Sponsorlu Bağlantılar

SAĞLIKLI YAŞAMI ANLATTI

Tarih: 2012-11-03 00:00:00

Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü Öğretim Üyesi olan Kdz.Ereğlili Prof.Dr.Gülgün Ersoy'dan diyet ve egzersiz açıklaması. DİYET: Genelde sağlıklı bir diyet; tam tahıllar, sebze ve meyveler yönünden zengin, sağl

Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü Öğretim Üyesi olan Kdz.Ereğlili Prof.Dr.Gülgün Ersoy'dan diyet ve egzersiz açıklaması.

DİYET:
Genelde sağlıklı bir diyet; tam tahıllar, sebze ve meyveler yönünden zengin, sağlıklı yağları içeren, basit şeker içeriği düşük diyettir. Sağlıklı bir diyet tüketmek için kişilerin sevdikleri yiyeceklerden vazgeçmesi gerekmemektedir. Diyette çeşitlilik önemlidir, çünkü değişik yiyecek ve içecekler vücudun gereksinimi olan farklı besin ögelerini sağlamaktadır. Diyette besin değeri düşük yiyeceklerle besin değeri yüksek yiyecekler dengelenmelidir.

Sağlıklı diyetin, vücut ağırlığını istenen düzeyde tutan, enerji ve besin öğelerini doğru bileşim ve miktarda içeren diyet olduğunu söyleyen Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gülgün Ersoy, Genelde sağlıklı bir diyet; tam tahıllar, sebze ve meyveler yönünden zengin, sağlıklı yağları içeren, basit şeker içeriği düşük diyettir. Sağlıklı bir diyet tüketmek için kişilerin sevdikleri yiyeceklerden vazgeçmesi gerekmemektedir. Bir diyetin sağlıklı olup olmadığını, genel örüntüsü belirlemektedir. Diyette çeşitlilik önemlidir, çünkü değişik yiyecek ve içecekler vücudun gereksinimi olan farklı besin ögelerini sağlamaktadır. Örneğin, çilek C vitamininin zengin kaynağıdır ama kalsiyumun iyi bir kaynağı değildir. Süt ve süt ürünleri ise kalsiyumun en zengin besinsel kaynakları olmasına karşın, C vitamininden zengin değildir dedi.

BESİN DEĞERLERİ GÖZ ÖNÜNDE
BULUNDURULMALI

Önder Gazetesi'ne diyet ile ilgili bilgiler veren Ersoy, insan dengesinin de sağlıklı bir diyetin parçası olduğunu diyeti dengelemek için birbirini tamamlayan besinleri seçmek anlamına geldiğini bunun için seçilen yiyecek ve içeceklerin besin değerlerinin göz önünde bulundurulması gerektiğini söyledi.

YİYECEKLER DENGELENMELİ

Diyette besin değeri düşük yiyeceklerle besin değeri yüksek yiyecekler dengelenmelidir. Örneğin, bir öğün hamburger, patates kızartması ve gazlı içecekten oluşuyorsa, diğer öğünde salata, tam tahıllı ekmek, pilav, makarna ve haşlanmış ve fırında kızarmış tavuk eti tüketilebilir. Besin değeri yüksek yiyeceklerle, besin değeri düşük yiyecekleri dengeleyen ve orta düzey yağ ve şeker içeren bir diyet tüketen kişiler,  besin öğesi gereksinimlerini yeterli bir şekilde karşılayabilmektedir. Gereksinimleri daha fazla olan veya sınırlı besin seçeneği bulunan kişiler için zenginleştirilmiş yiyecekler iyi bir seçim olabilir. Örneğin, kalsiyumla zenginleştirilmiş portakal suyu veya demirle zenginleştirilmiş kahvaltılık gevrekler bu zenginleştirmelere örnektir. Bazı durumlarda diyete ek olarak vitamin ve mineral suplemanları kullanmak, diyeti desteklemekte, fakat bu vitamin ve mineral desteklerinin dikkatli kullanılması gerekmektedir.

EGZERSİZİN FAYDALARI

Bunun yanında diyet gibi egzersiz de önemlidir. Egzersizin faydaları şu şekildedir, vücut ağırlığının ve yağının azalmasını ve devamlılığını sağlar, Sağlıklı kişilerde yaş ile birlikte oluşan vücut ağırlığının artışını önler, Hipertansiyonun kontrol altına alınmasına yardımcı olur, inme riskini azaltır, Dinlenme kalp atım sayısını azaltır, Trigliserit ve LDL kolesterol düzeyini azaltır, HDL kolesterol düzeyini artırır, Kan glukozunun kontrolünü sağlar, insülin duyarlılığını artırır, Tip 2 diyabet riskini azaltır, Kanser riskini azaltır,  Bağışıklığı artırır, Akciğer fonksiyonlarını artırır, Kemik ve eklem sorunlarını azaltır, Kemik yoğunluğunun korunması ve artmasını sağlar,  Kas kaybını önler, kemik ve kas kuvvetini artırır, Denge ve koordinasyonu geliştirir, Yaşam süresini uzatır, Stresi ve depresyonu, vücut imajını beğenmeme duygusu ve yeme davranışı bozukluklarını azaltır.

AKTİF VE EGZERSİZ YAPAN KİŞİLER

Egzersizin şekli, şiddeti ve süresi beslenme gereksinmelerini etkilemektedir. Yoğun şiddetteki egzersizler enerji gereksinimini artırmaktadır. Erkeklerin kas dokusu ve vücut cüssesi kadınlardan daha fazla olduğu için, enerji gereksinimleri de daha fazladır. Sıklete göre yapılan güreş, vücut geliştirme gibi sporlar ile görünümün ön planda olduğu dans, cimnastik gibi estetik sporlarda yetersiz enerji ve besin ögesi alım riski olmaktadır.  Aktif kişilerin karbonhidrat gereksinmesi artmaktadır.  Düzenli egzersiz sıvı gereksinimini artırmaktadır. Sıvılar, vücut ısısının düzenlenmesinde kritik bir öneme sahiptir ve ısıya bağlı hastalık risklerini önlemektedir. Sıcak ve nemli hava koşullarında, vücuttan su kaybı yani dehidrasyon oluşmaktadır. Düzenli egzersiz yapan kişiler; egzersiz öncesi, sırası ve sonrası, optimal performans ve sağlık için yeterli sıvı tüketmelidir.  Sıvı tüketimi için susama duygusu beklenmemeli, özellikle sıcak ve nemli havalarda egzersiz öncesi, sırası ve sonrası sıvı tüketimi artırılmalıdır. Sıvı kaybını izlemenin en pratik yolu, egzersiz sonrası her yarım kilo vücut ağırlık kaybı için, 2 su bardağı su ve/veya sıvı tüketilmesi ve idrar renginin (açık sarı) izlenmesidir.

AKTİF KİŞİLER ERGOJENİK DESTEKLERİ KULLANMAKTA

Aktif kişiler, egzersiz ve spor performansını artırmak amacıyla ergojenik destekleri kullanmaktadır. Ergojenik destekler, egzersiz ve spor performansını artırmak, fiziksel görünümü etkilemek, sakatlanmaları önlemek veya tedavi etmek, hastalıkları tedavi etmek ve stresle baş etmek amacıyla kullanılan yöntem ve ögelerdir. Kısaca, kişinin çalışma performansını artıran her uygulama ergojenik destektir.  Spor salonunda düzenli egzersiz yapanlar, gelişigüzel ve gereksinimleri olmadan beslenme destek ürünleri kullanmaktadır.  Ergojenik ögelerin çoğu etkili değil, hatta zararlı yan etkilere sahip ve pahalıdır. Ancak beslenme destek ürünlerinin kullanımının gerekli olduğu kişiler ve koşullar bulunmaktadır. Örneğin; yetersizlik belirtileri olduğunda, diyet yapıldığı dönemlerde, profesyonel olarak spor yapıldığında supleman kullanımına gerek duyulabilmektedir. Supleman kullanımına karar verildiğinde, spor beslenme profesyonelleri, aktif kişiler ve sporcularla birlikte hangi suplemanın, hangi nedenle kullanılacağına karar vermelidir. Buna karar verirken, bu ürünlerin geçmişte ve günümüzdeki kullanımı ile ilgili bilgileri gözden geçirmelidirler.  Müsabaka sporcuları için önerilen kanıta dayalı katı beslenme önerilerine, sağlıkla ilişkili fitnes programlarına katılanların uyması zor ve gereksizdir. Kişisel olarak gereksinimler farklılık gösterdiği için aktif kişiler ve sporcular için kişiselleştirilmiş beslenme önerileri yapılması gerekmektedir.

Bunlar da Dikkatinizi Çekebilir

Yorum Gönder

DİKKAT!

x

Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.