Sponsorlu Bağlantılar

TARİH BUNUN HESABINI SORAR!

Tarih: 2010-09-16 00:00:00

Kdz. Ereğli-Kandilli arasındaki demiryolu tamamen sökülerek yok edildi. Kömür kenti Zonguldak'ta bir cinayet işlendi. Bu cinayet "demir ağlarla ördük ana yurdu" marşının da yüreğini sızlattı. Kömürün bulunduğu Kandilli'yi, Kdz. Ereğli ile bağlayan ve ilç

Kdz. Ereğli-Kandilli arasındaki demiryolu tamamen sökülerek yok edildi.

Kömür kenti Zonguldak'ta bir cinayet işlendi. Bu cinayet "demir ağlarla ördük ana yurdu" marşının da yüreğini sızlattı. Kömürün bulunduğu Kandilli'yi, Kdz. Ereğli ile bağlayan ve ilçenin tek demiryolu olan Ereğli-Kandilli demiryolu sökülerek hurda raylar MKE'ye teslim edildi. Kentteki 83 yıllık tarihi lokomotif de bu katliamdan nasibini alarak parçalanıp hurda olarak satıldı.

1953 yılında hizmete alındı Kdz. Ereğli-Kandilli arasındaki demiryolu. O yıllarda rayların üzerinde gidip gelecek vagonları taşıyacak lokomotif buharlıydı ve 1927 doğumluydu. 26 yaşındaki delikanlı olarak işe başlayan lokomotif çekti uzun yıllar Kandilli'de yeryüzünün yüzlerce metre altından çıkarılan karaelmas taşkömürünü Kdz. Ereğli'ye. Böyle yollandı ülkenin dört bir yanına gemilerle. Kömürdü Kdz. Ereğli (Alaplı dahil) ve köylerinin tüm geçim kaynağı. Öyle ya balıkçılık yapıp tarlada çalışarak ne kazanabilirlerdi ki. Eh işte biraz ekmek ve biraz da tuz. Kestaneci Köylü (şimdi mahalle) Uzun Mehmet denen bahriye askerliğinden terhis olmuş yiğit bulmuştu kara taş parçalarını Köseağzı'ndaki değirmende ya! Böyle bilmişlerdi kömürü ve kömür üretimini. Yıllar yılları kovalarken, Kandilli'den mavnalarla gönderilen kömürün Ereğli'ye taşınması gerektiği ve ilçedeki limandan sevki planlanınca demiryolu yapımına başlanmıştı.
Hey Kandilli hey! Neler getirdin şu Karadeniz Ereğli'ye de senin kıymetini bilen olmadı. Neyse biz bırakalım Kandilli'yi de demiryoluna dönelim yeniden. Kömürün üretilmesi ve bu kömürün de Kdz. Ereğli'ye taşınması 1953 yılında tamamlanınca demir ve çelik fabrikası için yer arayışında bulunanların aklına geldi Kdz. Ereğli. Tabi ki o dönem Ereğli'yi yönetenlerin vizyonu daha genişti. Sordular soruşturdular ve Ereğeli'nin cazibe merkezini yönetenleri ikna eden üslupla anlatarak ve heyetler göndererek kurdurdular Erdemir'i. Önce Kandilli ve ardından da Ereğli sanayileşmeye başlamıştı işte kömürün sayesinde.
Hani bir söz vardır ya "Eller gider aya biz gideriz yaya" diye. Kdz. Ereğli geçmiş yıllardaki sanayileşme atağını "ilklere imza atan sanayicileri" ile sürdürürken, bir kentin can damarı olan ulaşım konusundaki gelişmeler tam yaya kalmaya mahkum edilmeye başlandı. Önce 1992 yılında küçük bir kaza nedeniyle Erdemir'deki havaalanı kapatıldı ve ardından da Ereğli-Arifiye (Adapazarı) arasında yapılması planlanan demiryolu projesi unutturuldu. Dünyanın demiryolu ağına bağlı olmayan tek demir çelik fabrikası Erdemir'i ve kenti bu şekilde demiryolundan mahrum eden anlayış sonraki yıllarda aynen devam edip, Ereğli-Kandilli arasında çalışan demiryolunu da sökmeye ve yok etmeye karar verdi.
Her resmi törende ve yürüyüşlerde ulusal bilincimizi doruklarda tırmandıran 10. Yıl Marşı'nda sesin gücünü tırmandıran "Demir ağlarla ördük ana yurdu" cümlesi sırtından vuruldu bu kararla.
"Sen de mi Brütüs" diye tek kişi bile arayamadık. O kadar çoktular ki!
Gün geldi iş makineleri, oksijen kaynakları, vinçler, üretim için yetiştirilmiş teknik elemanlar doluştu demiryolunun başına. Kesecekler, biçecekler, toparlayıp götürecekler ya! Öyle de oldu. 21 Nisan 2010 tarihinde başlayan bu cinayet hareketini "Atalarımız yaptı şimdikiler söküyor" başlığıyla duyurduk kamuoyuna ki "haberimiz yok" numarası işlemesin. Yok herkesin haberi varmış, biliyorlarmış ve bu nedenle de sessizmişler! Toplumun gözü önünde bu cinayet devam ederken sıra geldi 1927'den bu güne 83 yıl hizmet vermiş ve tarihi özelliği ile "gel aklını kullan beni değerlendir" diyen lokomotife. Oksijen kaynak makineleri lokomotife uzandığında bir kez daha yazdık ve "uyanın!" diye yazdık kamuoyuna. Tık olmadı. Sanki böyle bir cinayet işlenmiyordu. Her şey o kadar basitti ki! Acımadı oksijen kaynağı lokomotife ve iki günde parçalayıverdiler işini bilen iyi yetiştirilmiş emekçiler.
Kesmek, doğramak, parçalamak bu kadar kolay olmuştur. Peki ya yapmak? Üretmek de bu kadar kolay mı? Ya korumak? Korumayı düşünmek?
Gözler açıktı. Herkes gördü bu katliamı. Ve herkes suç ortağı bu cinayette!
Ereğli'den başlayan demiryolu sökümü, lokomotifin kesilmesiyle devam ederken, 13 kilometre uzunluğundaki raylar parça parça kesilip yüklenerek gönderildi kamyonlarla Ankara MKE'ye.
Günler günleri kovalarken nihayet kömür bölgesine gelindi. Kandilli'deki istasyon binası ve TTK Armutçuk Müessesesi'ndeki tüm raylar sökülüp götürüldü.
Bitti bitirildi!
Şimdi Ereğli-Kandilli arasında demiryolu yok. Buharlı lokomotifi de!
Elbette yaşanan bu sürecin de bir karar dönemi olacak. Tarihin yeni konukları konuşacaklar bu günleri. Kdz. Ereğli'yi ve Kandilli'yi. Erdemir'in neden demiryolu ağına bağlanmadığına anlam bile verememenin çaresizliğine düşecekler. Bu günleri mercek altına alırken, Kdz. Ereğli'nin son yıllarda hızlı bir düşüş içinde olduğunu ve bunun sebepleri arasında yönetenlerin kimlikleri ve vizyonları kadar kamuoyunun neden sessiz kaldığını da sorgulayacaklar. Tarih yargılayacak hepimizi. Bugünün içindeki bizleri..

Daha önce yayımlanan haberlerimize okurlarımız tarafından gönderilen yorumlardan bazıları şöyle:

* ilhan durmaz-
yazıklar olsun size,atamızın eserlerini el birliği ile yok edin.bizim evlatlarımıza yaptıklarınızı anlatıyorum.resimlerle.yarında torunlarınız size tükürür.yumruk atar. yazıklar olsun........

* KANDİLLİLİ-
Sökün sökün de cebinize para girsin vatansever geçinenler bravo. O rayların dili olsa da size birşeyler anlatsa. Neden ulaşımda kullanmayı düşünmüyorsunuz, neden o rayları ve vagonları restore edip bizim geçmişteki anılarımızla yaşamamıza yardımcı olmuyorsunuz? Bu olayda kim kazanacak merak ediyorum.

* VATANSEVER-
TABİKİ SOKMEK KOLAY ONLAR YAPMADIKİ YAPAMAZLARDA YANİ DEVLETİ KEMİRECEK HERŞEY BİTTİ RAYLARMI KALDI KİME NE ZARARI VAMIİKİ RAYLARIN OLDUĞU YERDEN PROJEMİ GEÇECEKMİŞTE SÖKÜYORLAR YAZIK VALLA HALİMİZE HURDACI RESMEN GÖZÜNÜN ÖNÜNDE KESİYOR BİÇİYOR UNUTMAYINKİ GELECEK SENEDE İHALELE İLE YENİ RAY DÖŞENİR HİÇ MERAK ETMEYİN VAY HALİMİZE VAY

* FERİT SARI-
YAZIKLAR OLSUN.GEÇMİŞİNE SAYGISI OLMAYAN BİR TOPLUM OLUP ÇIKTIK.BİZİ BU HALE DÜŞÜRENLERE YAZIKLAR OLSUN.ÜLKEMDEKİ İDARECELİK BUYSA BİN KERE YAZIKLAR OLSUN....

* Çevreci-
Yürek burkan bir manzara yazıklar olsun.Bu tür haberleri basından öğreniyoruz iş işten geçmiş oluyor.Hiç olmazsa kamuoyu oluşturulurdu

* HASAN SARIALP-
İçim acıdı ya. Şu nostaljik lokomotifi değerlendiremeyen zihniyete ne diyeyim ben ya. Söyleyecek bir şey bulamıyorum çok üzüldüm çok.

* mechul gurbetci-
Geçmişini bu kadar hoyratca yok eden bir millet var mıdır acaba? Hadi vagonlardan, raylardan geçtik hiç olmazsa lokomotife sahip çıksaydık. Kim bilir ne kadar insanlarda hüzünlü, sevinçli, umutlu anıları var. Son Ereğli'ye gelişimde boşuna aramışım kara treni. Oysa bende de çok tatlı anıları vardı. Ne söyleyebiliriz artık? Umarım şu vurdum duymazlığı üzerimizden atarak geçmişimizden kalan son emanetlere sahip çıkalım

* Burhan Ateş-
İstasyon-Kırmacı bölgesi DDY'den neden alındı? Kdz.Ereğli Belediyemiz halkının kullanımı için değerlendirilmek için aldı. Peki o zaman 2. İstasyon bölgesi ve binası olduğu şekli ile düzenlenip cafe, lokanta, cep tiyatrosu, konferans salonu gibi aktivitelerde kullanılamaz mı? Beraberinde tarihimizi simgeleyen O canım lokomotif, O güzel lokomotif iki kutu boya ile boyanıp muhafaza edilemez mi idi?
Kent Konseyi'nin çalışma sahasına giriyor mu bilmiyorum ama Kentin Konseyi olarak daha duyarlı olabilirdi.
Tarihi değerlerimizi yok ediyoruz sonrada Ülkemize turist gelmesi için feryat ediyoruz.
Aslında feryadımız değerleri korurken olsa görmek için gelen ÇOK OLUR...

* KANDİLLİLİ-
O lokomotifi hurda olarak görüp yok eden beyinler kendi beyinlerine bir baktırsınlar. Onların beyinleri hurda beyin bence. Bizler Ereğlili olarak, KANDillili olarak, sivil toplum örgütleri olarak millet olarak sesimizi çıkartmadığımız sürece daha neler olacak görecez.  Şimdi sıra nerde sizce.

* DUYARLI OLMAK LAZIM-
Duyarlılığınız için TEŞEKKÜRLER...
Ereğli'mize malolmuş değerlerimiz böyle sorumsuzca harcanması, yok edilmesi içimizi yakıyor ama vatANDaş , sivil toplum örgütleri olarak veye yerel kurumlar belediye olarak neden önlemler alarak bu ve bunun gibi değerlerimizi koruyamıyoruz anlamış değilim..YAZIK...EREĞLİ denince önce UZUN MEHMET, KESTANECİ KÖYÜ (MAHALLE OLDU) TAŞ KÖMÜRÜ, MADENCİ VE EMEK hatırlanmaktadır. Dolayısı ile yıllarca EREĞLİ-ARMUTCUK arasına binlerce gidip gelen bu tarihi eşi bulunmayan EREĞLİ MİZİN BİR KÖŞESİNDE NOSTALJİ Yİ OLUŞTURACAK..UZUN MEHMETİ MADENCİYİ, EMEĞİ ANIMSATACAK BİR ESER OLARAK SERGİLENSEYDİ FENA MI OLURDU? BİZ DEĞERLERİMİZİ KAYBETTİKTEN SONRA ANLARIZ...BUNDAN SONRA SAHİP ÇIKANLAR.. MAZERET GÖSTERENLER HABERİMİZ YOKTU DİYENLER ÇOK OLUR..İŞ İŞTEN GEÇTİ...
Ereğli tarih dolu.sahilden kale tepeye kadar tarih.sit alanı olması gereken bir yer..AKERON VADİSİ mağaraların olduğu bölge zamanında arkeologların yapacağını işmakinaları yaptı..
TEKRAR TEŞEKKÜRLER..

* reşat kartal-
bu haberinizi parçalanarak okudum fakat elimden bir şey gelmemenin üzüntüsünü taa yüreğimde hissettim duyarlılığınızdan dolayı sizlere sonsuz saygılarımı sunuyorum

* cevdet fidan-
YAT ALİ YAT...
UYU ALİ UYU...
İLKOKULDA BUNLARLA OKUMA YAZMA ÖĞRENDİK ŞİMDİ HARFİYEN UYGULUYORUZ...
TATLI RÜYALAR..

* VATANDAŞ-
EY AHALİ KÜRESEL SÖMÜRGECİLER VEDE ONLARIN İŞBİRLİKÇİLERİ HAFIZANIZI SİLİYORLAR SİZİN GEÇMİŞLE OLAN BAĞINIZI YOK EDİYORLAR, NİYET VE HEDEF CUMHURİYET HAFIZASINI YOK ETMEKTİR..
KANDİLLİ , DEMİR YOLU, KARA TREN ,KÖMÜR , KÖMÜRLE GELEN ÇAĞDAŞ KANDİLLİ DOKUSU HEPSİ GİTTİ GİDİYOR.. HAFIZANIZI SİLİP KÖMÜRÜ DEMİRYOLUNU KÜLTÜRÜNÜ ANLAMSIZLAŞTIRIYORLAR.. ÇANAK TUTANLARDAN DDY ARAZİLERİ BİZE KALDI DİYE ELLERİNİ OĞUŞTURANLARDAN HESAP SORMAYACAKSAN .. SENİN CUMHURİYET HAFIZAN ZATEN SİLİNMİŞ DEMEKTİR.. SENİN KÖMÜRÜN DEĞERİNDEN DE , KARA TRENİN BU YURDA KAZANDIRDIKLARINDAN DA.. KANDİLLİNİN GEÇMİŞTEKİ ÇAĞDAŞ YAPISINDAN DA ZATEN HABERİN YOK DEMEKTİR..

* bir kamu çalışanı-
Erdemir yanıbaşındaki KANDilli'den kömür almak yerine; binlerce deniz mili öteden Ukrayna ve Güney Afrika'dan kömür almakta. Oysa KANDilli'den, Erdemir fırınlarının içersine kadar demiryolu ulaşıyordu. Ve bu demiryolu ile KANDilli-Ereğli arasında yolcu da taşınıyordu. Kamusal alanların tasfiyesi üzerine kurulu yeni Türkiye ekonomisi bu kadar vahşi ve acımasız işliyor artık. Sökülen demiryolunun, parçalanan lokomotifin vebali yakalarından düşmeyecektir. Bu ülkeye hiç mi tarih bilinci gerekmeyececek, hiç mi tarihe saygı duygusu gerekmeyecek...? Çocuklarınızın yüzüne nasıl bakacaksınız...? Ülkenin ilk sanayi kompleksi olan KANDilli ve onun yan öğeleri olan demiryolu neden korunmadı, neden gelecek kuşaklara sergilenmek üzere baştacı yapılamdı.....? Elbet bir gün bütün bunların hesabını soracak yapılar, kurumlar çıkacaktır...

Bunlar da Dikkatinizi Çekebilir

Yorumlar

Mehmet Güney :

Alemdar gemisinin yanına bir yerlere müze şeklinde bir buharlı kANDilli lokomotifi ve bir adet şöyle gösterişli bir madenci heykeli dikilse ne güzel olur.

özdemir :

Eyüp bey, Duyarlılığınız için sizi tebrik ediyor, teşekkürlerimi sunuyorum. Bu güne kadar Ereğli mize özgü değerlerimiz konusunda çok yazılar yazdınız. Ereğli - KANDilli arasına yapılan demir yolunda çalışmak üzre gelen İLK TİREN anlamsızca yok olmasına şahitlik ettik. Halbuki ALEMDAR GEMİMİZİN yanında yeri hazır idi. Neden bu kadar duyarsız olduk. Sizin de bahsettiğiniz bu tarihi abidemize, sahip çıkabilirdik. YAZIK...Yine Kndilli demir yolu da elimizden çıktı...Kimlerin küçük hesaoları olduğunu bilemeyiz. Ereğlide faaliyet gösteren bir çok sosyal dernekler, kurumsan özelliği olan kurumlar, temsilciler meclislerimiz var. Bu güne kadar çıt yok. Onların hangi konu da EREĞLİ mize katkıları olacak acaba merak ediyorum.EREĞLİde yaşayan herkesi duyarlı olmaya davet ediyorum. Geçen sene kendisini araştırmacı tarihci diye tanıtan bir kişi de 8 kasım kömür bayramında yerel gazetelere gönderdiği yazıda; KESTANECİ KÖYÜNDE doğup büyüyen UZUN MEHMET i ; EREĞLİ DE doğmadığını ifade ediyordu.

Tüm Yorumlar

Yorum Gönder

DİKKAT!

x

Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.