Zonguldak’ın Çaycuma ilçesinde yayınlanan Denge Gazetesi’nin 4-5 nüshasındaki haber ve köşe yazılarında, ayrıca il merkezinde yayınlanan bazı gazetelerde Zonguldak Havaalanı ile ilgili olarak yapılan haber ve yorumlarda yer alan iddialar, Zonguldak Valisi Ali Kaban’ın talimatları doğrultusunda incelettirildi. İnceleme sonucunda Çaycuma Kaymakamı ve ZONHAV Yönetim Kurulu Başkanı Serkan Keçeli, yaptığı açıklamada, “Zonguldak'ın önemli değerlerinden olan havalimanı; eleştirip somut bilgi ve belge olmadan kötüleyerek değil, sahip çıkıp destek olarak büyüyecektir. Tüm alanlarda olduğu gibi havalimanı konusunda da somut bilgi ve belgeye dayalı iddiaların araştırılıp gerekli işlemlerin de yapılacağından kimsenin şüphesi olmamalıdır” denildi.

 

Açıklama şöyle:

 

“Zonguldak Çaycuma Havalimanı, 1999 yılında Devlet Hava Meydanları İşletmesi tarafından yurtiçi uçuşlarına açılmış olup, 31 Ocak 2002 tarihinde yeterli yolcu ve uçak talebi olmadığından kapatılmıştır. Bu süre zarfında herhangi bir uçuş gerçekleştirilememiştir. 15 Eylül 2006 tarihinde Devlet Hava Meydanları İşletmesince 25 yıllık işletme süresi için kiralama ihalesine çıkılmış, mahallen Zonguldak Valiliği İl Özel idaresi öncülüğünde kurulmuş ‘Zonguldak Özel Sivil Havacılık Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından ihaleye iştirak edilerek işletme ihalesini kazanılmıştır. 30 Ekim 2006 tarihinde devir ve teslim işlemleri tamamlanarak teslim alınmıştır. Teslim alınan havalimanının yapılışı ve işletme amacı küçük ‘stol’ bir havalimanı olarak planlanmıştır. Özel jetlerin, helikopterlerin v.s. kullanabileceği bir havalimanı statüsünde işletilmesinin mümkün olamayacağı, bölge taleplerini karşılamayacağı da değerlendirilerek daha büyük gövdeli uçakların kullanabileceği havalimanı statüsüne yani ‘konvensiyonel’ özellikte bir havalimanı haline getirebilmek için gerekli tespitler yapılarak planlı bir çalışma yapılmaya çalışılmıştır. Havalimanının bulunduğu bölge coğrafyası esas alındığında özellikle her iki pist başına yakın tepelerin olması, mevcut haliyle beklenen 150 kişilik uçakların iniş ve kalkışını engellemesinden dolayı ve hakim rüzgârın kuzey istikameti olması da dikkate alınarak; Bostancılar Tepesi olarak anılan bölgede kod düşürme çalışması yapılması zorunluluğu ortaya çıkmıştır. Söz konusu tepede kod düşürme çalışmasının yapılması halinde; bir iyileştirme olacağı ve planlanacak uçakların kullanabileceği yapılan araştırmalar sonucu ortaya çıkmıştır, Zonguldak Valiliği öncülüğünde çalışmalar başlatılmış ve belirli bir düzeye getirilerek yapılan iyileştirme 2008 yılı 29 Ekim tarihinde yapılan performans uçuşuyla daha iyi anlaşılmıştır. Havalimanının 3 yıllık bir sürede atıl durması, hiçbir şekilde işletilememesi ve mevcut haliyle de işletilemeyeceğinin anlaşılması üzerine, mevcut olmayan düzenlemelerin yapılması, sonuçlandırılması ve yurtiçi ve yurtdışına açık havalimanı statüsüne kavuşturulması için yapılan çalışmalarla İçişleri Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’na bağlı kurum ve kuruluşların ortak mutabakatı sonucu 18 Ocak 2008 tarihinde yurtiçi ve yurtdışına açık bir havalimanı ve hudut kapısı olarak yayınlanmıştır.”

“Özellikle gerekli olan yolcu talebinin nereden nasıl olacağı araştırılmış, Almanya Dusseldorf-Dortmund-Essen bölgesi ve çevresinin Zonguldak-Bartın-Karabük illeri kökenli hemşehrilerimizin yoğun olarak yaşadığı bölge olduğu anlaşılmış, yapılan görüşme ve planlamalarla 22 Temmuz 2009 tarihinden itibaren uçak seferleri başlatılmıştır. Her geçen yıl uçak ve yolcu sayısı artışı ile bugüne kadar 148 bin 739 dış hat yolcu uçuşu (yıllar itibariyle yüzde 82-yüzde 93 doluluk oranıyla) gerçekleşmesi sağlanmıştır. Ulaşım kolaylığı ile bölgemize gurbetçi hemşehrilerimizin ilgisi artmıştır. İç hat uçuşlarıyla ilgili Borajet Havayolları’yla 2010 yılı Mayıs-Eylül ayları arası, 2011 yılı Mayıs-Haziran ayları arası, 2012 yılı Ekim-Aralık ayları arası, 2013 yılı Ocak-Nisan ayları arasında seferler İstanbul-Zonguldak-Trabzon olarak başlatılmış, ancak yeterli yolcu potansiyeli yaratılmadığından 9 Nisan 2013 tarihinde seferler iptal edilmiştir. Bu dönemde 2010 yılında yüzde 47, 2011 yılında yüzde 17, 2012 yılında yüzde 5, 2013 yılında yüzde 39 yolcu doluluğu ile uçuşlar gerçekleşmiştir. 2012 ve 2013 yıllarında gerçekleştirilen uçuşlarda ZONHAV A.Ş. her türlü ekonomik fedakârlığı ve riski de göze almıştır. 2013 yaz sezonunda Borajet-Anadolujet işbirliği ile İstanbul-Çaycuma-Zonguldak ve İstanbul-İzmir-Antalya bağlantılı seferler başlatılmış, yolcu potansiyeli yetersizliğinden seferler iptal edilmiştir. 19 Nisan 2013 tarihinden 25 Ekim 2013 tarihine kadar planlanan Zonguldak Valiliği sivil toplum kuruluşları işbirliği ve öncülüğünde belirti taahhütler kabul edilerek başlatılan bu seferler, yeterli yolcu potansiyeli sağlamadığından iptal edilmiş, sürdürülememiştir.

İç hat seferlerinin başlatılabilmesi için 2015 yılında Valiliğimiz tarafından BEÜ'nün de teknik desteği ile yolcu ihtiyaç ve beklenti analizi yaptırılarak veriler ortaya konulmuştur. (Geçmişte defalarca denenmiş olmasına rağmen iç hat uçuşlarında yeterli talep sağlanamamıştır. Bu da ortaya koymaktadır ki, iç hat uçuşlarının başlaması ve devam ettirilebilmesi ancak Zonguldak kamuoyunun da desteği ile sağlanabilecektir.) Batı Karadeniz Bölgesi’nde ulaşım kolaylığı adına büyük önem taşıyan havalimanını geliştirmek, kapasitesini arttırmak adına ileriye dönük planlamalar yapılmış, zaman içinde ve önceliklere göre sonuçlandırılacaktır.”

“Çukurova Havalimanı yapımıyla ilgili ortaklığa ZONHAV A.Ş. yurtiçi ve yurtdışına açık bir havalimanı işletmesi yeterliliğine sahip olmasından dolayı ve 2012 yılında Yönetim Kurulunun almış olduğu karar doğrultusunda iştirak edilmiştir. Ticari ve hukuki bir sözleşme yapılmış, sözleşme esaslarına göre yüzde 20 ortaklık payı ile ortaklık sürdürülmektedir, Çukurova Havalimanı’nın işletmeye geçmesinden sonra ortaya çıkacak olan gelir, Zonguldak Havalimanı'nın kapasite artırımı ve geliştirilmesi için kullanılacaktır. ZONAIR İhrakiye Akaryakıt Ltd. Şti., Zonguldak Havalimanı’na gelen uçakların ihtiyaç duyduğu jet-al yakıtını temin eden şirkettir, ZONHAV A.Ş. ve ZONAIR arasında 2014 yılında alınan yönetim kurulu karan ve imzalanan sözleşmeye göre havalimanında mobil araçla her türlü hava aracının jet-al akaryakıt ikmali ve depolaması yapmak üzere yakıt depo yeri kiralanmıştır. Akaryakıt temini ve satışı ulusal mevzuatlara göre belirlenmiş usullerde ZONAIR sorumluluğunda yapılmaktadır. Kuruluş amacı havalimanının işletmeye girerek Zonguldak ve bölge insanına hizmet etmesini sağlamak olan ZONHAV A.Ş. şimdiye kadar Zonguldak menfaatleri dışında hiçbir şey gözetmemiştir. Dış hat seferlerinin yanında iç hat seferlerinin de yapılması, kamulaştırma sorunlarının çözülmesinin ardından pistin uzatılarak daha iyi hizmet sunumuna ulaşılması, modern ve vatandaşa en iyi hizmeti yerinde sunan bir havalimanı işletmesi sağlamak için her türlü çalışmayı ve fedakârlığı yapmaya hazırdır. Ancak bilinmelidir ki, Zonguldak'ın önemli değerlerinden olan havalimanı; eleştirip somut bilgi ve belge olmadan kötüleyerek değil, sahip çıkıp destek olarak büyüyecektir. Tüm alanlarda olduğu gibi havalimanı konusunda da somut bilgi ve belgeye dayalı iddiaların araştırılıp gerekli işlemlerin de yapılacağından kimsenin şüphesi olmamalıdır. Kamuoyuna saygıyla duyurulur.”