Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan tarafından Ereğli-Devrek yoluyla ilgili sorularına  yazılı olarak yanıtlaması istemiyle verdiği önergesine yanıt geldiğini açıklayan CHP Zonguldak Milletvekili Şerafettin Turpcu “Gelen cevap yılda ortalama 2 km bile yol yapılamadığını ortaya koyuyor.” Dedi.

 

Turpcu önergesinde şu sorulara yanıt istemişti:

 

-          Ereğli-Devrek karayolunun yapımına hangi tarihte başlanmıştır?

 

-          Yapımına başlandığı günden bu yana ne kadarı bitirilmiştir? Bugünün parası ile ne kadar para harcanmıştır?

 

-          Bu kadar zaman kaybını da göz önüne aldığımızda bu yolun güzergahı doğru mudur? Doğru değil ise yapılması gereken güzergaha bugüne kadar harcanan para, uygun olan yeni bir güzergahtaki tünel ve viyadüklere harcanacak parayı karşılar mıydı?

 

Bakan Arslan bu sorulara şu cevabı gönderdi:

 

“Ereğli Devrek il yolu 2004 yılında yatırım programına alınmış ve aynı yıl çalışmalarına başlanmıştır. Bugüne kadar 24 km’lik kesimi tamamlanmış olan yolda 186.700.772 TL harcanmıştır. (2017 yılı fiyatlarıyla)

 

Ereğli-Devrek yolunun yapım amacı iki ilçeyi birbirine bağlamak olduğu kadar, yakın civarda bulunan köy, mahalle gibi yerleşim yerlerinde bulunan insanların ulaşımını kolaylaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda belirlenen güzergah için yapım kolaylığı, yapım süresi ve ekonomiklik açısından en uygun alternatif seçilmiştir.

 

Bölgenin jeolojik yapısı klastik ve türbidit akıntılarla taşınan, yanal devamlılığı fazla, senorojenik oluşum olan ve filiş olarak tanımlanan kaya birimlerinden oluşmaktadır. Zayıf bağlayıcılı ve oldukça ayrışmış olan bu birimlerin tabaka duruşları çoğu zaman eğim yönünde olup heyelanı kolaylaştıracak şekildedir. Türkiye ortalamasının üzerinde yağış alması da kütle hareketleri açısından bir diğer olumsuzluktur. MTA (Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü) ve ilgili diğer kurumların bölge ile ilgili çalışmalarında da  sahanın neredeyse tamamı aktif ve potansiyel heyelan sahası olarak görülmektedir. Tüm bunlar birlikte değerlendirildiğinde heyelan riski olmayan güzergah bulmak bu kesim için mümkün değildir. Bu nedenle en az riskli güzergah seçilmiştir.”

 

Milletvekili Turpcu, Bakan Arslan’dan gelen yanıta ilişkin şu değerlendirmede bulundu:

 

“Neresinden tutsak elde kalan bir yanıtla karşı karşıyayız. Gelen cevap yılda ortalama 2 km bile yol yapılamadığını ortaya koyuyor. 13 yılda 24 km yol yapılması mı, yoksa 24 km’lik yol için 187 milyon lira harcanması mı daha tuhaf bunu ben halkımızın takdirine sunuyorum. Zonguldak’ın arazi ve coğrafya şartları Türkiye’de ve dünyada tek gibi gösterilerek, gerektiği gibi yapılamayan işlere zemin oluşturulmaya çalışılıyor. Sayın Bakan’dan gelen cevap ortada!”