Uğur Dershaneleri Kdz.Ereğli Şube Müdürü Osman Siral  Tezel SBS sınavlarıyla ilgili genel merkezin hazırladığı yazılı açıklamayı basına göndererek değerlendirmelerini kamuoyuyla paylaştı.

Seviye Belirleme Sınavlarıyla ilgili olarak yazılı bir açıklama yapan Uğur Dersaneleri Kdz. Ereğli Şube Müdürü Osman Siral Tezel genel merkezden gönderilen açıklamaya basına haber servisi yaptı. 

Tezel'in SBS sınavlarıyla ilgili gönderdiği açılama metni şu şekilde:
SBS, daha öncede açıklandığı gibi 6. 7. ve 8. sınıfların sonunda yapılacak ve sadece içinde bulunulan yılı sorgulayacak bir sınavdır. SBS bir sıralama değil bir başarı sınavıdır. Dolayısıyla sınavda öğrencilerin sadece 8. sınıftaki bilgilerini yoklayan sorulara yer verildi. Sınava "yapılandırmacı" dediğimiz yeni yaklaşımla öğrenim gören öğrencilerin katılması dolayısıyla soru tipi açısından geçmiş yıllarda yapılan sınavlardan farklılıklar gösteren soru tiplerine yer verilmiştir.
Uğur Dershaneleri Eğitim Öğretim Koordinatörü Alpaslan Alemdar SBS' nin başarı odaklı bir sınav olması nedeniyle, tüm konuları kapsaması ve tüm öğrencilerin zorunlu olarak katılması gerektiğini söyledi. Alemdar "Ancak sorulara bakıldığında, bütün kazanımların kapsanmadığı ve sadece 8.sınıfta 300.000 'e yakın öğrencinin sınava başvurmadığını bunun da başarı ölçmede istenilen hedefe ulaşmada sıkıntı oluşturacağını"  belirtti. Ayrıca bu sınavın liselere giriş amacıyla değil, başarı değerlendirme amacıyla yapıldığını liselere giriş için ayrı bir sınav yapılması gerektiğini dile getirdi. Soruların geçen yıl ki SBS'lere bakıldığında daha eleyici olduğunu bunun da yerleştirmeyi kolaylaştırma amacı taşıdığını söyledi.

Sorulara baktığımızda;
Türkçe: Sınavda öğrencilere 23 soru yöneltilmiş, soruların 20'si anlam bilgisi, 1'i ise dilbilgisi kapsamındadır. Soruların 10 tanesinde görsel öğelerden faydalanılmıştır. A kitapçığının 2. ve 7. soruları günlük hayattan örnekler verilerek hazırlanmıştır. A kitapçığı 6. ve 17. sorularında ifade eksikliği bulunmaktadır. Paragraf yorumuna dayalı soru sayısı 11 tanedir. Türkçede A kitapçığı 11. 12. ve 13. soruların çözümü için bir öncül kullanılmıştır. Bu uygulama 8.sınıf açısından zorlayıcı bir uygulamadır.
Matematik:  Matematik soruları 8.sınıf müfredatından sorulmuştur. Sorular oldukça zor ve öğrencinin okul dışı kaynaklara ihtiyaç duyarak yapabileceği yapıdadır. Matematik sorularının 7 tanesi OKS tarzı, 13 tanesi ise SBS tarzıdır. A kitapçığındaki matematik sorularının 7. 11. 13. 14. 15. 17. 18. ve 20.si ayırt edici ve zorluk derecesi yüksektir. "Standart sapma" ve "histogram" konularından soru sorulmuştur. Müfredatta yer almasına karşın birçok okulda sınavda çıkmaz düşüncesiyle bu konular işlenmemiştir.  A kitapçığında bulunan matematik sorularının 14. 15. ve 20.' sinde soruların kökü açık ve anlaşılır olmadığı için öğrencilerin soruları anlaması ve algılaması zor olacaktır.
Fen ve teknoloji: Sorular müfredata uygun hazırlanmıştır. Soruların tamamında kullanılan kazanımlar 8.sınıf müfredatından oluşmuştur. A kitapçığında 5 ve 17. sorularda dil hatası ve bilgilendirme eksiği vardır. Soruların dili yalın ve anlaşılır. 11 soru OKS tarzında 9 soru SBS tarzında deney yorumlama olarak düzenlenmiştir. A kitapçığının Fen ve teknoloji 13. ve 14.'sü eleyici sorular olabilir.  Soruların tamamında şekil kullanılmıştır. 
Sosyal bilgiler: 20 sorunun 4 tanesi din kültürü sorusu olarak sorulmuştur. Konu dağılımı açısından müfredata bağlı kalınmıştır. Müfredat dışı soru bulunmamakla beraber bir soruda 7.sınıfta yer alan kazanım sorgulanmıştır. Sorular OKS tarzında olup, uzun ve çözümü iyi anlamaya dayalıdır. A kitapçığında 3.10. ve 12. sorular yapılandırmacı yaklaşıma göre düzenlenmiştir. Genelde sorular 4. ünite "Atatürkçülük" ve 5. ünite "çağdaşlaşma yolunda adımlar" ünitesinden sorulmuştur.
Yabancı Dil (İngilizce):  İngilizce soruları MEB tarafından okutulan ders kitaplarından sorulmuştur. Ancak bu kitaplarda kazanım belirtilmediği için sorular müfredat içerisinde ama kazanım gözetilemeden sorulmuştur. A kitapçığı 15. soru öğrencilerin zorlanacağı ve elenebileceği sorudur. Sorular çeldiricisi güçlü ve zorluk derecesi fazla olan sorulardır. Sorularda gramer ikinci planda düşünülüp kelime ağırlıklı düzenlenmiştir. Soruların 14 tanesinde resimlerden faydalanılmıştır.

Sonuç olarak;

- SBS beklendiğinden daha zor bir sınav olmuştur. Bunun sebebi SBS'nin başarı sınavı olmasının yanı sıra yerleştirme yapma misyonun da olmasıdır. Sınavda geçen yılın aksine eleyici sorulara yer verilmiştir.
- SBS sonucunda sadece öğrenciye değil öğretmene okula ve hatta bütün yöneticilere karne verilmelidir. Asıl ölçme değerlendirme o zaman amacına ulaşacaktır.
- Yeni uygulamaya başladığımız yapılandırmacı yaklaşımın başarılı bir yansıması olmuştur.