Kurtuluş Savaşı’nda tek deniz çatışmasının kahramanı Gazi Alemdar Müze Gemisi dünyanın pek çok ülkesinden ziyaretçi ağırlıyor. 2008 Yılında açılan ve 550 bin kişinin ziyaret ettiği Gazi Alemdar Müze Gemisini önemli günlerdeki ziyaretçi sayısının ise 5 bin olduğu açıklandı.

 

Haber: (Mustafa Kemal Bektaş)

Ereğli’de, milli mücadele döneminde üstün yararlılıklar gösteren ve 1982'de hurdaya ayrıldıktan sonra aynı ölçülerle yeniden yapılarak müzeye dönüştürülen Gazi Alemdar Gemisi'ni dünyanın her yerinden ziyaretçi geliyor. Danimarka'da 1898 yılında 49,475 metre uzunluğunda ve 7,95 metre genişliğinde kurtarma gemisi olarak inşa edilen Alemdar, Kurtuluş Savaşı'nda müttefik kuvvetlerin himayesinden kaçırılarak Milli Mücadele dönemindeki hizmetlerinin ardından 1982'de sökülerek tarih sahnesinden çekildi. Kurtuluş Savaşı'nda tek deniz çatışmasının kahramanı Alemdar Gemisi'nin, orduya gerekli silah ve cephaneyi Rusya'dan, Trabzon ve İnebolu'ya deniz yoluyla taşıyarak bulunduğu önemli hizmetlerin anlatılması ve destansı öyküsünün yeniden yaşatılması için çalışma başlatıldı.

 

550 BİN ZİYARETÇİYİ AĞIRLADI

Geminin inşasının gerçekleştirilmesine yönelik kurulan Gazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve Yaşatma Derneği önderliğinde ilçedeki 4 tersanede orijinaliyle aynı ölçülerde inşa edilen Alemdar, 2008'de müze gemi olarak ziyarete açılmasının ardından toplam 550 bin ziyaretçiyi ağırladı. Kdz.Ereğli Belediyesi’nin sorumluluğunda bulunan Gazi Alemdar Müze Gemisi’ni 2012 yılında 130 bin kişi ziyaret etti. Müze Gemi’nin Sorumlusu Kenan Kalyoncu ise Önder Gazetesi muhabirine yaptığı açıklamasında, 2013 yılının ilk 6 ayında yaklaşık 55-60 bin kişinin ziyaret ettiğini yıl sonuna kadar da bu rakamın 130 binin üzerinde çıkmasını beklediklerini söyledi.

 

2012 YILINDA 130 BİN ZİYARETÇİ

Dünyanın pek çok ülkesinden ziyaretçi ağırladıklarını belirten Kalyoncu açıklamasında şunları söyledi:  “2012 yılında toplam 130 bin ziyaretçimiz geldi. Bilindiği üzere Cumartesi ve Pazar günleri daha yoğun, Ramazan ayında havanın sıcak oluşu ve insanlarımızın oruçlu olması nedeniyle ziyaretçi sayısı azaldı. Dini ve milli bayramlarda çok fazla insan gelmekte, ortalama 3-4 bin kişi ziyaret ediyor. Bu yıl da 130 binin üzerinde ziyaretçi bekliyoruz. 2013 yılının ilk 6 ayında 55-60 bin civarında bir ziyaretçimiz var. Havaların serinlemesi ile ziyaretçi sayısında da artış yaşanmaktadır. Yurdun her yerinden daha çok İstanbul, Ankara olmak üzere pek çok ziyaretçi bunun yanında iş için bölgeye gelen pek çok ülkeden de ziyaretçilerimiz var. Amerika, Almanya, Rusya, Hollanda, Kore, Japonya, Belçika, İsviçre başta olmak üzere pek çok ülkeden ziyaretçi Gazi Alemdar Müze Gemisi’ni ziyaret etmektedir”

 

ALEMDAR DESTANI ÖYKÜSÜ

Gazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve Yaşatma Derneği kayıtlarından derlenen bilgiye göre, 1898'de Danimarka'da kurtarma gemisi olarak inşa edilen Alemdar, Marmara Denizi ve boğaz çevresinde Osmanlı'da kurtarma hizmetleri yapıyordu. Birinci Dünya Savaşı sonunda Osmanlı donanmasının çürümeye terk edilmesinin ardından muharebe gücü olmayan gemiler arasında yer aldığından kurtarma seferleri yapmasına izin verilen Alemdar'ı, milli mücadelenin içine çekebilmek için boğazdan kaçış planı hazırlandı. Gemideki 7 kahraman denizci, Karadeniz'deki şiddetli fırtınayı fırsat bilerek demir aldı. Müttefik gemilerin arasından geçerken "batmakta olan bir gemiye yardıma gittiklerini" söyleyen denizciler, boğazdan çıkıp zorlu yolculuğun ardından Ereğli'ye ulaştı. Ereğli'den 80 ton kömür yüklenen Alemdar, bir süre sonra Trabzon'a gitmek üzere hareket ettiği sırada ilçedeki gayri Müslimlerin ve casusların haber vermesi sonucu Fransız Karadeniz Komutanlığındaki C-27 gambotu, Bartın'ın Amasra ilçesinde pusuya yatarak gemiye asker çıkardı.

 

ASKERLERİ KANDIRDILAR

Yönü İstanbul'a çevrilen ve C-27 gambotunun takibe aldığı Alemdar'ın personeli, kurtuluş planları yaptı. Gemide kemençe eşliğinde horon oynayan personel, davet ettikleri 5 askeri etkisiz hale getirip silahlarına el koydu. Ani manevrayla dümen kıran Alemdar'ın peşine düşen gambottan açılan ateşe tüfeklerle karşılık veren gemi personeline, Ereğli'ye yaklaşılması üzerine karadan da destek verildi. Sandallarla da denize açılan vatandaşların desteğiyle C-27 gambotu mağlup olarak bölgeden ayrılırken, esir 5 askerin serbest bırakılmasına karşılık Fransızlardan Karadeniz'de dolaşan Türk bayraklı gemilere dokunulmaması garantisi alındı. Fransızlarla yapılan anlaşma gereği milli mücadelenin sonuna kadar Ereğli'de demirli kalması gereken Alemdar, yine efsanevi bir kaçış öyküsüyle siyah rengi griye boyanarak Trabzon'a getirildi.  Rusya'dan harp malzemesi taşıyan gemilere karakol ve kollama görevi yapan Alemdar, 1951'de İstanbul Haliç Tersanesinde onarımdan geçirildikten sonra 1959'dan itibaren hizmet dışı bırakıldı. Alemdar Gemisi, 1964 ve 1980'de özel firmalar tarafından satın alınmasının ardından 1982'de söküldü.