisini paket lastiği üzerinde deneyimleyerek öğrenmek, lastikleri uç uca ekleyerek yeni bir düzenek inşa etmesini sağlamak ve bulduğu sonuçları tabloya döküp grafikleme imkânı sağlayarak matematik dersini de sürece dâhil etmek olduğunu belirterek “Öncelikle, gruplar halinde çalışan öğrencilerimize bir miktar su dolu şişe ve paket lastikleri verildi. Öğrencilerimiz bu lastiklerin bir ucunu su şişesine bağladı, diğer ucunu atışı gerçekleştirecekleri yerin kenarına yerleştirerek şişelerin serbest düşüş yapmasına izin verdiler. Düşüş işlemini bir kaç defa yaparak, şişenin düştüğü maksimum mesafeleri mezura ile ölçerek ortalamasını not aldılar. Aynı işlemi uç uca eklenen lastiklerle, lastik sayısını 2, 3, 4, 5, 6’ya çıkararak tekrar ettiler. Yaptıkları deneyler sonucunda, kullanılan lastik sayısı ve şişenin düşme mesafesi arasındaki ilişkiyi, önce tablolarına yazdılar, ardından da elde ettikleri sıralı ikilileri koordinat düzlemlerinde işaretlediler. Yere çarpmadan, yere en yakın değme mesafesine ulaşan çalışmalar, başarılı olarak nitelendirildi.” diyerek kısaca yaptığı etkinlik hakkında bilgi verdi.

 

MATEMATİKSEL OLARAK DOĞRULADILAR

Matematik öğretmeni Bahadır Yılmaz, yaptığı çalışmanın amacının geometrik şekiller kullanarak bir bölgenin yaklaşık alanını en az hata ile hesaplayarak, bilinen özel dörtgenler yardımıyla belli bir bölgenin alanını hesaplamak olduğunu belirtirken ayrıca bu etkinliği yaparken öğrencilerin matematik ve geometriyi coğrafya dersine entegre ettiklerini ve harita uzunluğu ile gerçek uzunluk arasında bağlantı kurarak coğrafya dersindeki bazı bilgileri matematiksel olarak doğruladıklarını belirtti.

 

YAKLAŞIK OLARAK HESAPLADILAR

Yılmaz, yaptığı etkinliğin süreci hakkında ise şu bilgileri verdi: "Öncelikle öğrencilere bir Türkiye haritası verilmiş ve haritada belirli bir rakımı ifade eden yeşil bölgelerin gerçek alanın hesaplaması istenmiştir. Bunu için öğrenciler dörder kişilik gruplara ayrılmış ve her bir gruba birer tane cetvel, iki tane beyaz kağıt ve bir cep telefonu(internet bağlantısı için) verilmiştir. Öğrenciler verilen kağıdı öncelikler 1 cm’lik küçük karesel bölgelere ayırdılar daha sonra hassasiyeti arttırmak için 0,5 cm’lik karesel bölgeler kullanarak haritadaki alanı daha sonrada harita alanını gerçek alana çevirerek istenen alanı yaklaşık olarak hesapladılar. Son olarak bu çalışmalarını beyaz kağıda yazarak, yaptıkları çalışmayı tahtada sundular. Burada bulunan tahminler arasında grupların büyük bir çoğunluğunda benzerlik tespit edilmiştir"