CHP Zonguldak Milletvekili Ünal Demirtaş,537 Milyon ile başlayan ve 4 yılda 4 kat artarak 2 milyar 226 milyona ulaşan Filyos Limanı ihalesinin peşini bırakmıyor. Konuyla ilgili olarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı’na çok sayıda soru önergesi veren Ünal Demirtaş, Filyos Limanı Projesi ve limanın alt yapı işlerini CİMER üzerinden de sordu. CHP’li Demirtaş, “Filyos Projesi Zonguldak ve Türkiye için önemli ve stratejik bir proje, Filyos Limanı da bu projenin önemli bir ayağı. Filyos Limanı’nın ilk ihalesi 2014 yılında yapılıyor. İlk başta 537 milyon olan ihale bedeli, 2018 yılında 1 milyar 889 milyona,2020 yılında ise 2 milyar 226 milyona çıkıyor. İhale bedeli yıldan yıla katlanıyor ama liman bitmiyor. Özellikle limanın üst yapı ve işletilmesine yönelik olarak, kamu tarafından mı özel sektör tarafından mı yapılacağı, özel sektör tarafından yapılacaksa ihalenin hangi yöntemle yapılacağı, ihale sürecinin açık şeffaf ve serbest rekabet koşullarının sağlandığı herkese açık bir ihale mi olacağı yoksa sarayın kapalı kapıları ardında gizli pazarlıklarla saray şirketlerinden birine verildiği, davetiye usulüyle mi yapılacağı soruları ardındaki sır perdesi aralanamamıştır” dedi.

 CHP Zonguldak Milletvekili Ünal Demirtaş, yaptığı yazılı açıklamada şunları ifade etti;

İHALE BEDELİ SÜREKLİ ARTIYOR

Filyos Limanı Projesi’nin ilk ihalesi, dönemin Ulaştırma Bakanı Cahit Turan tarafından verilen bilgiye göre;19.03.2014 tarihinde, 537 milyon 888 bin lira bedelle Şenbay Mad. Tur. İnş. Nak. San. Tic. A.Ş ile Özgün Yapı San ve Tic. A.Ş iş ortaklığına ihale edilmiştir. Söz konusu ihale kapsamında 484 milyonluk hakediş düzenlenerek, ödemesi de yapılmıştır. Ancak 04.12.2019 tarihinde Filyos İnşaatı Rıhtım ve Geri Saha İnşaatı adı altında yeni bir ihale yapılmıştır. Kolin İnşaat’a verilen ve pazarlık usulü yapılan bu ihale sonucu 1 Şubat 2021 tarihinde yani imzalanmasından 439 gün sonra açıklanmıştır.13.10.2020 tarihinde ise Filyos Limanı alt yapı işleri ile ilgili olarak Ulaştırma Bakanı’nın yanıtlaması istemi ile verdiğim soru önergesine verilen yanıtta, Proje bedelinin 1 milyar 889 milyon lira olduğu ve projenin 2020 yılı sonunda tamamlanacağı belirtilmiştir. Son olarak da CİMER üzerinden 31 Mart 2021 tarihinde, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından verilen cevapta Filyos Limanı Proje bedelinin 2 milyar 226 milyon lira olduğu belirtilmiştir. Filyos Limanı ihalesi günden güne artmakta ancak liman inşaatı bir türlü bitmemektedir.

5 SORU ANCAK 11 AYDA CEVAPLANDI

            Filyos Projesi gibi büyük ve stratejik projelerin tüm süreçleri konusunda kamuoyunun bilgilendirilmesi gerekirken, burada bilgi alabilmek nerdeyse imkansız hale gelmiştir. Israrla Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı’na verdiğim soru önergeleri yanıtlanmamaktadır. Filyos Limanı ile ilgili olarak 2 soru önergesinde sorduğum 13 soruya, sadece “Filyos Limanı Projesi’nin fiziki gerçekleşme oranı %99’dur” şeklinde geçiştirici bir cevap verilmiştir. CİMER üzerinden yönelttiğim 5 soru ise tam 11 ay sonra ama yine eksik bir şekilde cevaplanmıştır. 15 Mayıs 2020 tarihinde yaptığım başvuruya CİMER üzerinden şu cevaplar verilmiştir;

1)Filyos Limanı Proje bedeli: (1.ve 2. kısım ) toplam 2.226.288.000,00 TL(08.10.2020 tarihli ve 31268 sayılı Cumhurbaşkanlığı Makamınca yayımlanan Genelge doğrultusunda deflatör katsayısı hesabına göre 2021 yılı fiyatlarıyla)

2)Proje kapsamında şu ana kadar fiyat farkı dahil Filyos Limanı İnşaatı 1. kısmı için 805.403.815,97 TL, 2. kısmı için 811.606.369,04 TL olmak üzere toplam 1.617.010.185,01 TL cari istihkak ödemesi yapılmıştır.
 

3) Bakanlığımız 2020 yılı Yatırım Programında (1. ve 2. kısım) toplam 1.053.963.000,00 TL ödenek ayrılmış ve 1.053.273.000,00 TL ödenek kullandırılmıştır.

4) Filyos Limanı Projesinin fiziki gerçekleşme oranı %99 dur. Projede gelinen aşama planlamaya yakın devam etmektedir.

5)Covid-19 salgını nedeniyle inşaat çalışmalarında son aylarda yavaşlama olması sebebiyle Projenin 2021 yılı ilk yarısında bitirilmesi öngörülmektedir.

FİLYOS LİMANI'NI KİM İŞLETECEK?

Filyos Projesi, Zonguldak, Batı Karadeniz ve Türkiye için önemli bir projedir. Bu kadar büyük ve önemli bir projedeki her adımın şeffaf bir şekilde yürütülmesi gerekir. Bu nedenle Filyos Projesi kapsamında olan hem endüstri bölgesi hem de liman ayağını yakından takip etmeye, kamuoyu adına sorular sormaya devam edeceğiz. Özellikle Enerji Bakanı tarafından Karadeniz’deki doğalgazın, Filyos Limanı üzerinden ulusal iletim ağına verileceğinin açıklanmasının ardından, Filyos Limanı’nın nasıl ve kim tarafından işletileceği daha fazla önem kazanmıştır. Ulaştırma Bakanlığı, Filyos Limanının üst yapı işleri ile liman işletmeciliği konusunda sorduğumuz sorulara cevap vermemektedir. Kamu kaynaklarının düzgün kullanılması ve haksız rekabet ortamının oluşmaması için Filyos Limanı kamu tarafından işletilmelidir”