Ulaştırma Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 15/1/2007 tarihinde kararlaştırılan, elektronik ortamda işlenen suçların önlenmesi için hazırlanan tasarı 12.02.2007 tarihinde TBMM Başkanlığına gönderilmiştir. Diğer teklifler de dikkate alınarak adı değiştirilmiştir. 5651 sayılı ?İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İş-lenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun? olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde TBMM tarafından kabul edilmiştir. Sayın Cumhurbaşkanının incelemesinde bulunan kanun Meclise geri çevrilmezse yürürlüğe girecektir... Kanunun gerekçesine göre, istek internet ortamındaki yayınların düzenlenmesinden çok, ailenin ve gençliğin zararlı internet yayınlarından korunmasıdır. Asıl amaç; ?Anayasanın söz konusu hükümleri uyarınca, aileyi, çocukları ve gençleri internet dahil elek-tronik iletişim araçlarının suiistimal edilmesi suretiyle uyuşturucu ve uyarıcı madde alışkanlığı, intihara yönlendirme, cinsel istismar, kumar ve benzeri kötü alışkanlıkları teşvik eden yayınların içeriklerinden korumak için gerekli önleyici tedbirlerin alınması? ve elektronik ortamda çocuğa, gençliğe ve aileye yönelik ağır ve vahim nitelikteki saldırıların ön-lenmesi için gereken yasal düzenlemenin yapılmasını sağlamaktan ibarettir. Gerekçeye göre; bilişim alanındaki gelişmeler baş döndürücü bir hıza ve gelişmeye sahiptir. Yasalar yetersiz kalmaktadır. 5237 sayılı TCK ?Bilişim Ala-nında Suçlarcı düzenleyen 243 ve de-vamı maddelerinde ticari ve mali yön-den işlenen suçları düzenlemektedir. 1117 sayılı Küçükleri Muzır Neşriyattan Koruma Kanunu, 4320 sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun, 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu internet orta-mında yapılan ve içerikleri suç teşkil eden yayınların önlenmesinde yetersiz kalmıştır. Kanunun gerekçesindeki en önemli tespit ise şudur: ?Bu konuyla ilgili henüz yasal bir düzenleme yapılmamıştır.? Tekrar altını çizerek ifade etmek gerekirse; Türkiye?de internet ortamında yapılan ve içerikleri suç teşkil eden yayınlar bakımından yasal bir düzenleme yoktur. Bu kanun internet ortamında yapılan yayınlar karşısında ve sadece çocukları, gençleri ve aileleri internet ortamındaki zararlı yayınlardan korumak amacı ile hazırlanmıştır. İnternet ortamındaki yayınlar temel alınarak hazırlanmamıştır. İnternet ortamında yapılan yayınlardaki sorumluluk sistemini kuran ve tanımları doğru düzgün yapan temel bir yasa değildir. Diğer temel yasalar üzerine ?internet ortamındaki yayınlar? adıyla yama yapılmaktadır. Meclis tarafından kabul edilmiş olan 5651 sayılı internetle ilgili bu ?kanun?, bu elbise üzerinde, dikiş tutmayan bir yamadan ibarettir. Biri geçici olmak üzere 14 maddelik bu Kanunun amaç ve kapsamı; içerik sağlayıcı, yer sağlayıcı, erişim sağlayıcı ve toplu kullanım sağlayıcıların yükümlü-lük ve sorumlulukları ile internet ortamın-da işlenen belirli suçlarla içerik, yer ve erişim sağlayıcıları üzerinden mücadeleye ilişkin esas ve usûlleri düzenlemektir. (Madde 1) Kanuna göre, amaç maddesinde yazılı ?belirli suçlar? hangileridir? Yasanın 8(1) inci maddesinde sayılan 5237 sayılı yeni Türk Ceza Kanununda yer alan; İntihara yönlendirme (madde 84), Çocukların cinsel istismarı (madde 103, birinci fıkra), Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştır-ma (madde 190), Sağlık için tehlikeli madde temini (madde 194) Müstehcen-lik (madde 226), Fuhuş (madde 227) ve Kumar oynanması için yer ve imkân sağ-lama (madde 228) suçları ile 5816 sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanunda yer alan suçlardır. İnternet ortamında yapılan yayınlarda; eğer içeriğinde bu tek tek sayılan suçları oluşturduğu hususunda yeterli şüphe varsa; internet ortamındaki bu yayınlarla ilgili olarak erişimin engellenmesine karar verilecektir. İşte bu ?erişimin engellenmesine karar? verme sürecinde sorunlar yaşanacaktır. Erişimin engellenmesi kararı, soruşturma evresinde hâkim, kovuşturma evresinde ise mahkeme tarafından verilecektir. Soruşturma evresinde, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısı tarafından da erişimin engellenmesine karar verilebilecek ve savcı kararını yirmidört saat içinde hâkimin onayına sunacaktır. Hâkim, kararını en geç yirmidört saat içinde verecek ve eğer bu sürede kararı onaylanmazsa bu tedbir, Cumhuriyet savcısı tarafından derhal kaldırılacaktır. ?Koru-ma tedbiri? olarak verilen erişimin engelenmesine ilişkin karara Ceza Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre itiraz edilebilecektir. Ayrıca Yasada yukarıda sayılan ?belirli suçların? internet yolu ile işlenmesini önlemek amacı ile görev ve yetki ?idari? olarak Telekomünikasyon İletişim Başkanlığına verilmektedir. Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı, internet yayınlarının içerik veya yer sağ-layıcısının yurt dışında bulunması halinde veya içerik veya yer sağlalıcısı yurt içinde bulunsa bile çocukların cinsel istismarı (madde 103, birinci fıkra) ile müstehcenlik (madde 226) suçunun işlendiği konusunda yeterli şüphe oluşturan yayınlara ilişkin olarak erişimin engellenmesi kararını re?sen verebilecektir. Bu karar, erişim sağlayıcısına bildirilerek gereğinin yerine getirilmesi istenecek ve karar derhal veya engeç 24 saat içinde yerine getirilecektir. Kararı yerine getirmeyen yer veya erişim sağlayıcılarının sorumluları, fiil daha ağır cezayı gerektiren başka bir suç oluşturmadığı takdirde, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası verilecektir. Başkanlık ayrıca yayını yapanların kimliklerinin belirlenmesi halinde, Cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Ayrıca Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı tarafından ?idarî ted-bir? olarak verilen erişimin engellenmesi kararının yerine getirilmemesi halinde, Başkanlık tarafından erişim sağlayıcısına, onbin Yeni Türk Lirasından yüzbin Yeni Türk Lira-sına kadar idarî para cezası verilebilecektir. İdarî para cezasının verildiği andan itibaren yirmidört saat içinde kararın yerine getirilmemesi halinde ise Başkanlığın talebi üzerine Telekomünikasyon Kurumu yer ve erişim sağlayıcılarının yetkilendirmelerinin iptali-ne karar verilebilecektir. Bu kararlara karşı yasal itiraz yolları açıktır. Kanun hakkındaki diğer eleştirileri saklı tutarak söylemek gerekir ki; artık kanunda sayılan belirli suçlar için erişimin engellenmesi kararı verilebilecektir. Süreç, yürürlükten kaldırılan yayınların ?toplatılması? hakkındaki eski Basın Yasasındaki gibi işleyecektir. Bunun yanında bir de idari kurul olarak ?Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı? kurulmuştur. Erişimin engellenmesinde artık vereceği yazılı idari kararlarla görevli ve yetkilidir. -Savcılıktan ve yargıdan gelecek sınırlandırma kararlarının yanında, tüm siteye erişimin engellenmesi için yazılacak idari yasaklama emirlerinin verildiği kurul kararları da tartışmaya açılacak. Sansür ve yazılı emirle yasaklamalar internet ortamındaki yayınları geniş bir biçimde kapsayacak nitelikte yaygınlaştırmaya çalışılacaktır. Bu tartışmalar sırasında internet ortamındaki yayınlarda özgürlüklerden yana olan bizler için; hiç kimse ?Yoksa siz gençlerin ve çocukların zararlı yayınlardan korunmasını istemiyor musunuz?..Çocukları ve gençleri fuhşa, kumara, müstehcenliğe ve cinsel istismara karşı korumak gerekmiyor mu? ? gibi akıl dışı sorular yöneltmesin. Çünkü biz, bize bu soruları sormaya kalkacak olan örümcek kafalıların zihniyetini, İnternete, gençlere, çocuklara, kadınlara ve aileye bakış açılarını çok iyi biliriz.