Cumhuriyetin ilanının 88. yılını kutlayacak Türkiye.
Kutlayacak işte.
Öylesine.
Çelenkle falan.
İki de toka ekledin mi.
Şipşak tamam.
Cumhuriyeti kutlayacağız Cumhuriyeti.
Hani şu kanla kurtarılan Türkiye'nin Cumhuriyetini.
Nene Hatun'u ağlatarak kutlayacağız.
Kazım Karabekir'i, Rauf Orbay'ı, Fevzi Çakmak'ı, Topal Osman'ı kemiklerini sızlatarak anmayıp, Cumhuriyet kutlayacağız bugün.
Resmi makamlarda anıtlarda saygı duruşunun ardından çelenkler resitaliyle kutlayacağız.
Çocukları yürütmeyeceğiz bu kez bayram alanında.
Askerleri de.
Herkes evine gidecek.
Evinde pinekleyecek.
Bayramı kutlayacağız bayramı.
Resmi törenleri iptal edilen bayramı.
Cumhuriyeti.
**
2023 yılında da kutlayacağız Tanrı sağlık verirse Cumhuriyeti.
Ama hangi Cumhuriyeti?
Bu kutlama Mustafa Kemal Atatürk'ün kurduğu Cumhuriyet mi olur yoksa başka bir Cumhuriyet mi?
Yoksa, II. Osmanlı'nın ilan edilişi mi?
Bilmiyoruz.
Bilemiyoruz.
**
En büyük bayram bugün.
Ve bu en büyük bayramda Türkiye'de bir ilk yaşandı.
Belki Osmanlı Cumhuriyetine giden bir adımdır bu kimbilir.
Acaba?
Ne nedir?
Bu ilk kez Cumhuriyet bayramının törenlerinin iptaliydi.
Coşkunun resmi olarak anlatılmamasıydı.
Susturmanın bir başka çeşidi miydi yoksa?
Bileniniz var mı?
**
Artık bıktıran bir soru var yanıtlayamadığımız.
Biz nereye gidiyoruz? bu sorunun adı!
Bindik bir alamete de!
Neresi?
Adresin adı bu mu yoksa?
Osmanlı!..
**
YAŞASIN CUMHURİYET
Gölköy adında bir yer varmış Gelibolu'da
Televizyonda gösterdiler geçen gün.
Gelenek edinmiş köy halkı,
"Ben kendimi bildim bileli bu böyledir"
Diyor muhtar:
29 Ekim'de toptan sünnet ederlermiş çocuklarını...
Derken ekranda entarili bir çocuk belirdi
Kirvesi tutmuş kolundan
Yatırdılar bir kamp yatağına,
Ardından sünnetçi olacak zat boy gösterdi
Elinde bıçağıyla,
Çocuk kaldırdı başını, bağırdı:
"Yaşasın Cumhuriyet" diye
Bunun üzerine de ekran karardı
Korkarım bu, sade gölköylülerin değil, umumumuzun
Sade küçüklerin değil, büyüklerimizin de
Düştüğü bir tarihsel yanılgı
Çünkü sünnet değil, farzdır Cumhuriyet
Can Yücel