Sponsorlu Bağlantılar

'3 EŞİT PARÇAYA BÖLÜN'

Tarih: 2014-09-23 09:52:00

Alaplı İlçe Müftüsü Mehmet Bektaş, “Hanefi mezhebinde ortaklaşa kesilen kurbana bütün ortakların ibadet niyetiyle katılmaları şarttır. Ortaklardan birinin sadece et elde etme niyetiyle iştiraki diğerlerinin kurbanını geçersiz kılar.” Dedi. Bektaş, gazete

Alaplı İlçe Müftüsü Mehmet Bektaş, “Hanefi mezhebinde ortaklaşa kesilen kurbana bütün ortakların ibadet niyetiyle katılmaları şarttır. Ortaklardan birinin sadece et elde etme niyetiyle iştiraki diğerlerinin kurbanını geçersiz kılar.” Dedi.
Bektaş, gazetecilere yaptığı açıklamada, Bir kimse tek başına kesmek üzere aldığı büyük 

baş hayvanına sonradan 6 kişiye kadar ortak kabul edebileceğini söyledi.
İslam alimleri Kurban etinin 3 eşit parçaya bölünerek dağıtılmasını tavsiye ettiklerini ifade eden Bektaş, şunları söyledi:
“Kurban sahih olabilmesi için belirlenmiş vakit içinde kesilmesi gerekir. Kurban, kurban bayramının ilk 3 günü yani Zilhicce ayının 10,11 ve 12.günleri bayram namazının kılınmasından 3. Günün akşamına kadarki sure zarfında kesilebilir. Şafii mezhebine ve bazı Fakihlere göre bu sure bayramın 4.günü akşamına kadardır. Bayram namazı kılınmayan yerlerde sabah namazından itibaren kesilebilir.Kurban mali bir ibadet olduğu için ibadet niyetiyle kesilmesi şarttır. Kur’an da kesilen kurbanlık hayvanların et ve kanlarının değil bu kesimi yapan Müslüman’ın niyet ve takva bağlılığının Allah’a ulaşacağı bildirilmiştir. Esasen kurbanı diğer hayvan kesimlerinden ayıranda budur. Niyette aslolan kalbin niyetidir.Kurban da niyetin bu önemi sebebiyledir ki, Hanefi mezhebinde ortaklaşa kesilen kurbana bütün ortakların ibadet niyetiyle katılmaları şarttır.Ortaklardan birinin sadece et elde etme niyetiyle iştiraki diğerlerinin kurbanını geçersiz kılar. Bir kimse tek başına kesmek üzere aldığı büyük baş hayvanına sonradan 6 kişiye kadar ortak kabul edebilir.

KURBAN ETİ VE DİĞER PARÇALARI
Bektaş, Hz. Peygamberin hadislerinden hareket eden İslam âlimleri, kurban sahibinin kurbanın etinden yiyebileceği, bakmakla yükümlü bulunduğu kimselere yedirebileceği, etinin bir kısmının da dağıtması konusunda görüş birliği içindedir. 
Ancak kurban etinin ne kadarının yenilip ne kadarının dağıtılacağı konusunda farklı görüş ve ölçüler ileri sürülmüştür.İslam âlimlerinin çoğunluğu  kurban etinin 3 eşit parçaya bölünüp bir kısmını kurban sahibi ve bakmakla yükümlü kimseler tarafından 2.parçanın zengin bile olsalar eş,dost ve akrabaya ikram edilmesini 3.parçanın ise kurban kesmeyen fakir kimselere dağıtılmasını tavsiye ederler. 
Allah Teala Kur’anı Kerim’de …’’(Kurbanlarınızı kestiğinizde) onlardan hem kendiniz yiyin, hem de ihtiyacını gizleyen gizlemeyen fakirlere yedirin, işte bu (kurbanlık) hayvanları biz, şükredesiniz diye sizin istifadenize verdik’’ buyuruyor. Bu konuda yani kurban etinin dağıtılması hususunda kesin bir sınır yoktur. Kurban etinin kurban etinden hem yemesi, ikram etmesi hem de fakirlere dağıtması esastır. Bunun ölçü ve şeklini her kurban kesen kişi kendi konum ve imkânını, başkalarının durum ve imkânını gözden geçirerek bizzat kendisi belirlemeli ve bu konuda ibadet anlayışıyla hareket etmelidir.

KURBANLIK HAYVANLARIN ŞARTLARI
Koyun ve keçi sadece bir kişi için; deve, sığır ve manda ise 7 kişi aşmamak üzere ortaklaşa kurban olarak kesilebileceğini kaydeden Bektaş, “ Koyun ve keçi cinsinden hayvanlar 1 yaşını doldurduktan sonra kurban edilebilir. Hanefiler de dahil fakihlerin çoğunluğu koyunun semizlik ve gösteriş olarak 1 yaşındakilerle aynı olması halinde 6 ayını tamamladıktan sonra da kurban olabileceği göründedir. Sığır ve manda cinsinden hayvanlar 2 yaşını, deve ise 5 yaşını doldurduktan sonra kurban olarak kesilebilirler. 
Kesilecek hayvanın kurban olmaya engel bir kusurunun bulunmaması gerekir. Kütürüm derecesinde hasta,zayıf ve düşkün, bazı azaları eksik mesela bir veya iki gözü kör,kulakları ve boynuzları kökünden kesilmiş,sili kesik,dişlerinin tamamı veya çoğu dökülmüş,kuyruğu veya memesi kesik hayvanlar kurban olmaz.
Ancak hayvanların doğuştan boynuzsuz,topal bir kulağı delinmiş ve yırtılmış olmasında kurban açısından bir sakınca yoktur.

KURAN’IN DİNİ HÜKMÜ
Bektaş, “Hanefi mezhebine göre kurban kesmeyi vacip kılan zenginliğin ölçüsü, zekat ve fıtır sadakasında aranan zenginlik ölçüsüyle aynı kişinin borçları ve asıl ihtiyaçları dışında 20 miskal (85 gr altına) yada buna denk bir paraya veya mala sahip olmasıdır. Bu miktar bir altın gümüş veya banknot cinsinden bir mala sahip olan kimsenin kurban kesme imkânına sahip olduğu düşünülmüştür. Dinen aranan şartları taşıyan kimselere kurban kesmeleri Hanefi mezhebinde ağırlıklı görüşe ve bazı müştehit imamlara göre ‘’vaciptir’’.Diğer mezheplere göre ‘’müekked sünnet’’ tir.Hanefi mezhebinin delili Kuranda Hz. Peygambere hitaben ‘’Rabbin için namaz kıl kurban kes’’(el-kevse 108/2) buyurmasının ümmeti de kapsadığı ve gereklilik bildirdiği görüşündedir.Ayrıca Hz. Peygamberin bir hadisinde hali vakti yerinde olanların kurban kesmesi emredilmiş veya tavsiye edilmiş hatta ‘’kim imkanı olduğu halde kurban kesmezse bizim mescidimize yaklaşmasın’’,’’Ey insanlar,Her sene,her ev halkına kurban kesmek vaciptir.’’ Gibi ifadelerle bu gereklilik önemle vurgulanmıştır. Öte yandan Kurban kesmeyi Hz. Peygamber hiç terk etmemiştir. Bu ve benzeri delillerden hareket eden fakihler gerekli şartları taşıyanların kurban bayramında kurban kesmesini vacip görürler.

VEKÂLET YOLUYLA KURBAN
Müslümanların birbirilerine karşı görevleri bakımından kesilen kurbanların etlerinden fakirlerin hissedar edilmesi veya vekalat yoluyla kurban bedelinin Türkiye Diyanet Vakfı şubesine ait bankalardan veya PTT deki kurban hesabına yatırılarak Fakirler, yoksullara, mültecilere ulaştırılması çok önemlidir. 
Bu hususta Peygamberimiz(S.A.V.) efendimiz’’Mü’minler birbirilerini sevmekte birbirilerine acımakta birbirilerini korumakta bir vücuda benzerler. Vücudun bir uzvu hasta olduğunda diğer uzuvlarda bu sebeple uykusuzluğa ve ateşli hastalığa tutulurlar buyurmuştur’’.
Başka bir hadisinde ise’’Kim bir Müslüman’ın dünya sıkıntılarından biri giderirse Allaha Teâlâ da onun dünya sıkıntılarından bir sıkıntısını giderir. 
Kim, dünyada darda (güçlükte) kalmışa kolaylık gösterirse, Allaha Teâlâ da ona dünya ve Ahrette kolaylık gösterir. Kim, bir Müslüman’ın dünyada bir ayıbını örterse Allaha Teâlâ da dünya ve ahrette onun kusurlarını örter. 
Kul, Mümin kardeşinin yardımında bulundukça Allah ta onun yardımsıdır’’buyurmuştur. Vekâlet yoluyla Kurban Bedeli Yurt içi 575 tl Yurt dışı 400 Tl dir.Ayrıca Kurban derileri de bu sene Türkiye Diyanet Vakfı tarafından belgelerle toplanacaktır.
Böylece kesilen kurbanların derileri de ihtiyaç sahiplerinin ihtiyaçları için kullanılacaktır.Bu hususta Din Görevlilerimizle irtibata geçmenizi ve kurban derilerinin onlara teslim etmenizi dileriz. 
Vekâlet yoluyla Kurban kestirerek Kurbanların ihtiyaç sahiplerine ulaştırılmasının önemini bilgilerinize sunmaya gayret ettik. Kesilen kurbanların muhtaç insanların ihtiyaçlarının giderilmesine vesile olmasını Kurbanlarınızın kabuliyetini Allah’tan diler, Kurban Bayramının Müslümanların birlik ve beraberliğine, İnsanlığın bağışına, zulmün sona ermesine, sevgi ve muhabbetin çoğalmasına vesile olmasının tekrar Cenabı Haktan niyaz ediyorum. (Haber Cem Sürmeneli)

Bunlar da Dikkatinizi Çekebilir

Yorum Gönder

DİKKAT!

x

Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.