Bülent Ecevit Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve Kdz. Ereğli Turizm Fakültesi Dekan V. Prof. Dr. Kemal Büyükgüzel’e 2 Haziran 2016’da  “Turizm Otelcilik Ereğli’ye ne verir?” başlıklı gönderdiğim haberimizle ilgili iletiye üç yıl sonra 2 Kasım 2019 tarihinde yanıt geldi.

“Eyüp bey geç de olsa yazınıza cevap verdim” notuyla sorumuzu  yanıtlayan Sayın Prof. Dr. Kemal Büyükgüzel’in açıklaması şöyle:

“Eyüp bey fakültemiz iki bölümle eğitim öğretime devam etmektedir. Turizm işletmeciliği bölümü öğrencileri 3. Sınıfta, turizm rehberliği bu sene ilk defa öğrenci aldı. Turizm işletmeciliği tezli yüksek lisans, ikinci öğretim tezsiz yüksek lisans ve doktora programını açtık, YÖK tarafından onaylandı. Önümüzdeki dönem lisans üstü programlara da öğrenci alacağız, Önümüzdeki yol rekreasyon yönetimi bölümünü açmayı düşünüyoruz. Ancak Ereğli kamuoyu ister ve destek verirse Gastronomi ve mutfak sanatları bölümüne öğrenci alırız. Bu bölüm için geniş bir fiziki alan ve tam donanımlı bir mutfak gerekiyor.”

ÜÇ YIL ÖNCE GÖNDERDİĞİMİZ İLETİMİZDE YER ALAN HABER METNİ ŞÖYLE:

Kdz. Ereğli’de Bülent Ecevit Üniversitesi’ne (BEÜ) bağlı Turizm ve Otelcilik Fakültesi kurulma kararı çıktı ve bu karar Bakanlar Kurulu’nca kabul edilip, Resmi Gazete’de yayımlandıktan sonra kesinleşti. Turizm denilince ilk akla gelen illerin başındaki Antalya’daki meslektaşımız Fikri Cinokur’dan Ereğli’deki bu gelişmeyi aktarıp kamuoyunu bilgilendirme amaçlı bir haber veya araştırma konusunda yardımcı olmasını istedik. Cinokur bize Merkezi Antalya’da bulunan İnsan Kaynakları Yöneticileri Derneği’nin Yönetim Kurulu Başkanı A.Avni Aker’in açıklamasını gönderdi. Avni Aker, “Turizmde yüksek öğretim” başlıklı iletisinde Türkiye’de turizm sektöründeki olaylara bakışını şöyle ifade ediyor.

100 ÜNİVERSİTEDE 167 MYO BULUNUYOR

Ülkemiz Turizminin gelişmesinde hiç şüphesiz ki, eğitim kurumlarına büyük ihtiyaç bulunmaktadır. Ancak, Kalkınma Planlarında turizme ayrılan pay giderek azalmış, oysa her yerde ve fırsatta turizm eğitimi amacıyla devlet ve özel üniversiteler bünyesinde hızla turizm bölümleri, programları hatta yeni okullar açılmaya devam etmektedir. Önce ülkemizde 2015 yılı verilerine göre Yüksek Öğretim (1) Kurumlarındaki duruma bakmakta fayda vardır. - Ön lisans programlarında 100 Üniversitemizin bünyesinde Turizm ve Otelcilik Öğretimi bulunan 167 MYO (Meslek Yüksek Okulu) bulunmaktadır. - Lisans programlarında ise : 67 Fakülte ya da Yüksek Okul bulunmaktadır. - Özetle, toplam olarak Yüksek Öğretimde 234 eğitim kuruluşu hizmet vermektedir (!). - Üniversitelerimizdeki Otelcilik ve Turizm Programlarındaki öğrenci sayılarını mevcut kaynaklardan saptamak mümkün olmamakla birlikte, okul sayıları dikkate alınarak her yıl yaklaşık 25.000 öğrenci mezun ettiğini söylemek mümkündür. - 2014 yılı itibariyle Turizm Sektöründe (otel ve lokantalar) istihdam 1.310.000 kişidir. (2)

ÖĞRENCİLERİN YÜZDE 40 TURİZM SEKTÖRÜNDE ÇALIŞMIYOR

Bu kuruluşların büyük bir kısmı Turizm Merkez ve Bölgelerine çok uzakta kurulmuşlardır. Akademisyenler ile Turizm sektörü mensupları arasında bilgi alış verişi olanağı yoktur. Öğrenciler de mesleki uygulamaları yerinde görmek, verilen eğitimleri sindirmek bakımından hayal kırıklıkları yaşamaktadırlar. Staj yapacak öğrenciler, turizm bölgelerine gitmekte, okulların öğrencilerini gözetim ve denetimi olmamakta, ya da çok seyrek olmaktadır. Bu nedenle turizm işletmeleri, stajyerler ve okul yönetimleri arasında olumsuz durumlar yaşanmakta, öğrenciler de mezun olsalar bile, turizm sektöründe çalışmak istememekte ve belli bir süre sonra sektör değiştirmektedirler. Yapılan çeşitli araştırmalarda turizm öğretimi veren yüksek okullardan mezun olan öğrencilerin % 40'ının turizm sektöründe çalışmadıkları saptanmıştır. Bunun başlıca nedeni, Turizm Sektörünün ülkemizde genellikle tatil amaçlı bir yapıda olması ve sektörde Nisan- Kasım ayları döneminde istihdam edilmeleridir. Başka bir deyimle, Kasım - Nisan döneminde turizm çalışanlarının % 60'ını kapı önüne koyar," başınızın çaresine bakın !" deriz.

DENEYİMLİ ÖĞRETİM ÜYESİ YOK

Bu kuruluşların birçoğunda ders programlarına (müfredata) göre olması gereken sayıda, uzman öğretim üye ve yardımcıları ile uzman öğretim görevlileri ya da eğitmenler yoktur. Başka bilim dalı veya alanlarındaki kişiler bu okullarda ders vermekte bu şekilde de öğrenciler konaklama işletmeleri, seyahat acenteleri ve benzeri kuruluşlara staja gittiklerinde işyerlerinde bilgi yetersizliği nedeniyle sıkıntılar yaşanmaktadır. - Bazı MYO'larda mesleki bilgilere sahip, deneyimi olan bir ya da iki öğretim üyesi ya da öğretim görevlisi bulunmaktadır. Bu genç akademisyenler de her konuda birikimleri olmadığından belli bazı konularda uzmanlaşamadıkları için öğrenciye bilgi aktarımı yeterli olamamaktadır. - Uzun yıllar önce kurulmuş Fakülte ve Yüksek Okullar kadrolarını tamamladıkları için, bu kurumlarda fiziki olanaklar, öğretim üyesi ve öğretim ile ilgili problemler minimum düzeydedir. - Burada turizm sektöründe orta öğretimdeki otelcilik ve turizm eğitimi ile ilgili sorunlara değinilmemiştir. Bu kurumların, idareci, öğretmen ve öğrencilerinin de farklı sorunları bulunmaktadır. - Turizmdeki turizm sektörünün garipliklerinden birisi de personel ihtiyacının genellikle temel düzeydeki işlerde ortaya çıkmasıdır. Hem iş arayan geniş bir kitle vardır (TÜİK verilerine göre işsizlik oranı % 10.3) fakat konaklama işletmeleri oda temizleyicisi, bulaşıkçı v.b. gibi görevler için personel bulmakta zorlanmaktadır.

GENÇLER SEKTÖRDEN SOĞUMAKTA

Çözüm  :Eğer eğitilmiş turizm personeline ihtiyaç varsa, bina fizik ortamları ve deneyimli öğretim üyelerinin olduğu, turizm merkez ve bölgelerindeki ön lisans ve lisans eğitimi veren okulların fiziksel olanakları daha da genişletilerek ve günün koşullarına uygun yenilemeler yapılarak buradaki okullar güçlendirilmelidir. Aksi halde, bu alanların dışında açılan her okul çevresinde ev kiralarının artmasına ve yöredeki esnafa yararları dokunmakta, başta ülke ekonomisi açısından kıt kaynaklar boşa harcanmakta, aileler çocuklarını okutmak amacıyla yıllarca yüksek harcamalara katlanmakta, en çok da yetişmekte olan gençler iş bulmakta ve sürekli çalışmakta zorlandıkları bir sektörden soğumakta, eğitime ve ülkeye güvenleri sarsılmaktadır.

(1)Kaynak : TÜROFED Turizm Raporu 2016/1 / sayı 11 (63 -75 s)

(2) Kaynak : AKTOB, Turizm Sektörünün Yapısı, Büyüklüğü ve Ekonomiye Katkısı (Kasım 2014, 54 s)

 Bülent Ecevit Üniversitesi'ndeki Turizm Programı olan Okullar ; Zonguldak MYO Çaycuma MYO Devrek MYO


Haber: Eyüp Bektaş