Hani o “biz eskiden…..” diye başlayan sözler var ya.

Evet işte biz eskiden Ereğli/Kandilli arasında trenle gelip giderken… Kar da yağsa umurumuzda değildi.

Kar nedeniyle karayolu kapansa ne yazar?

Bizim trenimiz vardı.

Tren deyince herşey durur.

Ereğli’den binersin trene, inersin yenikuyuda.

Yeni kuyu ile Kandilli başı arasında, ya Kızılsu üzerinden gidersin Yayla Mahallesine, ya da yeni işçi pavyonları güzergahından önce Yenimahalle’ye sonra da Uzun Mehmet Mahallesine.

Yani biz eskiden ulaşırdık her koşulda ilçemiz olan Ereğli’ye.

Ta ki, 2010 yılında tarihi buharlı lokomotiflerimiz kesilip hurdaya gönderilinceye kadar. Daha sonra da Ereğli-Kandilli arasındaki demiryolunu da söktüler ya. Ha, Erdemir ile İstasyon arasındaki demiryolu Elif Oteli’n önüne kadar Erdemir yönünden söküldü, geriye kalanın üzeri de betonla kapatılmıştı.

Dünya dünya olalı böyle saçma ve akıl dışı bir durum görmemiştir.

İşte o durum Ereğli’de yaşandı.

Sonuç, Kandilli’de üretilen kömürlerin Ereğli limanına demiryolu ile taşınıp gemilere yüklenmesi olayı ihaleye çıkarılıp kara taşımacılığına peşkeş çekildikten sonra, limanda gitti. O liman da, askeriyeye devir edildi.

Ereğli nelerini kaybetti.

Bu kayıplar yaşanırken de, ne yazık ki hep şu malum İrlandalılar azalmıyor.

Hep varlar.

Hep vuruyorlar.

*

Oysa, 1992 yılında Karaelmas Üniversitesi kuruluş kararında Ereğli her zaman olduğu gibi ıskalanınca ne büyük fırsat doğmuştu Kandilli için. Kandilli’deki işçi pavyonları fakülteye dönüştürülecek ve hem Ereğli kazanacak hem de Kandilli kurtulacaktı.

Ah o milli eğitim bakanı “Burası köy burada fakültemi olur?” demeseydi.

Bilin ki, o demiryolunun sökülüşünü hızlandıran taşımacılık tezgahı da yemezdi.

Kandilli’nin ulaşımı daha da geliştirilir ve kurulacak o fakültelerin ardından yeni fakülteler de kurulur, belki de Ereğli’de bugün üniversite vardı.

Hatta…

Ereğli’nin il oluş süreci bile hızlanır/hızlandırılırdı.

Ama Kandilli için köy dediler.

Köy!

Kömürün Uzun Mehmet tarafından bulunuşunun ardından başlayan sanayi değil Zonguldak’a ülke ekonomisinde enerji lokomotifi olurken, Erdemir’de Kandilli’deki kömür nedeniyle Ereğli’ye kurulmuştu.

Birinci dünya savaşı sonrasında Ereğli ve Zonguldak niye işgal edildi.

Tabi ki kömür nedeniyle.

Kömür bu bölgenin gücü olmuştur her zaman.

Bilmemeye direnenler ve Kandilli’yi ve kömür işletmeciliğini küçümseyenlerin, biliniz ki tümünün boğazından direkt veya dolaylı kömür ekmeği geçmiştir.

Ah ah!

*

Biz eskiden Ereğli/Kandilli arasında trenle gelip giderdik.

Kar istediği kadar da yağsa endişemiz yoktu.

Çünkü bizim trenimiz vardı trenimiz.

O tren hattının taşıdığı kömürleri ihaleye açanlar, lokomotifinin kesilme kararını verenler, demiryolunu söktürenler, Kandilli’ye köy diyenler mutlu musunuz?

Çok mu mutlu?