Sponsorlu Bağlantılar

BASINA BİK'TEN ÖNERİLER

Tarih: 2011-06-07 00:00:00

* Yerel Basının Güçlendirilmesi konulu “Beyin Fırtınası’ndan sonuç bildirgesi ve öneriler çıktı.  Medya üzerine yaptığı araştırmaları ile bilinen Basın İlan Kurumu’nun Genel Kurul Üyesi de olan Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan Kavaklı Ege Üniversitesi İletişim Fakü

* Yerel Basının Güçlendirilmesi konulu “Beyin Fırtınası’ndan sonuç bildirgesi ve öneriler çıktı.

 Medya üzerine yaptığı araştırmaları ile bilinen Basın İlan Kurumu’nun Genel Kurul Üyesi de olan Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan Kavaklı Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi olarak “Gazete Oku ve Okut” adını verdikleri kampanyayı yürütmeye çalışacaklarını vurguladı. Fakültede Yerel Basının Güçlendirilmesi konulu “Beyin Fırtınası’ndan da sonuç bildirgesi ve öneriler çıktı. 2017 yılında yerel basının yok olacağı kehanetlerine katılmadığını dile getiren Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan Kavaklı “Gazeteler sonuna kadar yaşayacak” dedi.
Toplumun medyadan sağlıklı, doğru ve güvenilir haber alabilmesi için tüm çabanın gösterilmesi gerektiğinin vurgulandığı beyin fırtınası genelde tirajların düşüklüğüne dikkat çekildi. Son yıllarda yazılı basının 1 milyon tiraj kaybettiğinin altının çizildiği beyin fırtınasında, medyadaki kadro kısırlığı da belirtildi.
Basın İlan Kurumu’nun “Basın Hayatı” dergisinde yer alan “Beyin Fırtınası” başlıklı haberde, sonuç bildirgesi ve altı altın öneri de yer alıyor.

SONUÇ BİLDİRGESİNDEN

Sonuç bildirgesinde şu tespitler yer aldı;
1.Yazılı basında tirajlar hızlı bir düşüş içinde. Seçim nedeniyle az da olsa bir yükseliş yaşanabilir. Ancak süreklilik göstermeyecektir. İnternet gazetelerine ilgi arttıkça yazılı basın tiraj kaybetmektedir. Son 3 yılda yazılı basın 1 milyon tiraj kaybetmiştir. Yerel yazılı basında tiraj açısından gözle görülebilir bir düşüş veya yükselme yaşanmamıştır.
2.Gerek yaygın gerekse yerel basında reklâm pastasında bir değişiklik yoktur. Tirajda olduğu gibi seçim nedeniyle adaylarla ilgili reklâmlar bu pastayı biraz büyütmektedir. Ancak bu büyümede geçici olarak değerlendirilmektedir.
Yerel yazılı basında Basın İlan Kurumu’nca verilen ilanlarda yüzde 35’lere varan bir yükselme mevcuttur.
Toplamda 4 milyar dolar civarındaki özel rakamların sadece yüzde 6-6.5’i yerel basına verilmiştir. Bu miktar ve oran yeterli değildir.
3.Yerel basında, Basın İlan Kurumu’nun istediği asgari kadro, bu kurumlar tarafından zorunlu olarak barındırılsa da, amaca uygun bir kadrolaşma mevcut değildir. Medya çok dar bir kadroyla görev yapmaktadır
Basın İlan Kurumu’nun öngördüğü koşullar hem gazeteler, hem de iletişim mezunları açısından olumlu bir gelişmedir.
4.Medyaya güven konusundaki vahim gelişme devam etmektedir. Gazete okuyucuları, radyo dinleyicileri ve TV izleyicileri medyaya güven duymamaktadır. Kurum ve kuruluşlara güven sıralamasında medya yüzde 21.3’lük oranıyla sondan üçüncü sıradadır.
5.Yerel TV’lerin izlenirliği açısından teknik engellerin olduğu, izleyici kendi bölgesinin kanallarını istese dahi bunun zor olduğu belirtilmiştir. Genelde gazete okumak için ayrılan süre azaldıkça, TV izleme süresi artmaktadır. Bir okuyucunun günlük gazetesini okumak için ayrılan süre 25 dakika, TV’ye ayırdığı süre 5 saattir. Gün boyu dinlenme imkânı olan radyo için şartlar daha müsaittir. Ayrıca TV’de haber saatlerin çakışması izleyicileri bölmektedir.
6.İzmir’de görev yapan gazeteciler arasında bir dayanışma olmadığı, bir araya gelmedikleri için çözüm de üretilemediği görüşü ileri sürülmüştür.  

YEREL BASINA 6 ALTIN ÖNERİ
Sonuç bildirgesinde yer alan çözüm önerileri ise şöyle sıralanıyor;
1.Tiraj ve reyting yükselişi için;  Dağıtım kanallarında sıkı bir denetim şarttır. Gazetenin her bayiinin tezgâhında   görünür kılınması gerekir. Televizyon açısından da teknik sorunlar aşılmalı izleyicinin karşısında olabilmenin yolları aranmaktadır. Radyolar içinde bu kural  
 geçerlidir.
2. Reklâm gelirleri konusunda profesyonelce çalışmaya ihtiyaç vardır. Farkındalık  yaratan ilanlara her zaman yer vardır. Reklâm veren verdiği reklâmın karşılığını  gördüğü sürece reklâm pastası büyüyecektir.
Yerel gazetelerde ilan gelirlerindeki artış Basın İlan Kurumu’nun başarısıdır. Yerel   gazeteler de Basın İlan Kurumu’nun istediği koşulları yerine getirdiğinde taktirde,  gazetenin niteliği, kalitesi artacak ardından özel reklamlar içinde aranan bir mecra haline gelecektir. Ayrıca Anadolu’da 30 Yerel TV’nin örgütlendiği “Local Time” da olduğu gibi ortak   ilan alma ve ortak yayın ilgili TV kuruluşunun ilan-reklam kapasitesini artıracaktır.
3.   Yerel Basın, “Asgari Kadro Şartı’nı yerine getirirken, fiilen görev yapmayan kişileri dolgu maddesi olarak kullanmamalıdır. Gazeteler, 1,5 yıllık kıdem şartı aramadığı iletişim fakültesi mezunlarıyla daha nitelikli ürünler ortaya koyacaktır. Bu kurumlarda deneyimli gazetecilerle birlikte iletişim mezunlarının görev yapması usta-çırak ilişkisiyle deneyim kazanma olgusunu da kazandıracaktır.
4.   Medyaya güvenin geri gelmesi sansasyonel haberlerden uzaklaşıp tarafsız, doğru, kamu yararı gözetilerek yapılan habercilikle mümkündür. Sorgulamadan yayınlanan her haber bu konuda risk taşır. 
5.   Yerel TV’lerin izlenirliğinin artırılması için içerik zenginliğinin yanı sıra lokal (yerel) haber açısından da doyurucu olma zorunluluğu vardır. İzleyici bölünmesini önlemenin yolu ise haber saatleri paylaşımıdır. Yerel TV’ler bir araya gelip aynı saatte yayımladıkları haberleri zamana ayarlarsa bundan herkes karlı çıkacaktır.
6.    gazetecilerin mesleki konulardaki dayanışmaları hem ürünlerin değerini artıracak hem de insani ilişkilerin güçlenmesini sağlayacaktır.

Bunlar da Dikkatinizi Çekebilir

Yorum Gönder

DİKKAT!

x

Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.