Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Zonguldak Bölge Müdürlüğü, “Küçük ve Orta Büyüklükteki Girişim İstatistikleri/2014” sonuçlarını açıkladı. TÜİK Zonguldak Bölge Müdürü Şeref Demirtaş, sanayi ve hizmet sektörlerinde 2012 yılında 2 milyon 646 bin 117 girişimin faaliyet gösterdiğini belirterek, “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler (KOBİ) toplam girişim sayısının yüzde 99,8’ini, istihdamın yüzde 75,8’ini, maaş ve ücretlerin yüzde 54,5’ini, cironun yüzde 63,3’ünü, faktör maliyetiyle katma değerin (FMKD) yüzde 54,2’sini ve maddi mallara ilişkin brüt yatırımın yüzde 53,2’sini oluşturdu” dedi. Bölge Müdürü Demirtaş, yazılı açıklamasında şunları söyledi:

“KOBİ’LER 2012 YILINDA EN FAZLA TİCARET SEKTÖRÜNDE FAALİYET GÖSTERDİ”
“KOBİ’lerde ekonomik faaliyetlerin istatistiki sınıflamasına (NACE Rev.2) göre; girişimlerin yüzde 40,4’ü toptan ve perakende ticaret; motorlu kara taşıtlarının ve motosikletlerin onarımı, yüzde 15,9’u ulaştırma ve depolama, yüzde 12,7’si imalat sanayinde faaliyet gösterdi.  KOBİ’lerde 2012 yılında ticaret sektörü istihdamda da en büyük paya sahip oldu. Toptan ve perakende ticaret, motorlu kara taşıtlarının ve motosikletlerin onarımı faaliyetindeki KOBİ’lerde; istihdam payı yüzde 29,5, maaş ve ücret payı yüzde 24, ciro payı yüzde 53,8, faktör maliyetiyle katma değer payı yüzde 27,2, maddi mallara ilişkin brüt yatırım payı ise yüzde 23,2 olarak gerçekleşti.”
“KOBİ’LER 2013 YILINDA İHRACATIN YÜZDE 59,2’SİNİ GERÇEKLEŞTİRDİ”
“İhracatta; 1-9 kişi çalışan mikro ölçekli girişimlerin payı yüzde 17,8 iken, 10-49 kişi çalışan küçük ölçekli girişimlerin payı yüzde 24,1, 50-249 kişi çalışan orta ölçekli girişimlerin payı yüzde 17,3, 250+ kişi çalışan büyük ölçekli girişimlerin payı ise yüzde 40,7 oldu. Girişimin ana faaliyetine göre KOBİ’lerin ihracatının yüzde 35’i sanayi, yüzde 60,4’ü ticaret sektöründe faaliyet gösteren KOBİ’ler tarafından yapıldı. KOBİ’lerin 2013 yılında ithalattaki payı yüzde 39,9 oldu. İthalatta; 1-9 kişi çalışan mikro ölçekli girişimlerin payı yüzde 5,7, 10-49 kişi çalışan küçük ölçekli girişimlerin payı yüzde 16,2, 50-249 kişi çalışan orta ölçekli girişimlerin payı yüzde 17,9, 250+ kişi çalışan büyük ölçekli girişimlerin payı ise yüzde 60,1 oldu. Girişimin ana faaliyetine göre KOBİ’lerin ithalatının yüzde 34,9’u sanayi, yüzde 55,9’u ticaret sektöründe faaliyet gösteren KOBİ’ler tarafından gerçekleştirildi.”
“KOBİ’LER İHRACATININ YÜZDE 45,9’UNU AVRUPA ÜLKELERİNE YAPTI”
“Ülke gruplarına göre 2013 yılında dış ticaret incelendiğinde, KOBİ’ler tarafından yapılan ihracatın yüzde 45,9’u Avrupa ülkelerine, yüzde 38,7’si Asya ülkelerine gerçekleştirildi. KOBİ’ler ithalatının yüzde 51,4’ünü Avrupa ülkelerinden, yüzde 38,9’unu Asya ülkelerinden yaptı. KOBİ’lerin ihracatının yüzde 91,5’ini imalat sanayi ürünleri oluşturdu. KOBİ’lerin ihracatı içinde giyim eşyası sektörünün payı yüzde 14,5, ‘ana metaller’in payı yüzde 12,1 ve ‘tekstil ürünleri’nin payı yüzde 10,3 oldu. KOBİ’lerin ithalatında ise öne çıkan sektörler ‘kimyasallar ve kimyasal ürünler’ (yüzde 15,6), ‘ana metaller’ (yüzde 14,8) ve ‘başka yerde sınıflandırılmamış makine ve ekipmanlar’ (yüzde 12,7) oldu. Yenilikçi KOBİ’lerin oranı yüzde 48 oldu. Çalışan sayısı büyüklük grubuna göre 2010-2012 yıllarını kapsayan üç yıllık dönemde 10 ve daha fazla çalışanı olan girişimlerin yüzde 48,5’i yenilik faaliyetinde bulundu. Çalışan sayısı 10-249 olan KOBİ’lerde ise bu oran yüzde 48’dir. Çalışan sayısı büyüklük gruplarına göre 10-49 çalışanı olan KOBİ’lerin yüzde 46,5’i, 50-249 çalışanı olan KOBİ’lerin ise yüzde 56,1’i yenilik faaliyetinde bulundu. Sanayi sektöründe yenilikçi KOBİ’lerin oranı yüzde 49 iken, bu oran hizmet sektöründeki KOBİ’lerde yüzde 46,8’dir. KOBİ’lerin yüzde 26,3’ü ürün ve/veya süreç yeniliği faaliyetinde bulundu. KOBİ’lerin yüzde 26,3’ü 2010-2012 yıllarını kapsayan üç yıllık dönemde ürün ve/veya süreç yeniliği faaliyetinde (devam eden ve sonuçsuz kalan yenilik faaliyetleri de dahil) bulundu. Aynı dönem içerisinde yenilik faaliyeti devam eden KOBİ’lerin oranı yüzde 13,8, yenilik faaliyeti sonuçsuz kalan KOBİ’lerin oranı ise yüzde 3,5’dir. KOBİ’lerin yüzde 43,2’si organizasyon ve/veya pazarlama yeniliği faaliyetinde bulundu. KOBİ’lerin yüzde 43,2’si 2010-2012 yıllarını kapsayan üç yıllık dönemde organizasyon ve/veya pazarlama yeniliği faaliyetinde bulundu. Bu kapsamda KOBİ’lerin yüzde 31,2’si organizasyon yeniliği, yüzde 34,3’ü ise pazarlama yeniliği gerçekleştirdi.” (Haber Merkezi)