Öğretim Üyesi İnşaat Mühendisi Şeref Alpago’ya Kdz . Ereğli’de yapımı devam ederken yarıda kalan hükümet konağı inşaatındaki korozyona uğramış demirleri sorduk. Alpago bu konuda neler yapılması gerekenleri sıralarken, ağırlıkta yüzde 4 kayıp olup olmadığının tespitinin gerekliliğine dikkat çekti. Ağırlık kaybının tespit edilmesi durumunda kumlama yapılmasının şart olduğunu .belirten Müh. Şeref Alpago görüşlerini şöyle ifade etti:

Şaa“Hükümet Konağındaki korozyona uğramış demirlerle ilgili birkaç bilgi vermek istiyorum.  Şöyle ki demirler korozyon oluştuğu  fotoğraflarda sabit korozyon dediğimiz birkaç tür var aslında. Orada ki hava ile paslaşmış olan korozyon, yani üzerindeki malzeme kaplanmıyor aslında. Kendi demir oksite olarak, demir kendi kendine katman yaratıyor.

BOĞULMA TEHLİKESİ GEÇİRDİ, SON ANDA KURTARILDI BOĞULMA TEHLİKESİ GEÇİRDİ, SON ANDA KURTARILDI

Şimdi bu zararlı mı değil mi?

Şöyle bakmak lazım konuya. Oradaki muhtelif çaplardan birer metre kestirip laboratuvara götürmek gerekir.

Orada ham haliyle tartmak sonrasında üzerinde görünen pas dediğimiz korozyonu temizleyip tekrar tartmak lazım.

İki tartı arasındaki rakamları incelediğimizde fark varsa o zaman soru işaretleri başlıyor demektir.

Bunun kriteri de demirlerin anma ağırlıkları vardır, bir metrenin kilogram ağırlıkları vardır. Yani ilk tartının son tartının ve o belge     dediğimiz aslında bizim hedefimiz olan ya da el kitabımız olan o rakam kıyaslanır. Eğer temizledikten sonra tartıldığında bir kilo kaybı varsa dediğimiz gibi burada soru işareti var. Orada yapılması gereken ne kadar kayıp var, bunun tespit edilmesi lazım. Yüzde 4’e kadar tolerans var bu tolerans dahilinde mi değil mi? Eğer toleransı aşıyorsa o zaman bir performans analizi yapılarak; belki bir güçlendirme ilavesi ya da donatı ilavesi sonrasında güçlendirme ilavesi yapılması gerekiyor. Bu ancak dediğim gibi laboratuvar tesisleriyle yapılmalı.

Ancak temizlenip tartıldığında bir sorun görünmezse, yani ağırlık yüzde 4 civarında kaybolduysa yüzde 4’ü geçmediyse o zaman mevcut demirler yerinde kumlama metodu ile temizlenir. Bu da demektir ki; laboratuvar sonrası haline gelir. Dolayısıyla ağırlık kaybı çok fazla oluşmuyor yüzeysel korozyon var ve hiçbir önlem almadan imalata devam edilebilir. Temizledik bir değer var elimizde o değer olması gereken yüzde 4 kadar düşmüşse o zaman yerine gidiyoruz ve kalan bütün demirleri kumlama metodu ile temizliyoruz.”

Muhabir: Emre Çiftçi