Türkiye’de  raylı toplu taşımacılık üzerine yayın yapan www.rayturk.net sitesi Gazeteniz Önder’de yayımlanan Kdz. Ereğli’deki DDY’nin tarihi lokomotifinin kesilip hurdaya gönderilmesi haberini “görenlerin içini burktu” ifadesiyle değerlendirdi. 

 

 

Kdz. Ereğli hızla kabuk değiştiriyor. Bölge geçmiş yıllarda Karadeniz Ekonomik İşbirliği (KEİB) kapsamında pilot bölge olarak gösterilip, geleceğinin parlaklığına dikkat çekilirken, şimdi ise sosyal ve ekonomik açıdan var olan değerlerini de yitiriyor. Kdz. Ereğli’de Erdemir’in “babalar gibi” satılmasıyla başlayan ve en son olarak da tersaneler bölgesinde 5 bin kişinin işsiz kalmasıyla zirveye tırmanırken, tarihi değerlerimize olan ilgisizlik gözler önüne seriliyor. Kdz. Ereğli’nin dışında Zonguldak başta olmak üzere bir çok ile yaşam veren taşkömürünün Köseağzı’nda bulunmasıyla başlayan sanayileşme hareketi bu yıllarda sancılı geçiyor. Zonguldak ve taşkömürünün tarihsel kimliğini sembolize edenlerden biri olan 80 yıllık buharlı lokomotifin göz göre göre kesilip parçalanıp MKE’ye gönderilmesi duyarlılığını yitirmemiş yüreklerde acı bıraktı.

Buharlı lokomotifin kesilip parçalanmasıyla ilgili haberlerimizden etkilenenlerden biri de “Raylı Sistem Haber” sitesi olan www.rayturk.net oldu. Gazetemizde bu haber ilk kez yayımlandığı gün “Karadeniz Ereğli’deki DDY istasyonunda bulunan tarihi lokomotif oksijen kaynağı ile kesilerek hurdaya gönderiliyor. Önder Gazetesi’nin gündeme getirdiği ve görüntülediği haber, görenlerin içini burktu. Yıllarca halka taşıma hizmeti veren buharlı lokomotif göz göre göre parçalandı” giriş bölümünün ardından aşağıdaki haberimiz aynen yayımlandı.

 

 

9 HAZİRAN 2010 TARİHLİ “ACIMADAN KESİYORLAR” HABERİMİZ

 

Dünya toplu taşıma araçlarını geliştirmeye dönük bir dizi yatırım yapmanın programlarını yaparken, ülkemizde ise “Demir ağlarla ördük ana yurdu” sözü; 10. yıl marşının satır aralarında saklı kalıyor.

Dünyada bir tek demir çelik fabrikası var ki, demiryolları ağına bağlı değil. Bu demir çelik fabrikası Karadeniz Ereğli’de. Kdz. Ereğli’de; Kandilli’de üretilen taşkömürünü ilçedeki limana taşımak için kurulan demiryolunun; Doğu da Kozlu’ya, Batı da ise Adapazarı’nın Arifiye ilçesine bağlanması için gayret gösterilmedi ve Ereğli-Kandilli arasında lokal olarak kalan demiryolu en sonunda sökülmeye başlandı. Bu demiryolunun en azından ilçenin toplu taşıması için kullanılması için de bir girişim gerçekleşmeyince, DDY’ya ait araziler de hazineye devir edildi.

Karadeniz Ereğli’de şimdi hiç demiryolu yok. Demiryolundan yoksun bırakılan Karadeniz Ereğli’de, DDY’ye ait raylar sökülüyor şimdi. Rayların sökülmesinin dışında, DDY’nin Kırmacı Mahallesi’ndeki ana merkez deposunda bulunan tarihi lokomotif de oksijen kaynağının yüksek ısısı ile kesilmeye başlandı. Bir başka kentte olsa o lokomotif temizlenip boyatılır ve kendin en önemli bir noktasında en azından tarihi kimliği öne çıkarılarak sergilenir. DDY’nin Kdz. Ereğli’deki son lokomotifi kesilerek hurdaya ayrılırken, yaşanan bunca gelişmelere rağmen kamuoyundaki sessizlik ise dikkatlerden kaçmıyor.

 

Bu haberden sonra lokomotifin bir günde kesilip yok edilmesiyle ilgili haberimiz ise şöyle:

12 HAZİRAN 2010 TARİHLİ “KESTİLER, DOĞRADILAR, GÖTÜRDÜLER...” HABERİMİZ

 

Kdz. Ereğli’ye 57 yıl önce getirilerek kent merkezi ile Kandilli arasında yolcu ve yük taşımacılığı yapan buharlı lokomotif parçalanarak MKE’nin Ankara’daki hurdalığına taşındı.

 

Kestaneci Köylü Uzun Mehmet’in Köseağzı’nda bulduğu siyah taş parçalarının karaelmas olduğunun keşfedilmesiyle var olan bölgede, tarihsel kimliği olan bir lokomotifin yok edilmesine seyirci kalınmasının acısı yüreklere çöktü.

 

 

*8 Kasım 1829’da Karadeniz Ereğli’nin Kestaneci Köyü’nden Bahriye eri olarak terhis olan Uzun Mehmet’in Köseağzı’ndaki değirmene un öğütmek için gittiğinde, değirmeni döndüren Neyrendere yatağında bulduğu siyah taş parçalarını, değirmendeki ocağa atınca tutuştuğunu görmesiyle keşfedilen karaelmas  taşkömürü küçük bir yerleşim birimi olan Zonguldak’a hayat verdi. Zonguldak taşkömürü işletmeciliği ile Ulusal Kurtuluş Savaşı’ndan sonra ilk ilk olan kent oldu. Zonguldak; ayrıca Bartın ve Karabük illerini yarattı. Zonguldak; Türkiye’nin Almanyası olup göç aldı, ülke ekonomisine katma değer yarattı.

Taşkümürü ile var olan Zonguldak’ta, kömür işletmeciliği “Mahdut Mesuliyetli Ereğli Kömürleri İşletmesi” adıyla yapılırken, daha sonra “Türkiye” adını alıp Türkiye Taşkömürleri Kurumu oldu.

 

Zonguldak demek kömür demek. Zonguldak demek emek demek. Zonguldak demek madenci demek. Zonguldak demek grizu demek. Zonguldak demek ölüm demek.

 

Zonguldak ve çevresine yaşam veren maden kömürü ve maden kömürü işletmeciliğinin sembollerinden biri olan demiryolları da bölgeyle o kadar çok özdeleşmiştir ki, demiryolları işletmeciliği de madencilik gibi algılanır ve görülür. Öyle ya, karada demiryollarından taşınmıştır kömür. Lokomotiflerin çektiği vagonlarla kömürler limanlara götürülmüş ve gemileri yüklenirken, iç kesimlerde de her noktaya demiryolları ağı götürmüştür maden kömürünü.

 

Demiryolları ağı konusunda 1950’lere kadar devam eden atağın sonraki yıllarda kesintiye uğrayıp karayolu taşımacılığına önem verilmesinin bedelini ulusça ödüyoruz. 1950’den önce planlanan ve 1953 yılında da yapımı tamamlanarak hizmete giren Ereğli-Kandilli arasındaki demiryolunun, doğu da Kozlu’ya, batı da ise Adapazarı’nın Arifiye’sine bağlanması için projeler hazırlanırken, 2010 yılına gelindiğinde o projeler gerçekleşmediği gibi Ereğli-Kandilli arasındaki demiryolu da sökülmeye başlandı.

 

DDY’nin Kdz. Ereğli kent merkezi Kırmacı Mahallesi üzerindeki ana merkezinde bulunan 80 yıllık tarihi buharlı lokomotifte ray söküm işleri kapsamında göz göre göre oksijen kaynağı ile paramparça edilerek vinçlerle kamyonlara doldurulup Ankara’ya MKE’ye gönderildi.

Kömürü bulan Uzun Mehmet’in memleketi Kdz. Ereğli’de bu tarihi lokomotife sahip çıkılmayarak kesilip parçalanmasında seyirci kalınmasının yürek burkan görüntülerini

 

Gazeteniz Önder’in parçalanma anlarını fotoğraflayarak gündeme taşıdığı olay, Kdz. Ereğli’nin toplumsal konulardaki dayanışma kültüründen nasıl uzaklaştığının da bir örneği olarak tarihin sayfalarına bırakıldı.

Kdz. Ereğli’nin gelişim sağladığı tarih, buharlı lokomotifin parçalanması sırasında oksijen kaynağının erittiği metal parçaları toprağa düşerken, o malum sessizliği yırtan ise toplumsal barışın hızla yok olduğu gerçeğiydi.

 

DDY’nin buharlı lokomotifi yok şimdi Kırmacı yolunda. Kestiler, doğradılar ve götürdüler tarihimizden bir parçayı.

 

Ve hep birlikte izledik bu senaryonun son sahnelerinden birini